تحصیل در ایتالیا یا فرانسه می‌تواند یک تجربه جذاب و البته ارزشمند برای علاقه‌مندان تحصیل در اروپا باشد. هر دو کشور ایتالیا و فرانسه جز کشورهای مهم اروپایی به شمار می‌روند که دارای یکی از قوی‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. در حقیقت این کیفیت بالای آموزش موجب شده تا دانشجویانی که به دنبال کسب چنین تجربه گران‌بهایی هستند، در انتخاب تحصیل در ایتالیا یا فرانسه دچار سردرگمی شوند. از این رو بهتر است قبل از گرفتن تصمیم، شرایط هر دو کشور برای تحصیل از جمله (شهریه دانشگاه، دانشگاه‌های برتر، امکان انجام کار دانشجوی، شرایط دریافت اقامت بعد از تحصیل و …) به دقت مورد بررسی قرار دهید و با توجه به شرایط و هدف خود بهترین گزینه را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب کنید. در این مطلب سعی بر آن شده است تا با مقایسه برخی از فاکتور‌های اشاره شده در بالا به مقایسه شرایط تحصیل در ایتالیا یا فرانسه بپردازیم.

بررسی دانشگاه های مطرح

دانشگاه‌های هر دو کشور جز برترین دانشگاه‌های اروپا و البته جهان هستند. اگر به وب‌سایت‌های مختلف رده‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان مراجعه کنید، بدون شک نام دانشگاه‌های ایتالیا و فرانسه را می‌توانید در رده‌های بالا مشاهده کنید. یکی از این وب‌سایت‌های معتبر، موسسه QS است. این موسسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی خود در سال ۲۰۲۱ نام و تعداد دانشگاه‌های برتر هر دو کشور را معرفی کرده است. موسسه QS برای این ارزیابی فاکتورهای زیر را مورد بررسی قرار داده است.

  • شهرت و اعتبار علمی (Academic Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی است. (۴۰%)
  • شهرت و اعتبار کاری (Employer Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان است. (۱۰%)
  • نسبت استاد به دانشجو (Faculty/Student Ratio) : نشاندهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه است. (۲۰%)
  • میزان ارجاعات به ازای هر استاد (Citations per faculty) : نشاندهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه است. (۲۰%)
  • نسبت اساتید بین‌المللی (International Faculty Ratio): نشاندهنده نسبت تعداد اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه است. (۵%)
  • نسبت دانشجویان بین‌المللی (International Student Ratio) : نشاندهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه است. (۵%)

در این رتبه‌بندی ایتالیا با ۳۶ دانشگاه و فرانسه با ۲۸ دانشگاه در بین هزار دانشگاه مطرح جهان، جز کشورهای برجسته اروپایی از نظر تعداد دانشگاه در این لیست محسوب می‌شوند. با توجه به این رتبه بندی، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با قرار گیری در رتبه ۱۳۷، دانشگاه بولونیا با رتبه ۱۶۰ و دانشگاه ساپینزا رم با رتبه ۱۷۱ سه دانشگاه برتر ایتالیا معرفی شده‌اند. در ادامه می‌توانید اسامی دیگر دانشگاه‌های ایتالیا که در لیست جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ قرار دارند مشاهده کنید.

  • دانشگاه نرماله (رتبه ۲۰۴)
  • دانشگاه پادوا (رتبه ۲۱۶)
  • دانشگاه میلان (رتبه ۳۰۱)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (۳۰۸)
  • دانشگاه پیزا (۳۸۳)
  • دانشگاه ناپل (۳۹۲)

در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه، دانشگاه PSL با قرار گرفتن در رتبه ۵۲، دانشگاه اِکول پلی‌تکنیک (École Polytechnique) با رتبه ۶۱ و دانشگاه سوربن با رتبه ۸۳، سه دانشگاه برتر فرانسه به شمار می‌روند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هر دو کشور دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی در کلاس جهانی هستند و تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی از هر کدام می‌تواند رزومه تحصیلی شما را به طور چشمگیری ارتقاء دهد.

بررسی هزینه‌های تحصیل و زندگی

بررسی هزینه های تحصیل و زندگی

یکی دیگر از موارد مهمی که می‌تواند در تصمیم شما برای انتخاب تحصیل در ایتالیا یا فرانسه تعیین کننده باشد، مقایسه هزینه‌های تحصیل (شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در حین تحصیل) است.

هزینه تحصیل در ایتالیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان (خارج از اتحادیه اروپا) در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که دانشجویانی که ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و بخش tuition fees از شهریه دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشته مورد علاقه خود اطلاع کامل بدست آورند. برای مثال متوسط شهریه برخی از دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر است.

  • دانشگاه سنت آنا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه بولونیا (متوسط شهریه ۳۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پادوا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه ترنتو (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه تورین (متوسط شهریه ۲۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه سیه نا (متوسط شهریه ۱۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)

هزینه تحصیل در فرانسه

از طرفی هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. در واقع دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. این موضوع یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود ۲۰۰ یورو پرداخت می‌کردند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه‌های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. برای مثال فرادی که از دانشگاه لیل پذیرش گرفته و یا منتظر جواب پذیرش هستند نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت و می‌توانند طبق روال سابق به تحصیل در این دانشگاه بپردازند. همین موضوع نیزسبب شد بسیاری از سازمان‌ها و داوطلبین نسبت به استحکام قانون افزایش شهریه در دانشگاه‌های فرانسه شک کنند. به بیانی دیگر سرپیچی دانشگاه لیل از این قانون را می‌توان به منزله رخدادی مثبت در نظر گرفت که احتمال عدم اعمال قانون افزایش شهریه و رایگان بودن دانشگاه‌های فرانسه را قوت می‌بخشد.

بررسی هزینه‌های زندگی در حین تحصیل

در مورد هزینه‌های زندگی در حین تحصیل می‌توان گفت که هر دو کشور جز کشورهای نسبتاً ارزان اروپا برای تحصیل به شمار می‌روند. به طور معمول هزینه زندگی در فرانسه صرف نظر از شهریه دانشگاه مبلغی در حدود ۹۴۰۰ تا ۱۳,۵۰۰ یورو برای ۱۰ ماه است. یکی از مزایای تحصیل در فرانسه، امکان استفاده از کمک‌هزینه مسکن در فرانسه است که توسط دولت این کشور اعطا می‌شود. این کمک هزینه که در اختیار دانشجویان و شرکت‌کنندگان در دوره‌های زبان در فرانسه که نیاز مالی داشته باشند، قرار می‌گیرد، حدود ۴۰% از هزینه مسکن (آپارتمان) را پوشش می‌دهد.همچنین هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

مقایسه شرایط تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

مقایسه شرایط تحصیل در ایتالیا یا فرانسه

در حالت کلی‌ می‌توان گفت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا به مراتب راحت‌تر از دانشگاه‌های فرانسه است.

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا:

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های تاریخی ایتالیا شرایط ساده‌ای وجود دارد. این شرایط عبارتند از:

  • امکان دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان
  • اهمیت نداشتن معدل برای دریافت پذیرش
  • بدون گذراندن آزمون ورودی
  • بدون محدودیت سنی
  • داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجادشده پس از آخرین مدرک تحصیلی)

البته دقت داشته باشید که، برای ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره های ایتالیایی زبان) است. بنابراین شما می‌تواند در ابتدا و بدون داشتن مدرک زبان، پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنید. شرط معدل برای پذیرش تحصیلی از ایتالیا حائز اهمیت نیست. با این وجود برخی از دانشگاه‌های معتبر این کشور برای اعطا پذیرش در برخی از رشته‌ها حداقل معدل (۱۴ یا ۱۵ به بالا) را تعیین کرده‌اند.

برای ورود به بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. البته برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولاً باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. برای مثال برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید در آزمون IMAT شرکت کنید. یا دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین در مقطع کارشناسی در رشته‌های معماری و مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) را دارند، می‌بایست در آزمون(Test in Laib)  یا به اختصار TILشرکت کنند.

شرایط سنی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا حائز اهمیت نیست.  به طور کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

پذیرش دانشگاه‌های ایتاالیا حتی با داشتن گپ تحصیلی (فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی و یا هرگونه وقفه تحصیلی) امکان‌پذیر است. بنابراین علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در ایتالیا حتی با داشتن وقفه چند ساله بین کارشناسی و کارشناسی ارشد، می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه، درخواست خود را ارائه دهند. تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا»

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه

شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه بسته به نوع دوره تحصیلی (Program)، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی (دوره زبان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت است. بنابراین علاقه‌مندانی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند، می‌بایست شرایط پذیرش دانشگاه‌های این کشور را به طور جدی مورد بررسی قرار دهند تا در هنگام اپلای برای دانشگاه با مشکل مواجه نشوند.  می‌توانید با مراجعه به صفحه شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه از جزییات تحصیل در این کشور اطلاع پیدا کنید.

امکان انجام کار دانشجویی

یکی از مزیت‌های مهم تحصیل در ایتالیا و فرانسه، امکان انجام کار دانشجویی است. در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و البته گرفتن ویزای تحصیلی این کشور، این امکان برای شما فراهم است که بتوانید برای تأمین برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل به کار مشغول شوید. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. اگر حداقل دستمزد را ۱۰ یورو در ساعت در نظر بگیریم، امکان کسب درآمد تا ۸۰۰ یورو در ماه برای دانشجویان وجود دارد. دانشجویان در زمینه‌هایی مانند دستیاری تدریس (TA) و دستیاری پژوهشی (RA)،  کار با نرم افزار، آموزش زبان انگلیسی، کار در داخل دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و…)، راهنمای گردشگری (هر سال گرشگران بسیاری وارد ایتالیا می‌شوند)، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و… در ایتالیا فعالیت می‌کنند.

در فرانسه، هر دانشجو (از هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی) پس از ثبت نام در یک مؤسسه آموزشی معتبر و با داشتن اجازه اقامت دانشجویی یا carte de séjour d’étudiant، حق کار کردن حین تحصیل برای کسب درآمد را دارد. قانون فرانسه به دانشجویان غیرفرانسوی اجازه می‌دهد حداکثر ۹۶۴ ساعت در سال کار کنند که برابر با ۶۰% زمان عادی کار تمام‌وقت در فرانسه است. دانشجویان می‌توانند در طول ترم به‌صورت نیمه‌وقت (حداکثر حدود ۲۰ ساعت در هفته) و در تعطیلات به‌صورت تمام‌وقت کار کنند. دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها کار کنند. کارهای دانشگاهی شامل دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی استادها، پذیرش و استقبال از دانشجویان جدیدالورود در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و… است. در بیرون از دانشگاه نیز کارهای متنوعی وجود دارد: کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و… . دانستن زبان انگلیسی نیز به دانشجویان بین‌المللی در پیدا کردن کار کمک می‌کند. میزان حداقل دستمزد که اصطلاحاً به آن  SMIC  یا Salaire Minimum Interprofessionnel de Croissance می‌گویند، برای سال ۲۰۱۹ در ازای یک ساعت کار مفید حدود ۱۰ یورو ناخالص تعیین شده که پس از کسر مالیات (کسورات اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً ۲۰% دستمزد است) حدود ۸ یورو خالص می‌باشد.

مقایسه بورسیه‌های تحصیلی

یکی دیگر از مزیت‌های ویژه تحصیل در ایتالیا نسبت به فرانسه، امکان دریافت بورسیه دولتی است که بر اساس نیاز طراحی شده است. در این نوع بورسیه، همان‌طور که از نام آن پیدا است، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دست‌یابی به اهداف تحصیلی آن‌ها (تحصیل در ایتالیا) باشد. بر این اساس، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزند خو را تامین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. بورسیه استانی یا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  1. معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  2. خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  3. تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

علاوه‌بر این بورسیه، کمک هزینه‌های متعدد دیگری وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر اساس نیاز (need-based) است و در صورت انتخاب ایتالیا برای تحصیل می‌توانید برای درخواست آن‌ها اقدام کنید.

اما در فرانسه فقط برخی از دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی هستند. به عنوان مثال در مقطع تحصیلی کارشناسی یا کالج شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی بسیار پایین است. بیشتر بورسیه‌های تحصیلی فرانسه بر اساس شایستگی (merit-based) است. در حقیقت دانشجویان برای دریافت این بورسیه‌ها می‌بایست سوابق تحصیلی خوبی ارائه دهند. بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پوشش‌دهنده کل هزینه‌ها (Fully Funded) که شهریه دانشگاه و کل هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
  • پوشش‌دهنده بخشی از هزینه‌ها (Partially Funded) که شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
  • تنها پوشش‌دهنده شهریه دانشگاه

دقت داشته باشید که شرایط دریافت هر بورسیه با بورسیه دیگر متفاوت است. دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه دارند، باید با مراجعه به سایت مربوطه مدارک مورد نیاز برای هر نوع بورسیه تحصیلی را مهیا و برای مؤسسه مورد نظر ارسال کنند. البته همان طور که در بالا اشاره شد،  بورسیه تحصیلی فرانسه در مقطع کارشناسی به متقاضیانی از اتباع غیر از اتحادیه اروپا تعلق نمی‌گیرد و احتمال اخذ بورسیه در این مقطع بسیار پایین است.

معروف‌ترین بورسیه تحصیلی در فرانسه، بورسیه ایفل است که توسط دولت فرانسه به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌گردد. این بورسیه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های زیر تعلق می‌گیرد:

  • مهندسی
  • علوم پایه (مقطع دکتری)
  • حقوق
  • اقتصاد و مدیریت
  • علوم سیاسی

برای دریافت بورسیه ایفل، باید به دانشگاه (مؤسسه آموزش عالی) محل تحصیل، درخواست دهید. دانشگاه تعدادی از متقاضیان را انتخاب کرده و برای آنها فرم درخواست بورسیه را ارسال می‌کند سپس با استفاده از فرم‌های تکمیل‌شده توسط متقاضیان، از طریق سایت کامپوس فرانس برای آنها درخواست بورسیه می‌کند. تمام مؤسسات آموزش عالی فرانسه می‌توانند برای بورسیه ایفل اقدام کنند. مبلغ بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد ۱۱۸۱ یورو در ماه و در مقطع دکتری ۱۴۰۰ یورو در ماه است. بورسیه ایفل همچنین بلیط رفت و برگشت (کشور مبدأ – محل تحصیل)، بیمه و… را نیز پوشش می‌دهد.

مدارک مورد نیاز بورسیه ایفل:

  1. انگیزه نامه
  2. ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  3. ترجمه ریز نمرات
  4. مدرک مبنی بر توانایی زبان فرانسه یا انگلیسی
  5. نامه پذیرش از طرف دانشگاه مورد درخواست
  6. حداکثر سن متقاضیان کارشناسی ارشد ۳۰ سال و دکتری ۳۵ سال می باشد.

بررسی امکان اقامت

از دیگر نکاتی که می‌بایست برای انتخاب تحصیل در ایتالیا یا فرانسه مد نظر قرار گیرد، بررسی امکان اقامت بعد از اتمام تحصیل است. در حالت کلی دانشجویان در هر دو کشور می‌توانند بعد از اتمام تحصیل برای دریافت اقامت دائم درخواست خود را ارائه دهند. در فرانسه، دانشجویان در ابتدا می‌بایست برای دریافت اقامت موقت درخواست خود را ارائه دهند. اجازه اقامت موقت تنها به دانشجویانی داده می‌شود که تحصیلات کارشناسی به بالا در فرانسه انجام داده باشند و فارغ‌التحصیلان دوره‌های کوتاه مدت نمی‌توانند برای گرفت این اجازه اقامت اقدام کنند. اجازه اقامت موقت به منظور پیدا کردن کار و یا تأسیس شرکت خصوصی به دانشجویان فارغ‌التحصیل داده می‌شود. این اجازه موقت ۱۲ ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نیست. در این مدت ۱۲ ماهه افراد باید شغلی مرتبط با تحصیلات خود با حقوقی ۱/۵ برابر حداقل حقوق در فرانسه (یعنی شغلی با حداقل حقوق۲۲۸۰ یورو در ماه) پیدا کنند و یا شرکتی مرتبط با تحصیلات و تحقیقات خود تأسیس کنند. همچنین دانشجویانی که تحصیل خود را در فرانسه به اتمام رسانده‌اند و از کشور فرانسه خارج شده‌اند هم می‌توانند تا ۴ سال بعد ار فارغ‌التحصیلی برای گرفتن این اجازه اقامت اقدام کنند.

در صورت پیدا کردن کار در این مدت، به فرد اقامت کاری ۱ ساله داده می‌شود که قابل تمدید است و در صورت پیدا نکردن کار، فرد باید هرچه زودتر خاک فرانسه را ترک کند. افرادی که ۵ سال متوالی در فرانسه اقامت موقت داشته‌اند، می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم (Carte de résident, CR) اقدام کنند. برای گرفتن اقامت دائم، آزمونی برای سنجش سطح زبان فرانسوی از افراد گرفته می‌شود. همچنین آزمونی در مورد وظایف و قوانین و شرایط شهروندی فرانسه از افراد گرفته می‌شود. مدارک متقاضیان اقامت دائم توسط پلیس، شهرداری و سازمان مهاجرت فرانسه بررسی می‌شود و در صورت نیاز مصاحبه‌ای با فرد متقاضی انجام می‌گیرد. در پایان این فرآیند فرد متقاضی تابعیت فرانسوی را گرفته و از حقوقی چون حق رای برخوردار می‌شود.

در ایتالیا، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند بعد از پایان تحصیل برای دریافت اقامت موقت (temporary stay permit) یا به ایتالیایی (permesso di attesa occupazione) که حداکثر ۱۲ ماه است درخواست خود را ارائه دهند. در این ۱۲ ماه دانشجویان می‌توانند به صورت قانونی در ایتالیا زندگی کنند و به جستجوی کار بگردند. در صورتی که بتوانید ۵ سال به طور مداوم در این کشور کار و زندگی کنید، می‌توانید اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید. بنابراین با توجه به اینکه پیدا کردن کار نقش مهمی در دریافت اقامت دائم دارد، دانشجویان بهتر است شرایط رشته تحصیلی در دانشگاه و فرصت‌های شغلی مربوطه به این رشته را مورد بررسی قرار دهند. در حالت کلی ایتالیا در بخش‌های زیر دارای بیشترین میزان استخدام است.

  • خودروسازی
  • محصولات شیمیایی
  • فرآورد‌های غذایی
  • مهندسی
  • بیمه
  • داروسازی
  • ارتباطات از راه دور
  • مارک های لوکس و خرده فروشی
  • مسافرت و مهمان‌ داری
  • توسعه دهنده وب‌سایت (۲۵۰۰۰ یورو در سال)

جمع‌بندی

هر دو کشور دارای مزیت‌ها و معایب خاص خود برای تحصیل است. با این حال می‌توان نتیجه گرفت که شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و همچنین دریافت بورسیه دولتی ایتالیا به مراتب ساده‌تر از فرانسه است و این موضوع تحصیل در ایتالیا را به گزینه بهتری تبدیل کرده است. اما تحصیل در فرانسه و یادگیری این زبان می‌تواند مسیر مهاجرت شما به کشوری مثل کانادا را هموارتر کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب تحصیل در ایتالیا یا فرانسه، شرایط تحصیل در دو کشور، مزیت‌ها و معایب‌ها آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منابع:

https://www.campusfrance.org/en

https://studyinitaly.it