هنگامی که نام کشور فرانسه به میان می‌آید بیشتر افراد به هنر آمیخته در جای جای این کشور و فشن و طراحی و مد و ادبیات و فلسفه و… فکر می‌کنند اما فرانسه در زمینه‌های دیگری نظیر علوم، فناوری و اقتصاد نیز دارای تاریخچه‌ای غنی است. به طورکلی فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که رشته‌های متعددی در مقطع دکتری ارائه می‌دهد و به همین منظور مقصد بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در مقطع دکتری است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره دکتری در فرانسه خواهیم پرداخت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

ساختار دکتریِ فرانسه

دوره دکتریِ فرانسه یا همان PhD معمولاً بعد از به اتمام رساندن کارشناسی ارشد در فرانسه و یا دوره ۵ ساله کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد در رشته مرتبط قابل تحصیل است. درحقیقت دکتری در فرانسه مخصوص دانشجویانی است که دارای توانایی، انگیزه و استعداد کافی برای کار روی پروژه‌های تحقیقاتی مستقل هستند.

طول دوره دکتریِ فرانسه

به طورکلی دکتری شامل ۶ ترم برای یک رشته با طول دوره استاندارد ۳ سال است که البته می‌توان گفت دکتری در فرانسه از ۳ تا ۶ سال بسته به رشته و دانشگاه موردنظر به طول می‌انجامد. همچنین در طول سه سال ابتدایی دکتری در این کشور دانشجویان به صورت اتوماتیک در ابتدای هر سال تحصیلی ثبت‌نام می‌شوند اما سه ساله دوم به این ترتیب است که خودِ دانشجویان به منظور ادامه تحصیل باید بیانیه‌ای دال بر داشتن آمادگی و استعداد کافی برای تکمیل کردن رساله دکتری در زمان معین ارائه دهند.

برترین دانشگاه های دکتریِ فرانسه

همانطور که می‌دانید فرانسه دارای دانشگاه‌های متعددی است که در سطح جهانی از جایگاه بسیار خوبی برخوردارند و کیفیت بالایی در زمینه آموزش برای دانشجویانِ خود فراهم می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل دکتری عبارتند از؛ مدرسه مدیریت تولوز، CASS اروپا، بیزینس اسکول KEDGE، دانشگاه کنت- مدرسه هنر و فرهنگ پاریس، پاریس HEC، CRI، مدرسه طراحی پایدار، مدرسه مدیریت گرونوبل، مدرسه بین‌المللی مدیریت، MINES پاریس تک، دانشگاه ساینس پو و مؤسسه Pasteur.

شرایط اولیه برای تحصیل دکتری در فرانسه

دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری دارند باید دارای شرایط و معیارهایی باشند که این شرایط بسته به رشته و دانشگاه، متفاوت است اما برخی از آنها در برای پذیرش در تمامی رشته‌های دکتریِ فرانسه مشترک هستند که عبارتند از:

  • داشتن مدرک ۲ ساله فوق‌لیسانس یا لیسانس ۵ ساله در زمینه مرتبط با رشته مقطع دکتری
  • ترجیحاً داشتن تجربه‌ای مهم در زمینه‌ای مرتبط با رشته دکتری
  • داشتن نمره بالای آزمون زبان (در صورتی که زبان تدریس رشته انگلیسی است از داوطلبین تقاضا می‌شود که مدرک آزمون تافل یا آیلتس را ارائه دهند و اگر زبان تدریس، فرانسوی باشد باید آزمون TCF یا TEF را بگذرانند.)
  • پاسپورت معتبر

به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره شرایط، مدارک و معیارهای موردنیاز برای دریافت پذیرش در رشته‌ای خاص باید پس از انتخاب دانشگاه موردنظر به وب‌سایت رسمی دانشگاه و صفحه رشته مربوطه مراجعه کرده و از مدارک لازم مطلع شوید.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع: