کشور کانادا در قاره آمریکای شمالی واقع شده و وسعت آن از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام است. این کشور دومین کشور پهناور دنیا است و طولانی‌ترین مرز در دنیا را با کشور ایالات متحده آمریکا دارد. در دل کشوری چنین وسیع شهرهای بزرگی می‌توان یافت. بزرگترین شهرهای کانادا تاریخ و فرهنگی چندملیتی و غنی در خود دارند، و کیفیت زندگی در آنها  بسیار بالا است. به همین سبب این شهرها جزو اهداف مهاجرین و دانشجویان هستند، و سالیانه هزاران نفر برای کار و تحصیل در این شهرها اسکان می‌کنند. در این مقاله برای افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، از پنج مورد از بزرگترین شهرهای کانادا صحبت می‌کنیم.

تورنتو

شهر تورنتو با جمعیت شش میلیون نفر در صدر لیست بزرگترین شهرهای کانادا است. این شهر پایتخت استان اونتاریو است و در جنوب شرقی کشور کانادا قرار دارد. نزدیک به نیمی از جمعیت تورنتو در خارج از کانادا متولد شده‌اند. بعد از شهر میامی در ایالات متحده این شهر دومین شهر در دنیا است که درصد زیادی از شهروندان آن خارج از کشور به دنیا آمده‌اند. این شهر سالیانه پذیرای حجم زیادی از سرمایه در زمینه فناوری اطلاعات و صنعت است. تورنتو دانشگاه‌‌های معتبری مانند دانشگاه تورنتو، رایرسون و یورک را در خود جای داده و یکی از قطب‌های آموزش در کانادا به شمار می‌آید. سیستم حمل و نقل عمومی تورنتو نیز یکی دیگر از مزایای زندگی در این شهر است. با کمتر از صد و پنجاه دلار در ماه می‌توان به دفعات نامحدود از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد. در کنار تمام این مزایا باید به معایب زندگی در یکی از بزرگترین شهرهای کانادا اشاره نمود. این شهر زمستان‌های سختی دارد و دمای هوا ممکن است تا منفی سی درجه کاهش یابد. همچنین هزینه بالای زندگی تورنتو یکی دیگر از مواردی است که قبل از سفر باید به آن توجه داشت. جدا از هزینه تحصیل، هزینه متوسط زندگی برای یک نفر در کانادا ماهیانه حدود دو هزار و هفتصد دلار کانادا است.

مونترال

مونترال

دومین شهر در لیست بزرگترین شهرهای کانادا شهر مونترال استان کبک است. جمعیت این شهر حدود سه و نیم میلیون نفر است، و زبان رسمی آن زبان فرانسوی است. مونترال پس از شهر پاریس دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان دنیا محسوب می‌شود. این شهر مرکزی مهم برای صنعت هوافضا و داروسازی است. این شهر قدمتی هشت هزار ساله دارد و به همین دلیل به فستیوال‌های متعدد و غذاهای رنگارنگ مشهور است. از میان کالج‌ها و دانشگاه‌های متعدد مونترال می‌توان به دانشگاه مک گیل و کنکوردیا اشاره کرد که تحصیل در آنها به زبان انگلیسی است. دانستن زبان فرانسوی اگرچه الزامی نیست اما مزیتی بزرگ محسوب می‌شود، و در مواردی مانند یافتن کار در مونترال به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای کانادا این مزیت می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. متوسط دستمزد در این شهر حدود سه هزار دلار کانادا است، و هزینه زندگی نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کمتر است. هزینه ماهانه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود هزار و صد دلار و در صورتی که این آپارتمان خارج از محدوده مرکز شهر باشد هزینه اجاره آن حدود هشتصد دلار کانادا است. مونترال آب و هوایی چهارفصل دارد. بهار مونترال خنک، تابستان‌های آن گرم و مرطوب و پاییز معتدل و دلپذیر است. اما زمستان‌های این شهر طولانی  و طی ماه‌های دسامبر و ژانویه برف و باران زیادی می‌بارد.

ونکوور

شهر ونکوور حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، و در لیست بزرگترین شهرهای کانادا در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. این شهر در استان بریتیش کلمبیا در غرب کشور واقع شده است. بیش از پنجاه و دو درصد از جمعیت ونکوور زبان مادریشان زبان انگلیسی نیست. این شهر بزرگترین بنادر کانادا را در خود جای داده و بزرگترین مرکز صنعتی کشور است. ونکوور پذیرای دانشجویان بین‌المللی در کالج‌ها و دانشگاه‌های متعددی است که مشهورترین آنها دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه سایمون فریزر می‌باشد. تراموا در این شهر قدمتی صدساله دارد، و هم اکنون خطوط حمل و نقل عمومی ونکوور که به یکی از بزرگترین شهرهای کانادا تبدیل شده شامل اتوبوس، قایق و مترو است. آب و هوای این شهر در بین شهرهای کانادا استثنایی است. شهر ونکوور به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای یکی از گرم‌ترین زمستان‌ها را دارد. هر ساله این شهر شاهد بارش بارانی زیادی است، اما تعداد روزهای محدودی در آن برف می‌بارد. هزینه اجاره‌بهای یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر بین هزار و هشتصد تا دوهزار و پانصد دلار کانادا است. در صورتی که این واحد آپارتمان در خارج از محدوده مرکز شهر قرار داشته باشد، اجاره ماهیانه آن به هزار و سیصد تا هزار و نهصد و پنجاه دلار کانادا می‌رسد.

کلگری

کلگری

یکی دیگر از بزرگترین شهرهای کانادا شهر کلگری در استان آلبرتا است. این شهر خانه بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر است. اقتصاد کلگری وابسته به صنایع نفت و پتروشیمی است، و یک سوم جمعیت این شهر از مهاجران تشکیل شده است. از میان کالج‌ها و دانشگاه‌های این شهر می‌توان به دانشگاه کلگری و مونت رویال اشاره نمود. شهر کلگری آب و هوایی خشک دارد و یکی از آفتابی‌ترین شهرهای کانادا به شمار می‌آید. در تابستان دمای هوا تا سی درجه افزایش می‌یابد، اما در زمستان به دلیل آفتابی بودن اکثر روزها دمای هوا به کمتر از منفی ده درجه نمی‌رسد. پدیده جالب این شهر در زمستان بادهای گرمی است که موجب می‌شود دمای هوا تا پانزده درجه سانتی‌گراد افزایش ‌یابد. بیشتر از بارش باران کلگری شاهد بارش برف است. حمل و نقل عمومی در این شهر فقط شامل قطارهای شهری و اتوبوس است، و اکثرا مردم از خودروی شخصی برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. هزینه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر کلگری بین هزار تا هزار و پانصد دلار کانادا است. در صورتی که این واحد خارج از محدوده مرکز شهر قرار داشته باشد، هزینه اجاره آن به هشتصد تا هزار و دویست دلار کانادا می‌رسد.

ادمونتون

آخرین نام در لیست بزرگترین شهرهای کانادا شهر ادمونتون پایتخت استان آلبرتا است. این شهر نیز مانند شهر کلگری، دیگر شهر استان آلبرتا، از منابع نفتی برخوردار است، و مهاجران زیادی سالیانه برای کار در صنایع نفت و گاز به این شهر مهاجرت می‌کنند. متوسط دمای هوای ادمونتون بین منفی دوازده درجه در ماه ژانویه تا هفده درجه در ماه جولای است. اگرچه ممکن است در بعضی از سال‌ها دمای هوا به منفی بیست درجه سانتی‌گراد در زمستان تا سی درجه سانتی گراد در تابستان برسد. این شهر سیستم حمل و نقل آنچنان گسترده‌ای ندارد، و بهترین گزینه استفاده از خطوط اتوبوس است. هزینه اجاره‌بها برای یک واحد یک‌خوابه در مرکز شهر بین هزار تا هزار و پانصد دلار کانادا است. در صورتی که این واحد در خارج از محدوده مرکز شهر باشد، هزینه اجاره آن به هشتصد و پنجاه تا هزار و دویست دلار می‌رسد.

منبع: