بر اساس خبری که ۲۶ آگوست ۲۰۲۰ در وبسایت دولت کانادا منتشر شد، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اعلام کرد که سه قانون جدید به قوانین استادی پرمیت و مجوز کار پس از تحصیل در دوران پاندمی ویروس کرونا برای کمک به افرادی که قصد تحصیل در کانادا و استفاده از فرصت‌های شغلی پس از تحصیل را دارند اضافه شده است. تغییرات جدید در قوانین مجوز کار پس از تحصیل (Post-Graduation Work Permit – PGWP) برای دانشجویان بین‌المللی جویای تحصیل در کانادا که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به شرکت در کلاس‌های آنلاین شده‌اند به شرح زیر است:

  • دانشجویان می‌توانند تا تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ در خارج از کانادا به‌صورت آنلاین تحصیل کنند و تا زمانی که حداقل پنجاه درصد تحصیلات‌شان را در کانادا بگذرانند این موضوع هیچ تأثیری در مدت زمان تحصیل مؤثر در PGWP آن‌ها نخواهد داشت.
  • دانشجویانی که برای دوره‌ای ۸ تا ۱۲ ماهه ثبت‌نام کرده‌اند و زمان شروع دوره تحصیلی‌شان از می تا سپتامبر ۲۰۲۰ است می‌توانند تمام دوره خود را در خارج از کانادا بگذرانند و هم‌چنان واجد شرایط دریافت مجوز کار یا PGWP خواهند بود.
  • اگر دانشجویانی که در یک دوره تحصیلی با تاریخ شروع می تا سپتامبر ۲۰۲۰ ثبت‌نام کرده‌اند و تا تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین تحصیل می‌کنند از بیش از یک دوره فارغ‌التحصیل شوند، در صورتی که پنجاه درصد از طول تحصیلات‌شان را در کانادا تکمیل کنند می‌توانند طول دوره‌های تحصیلی‌شان را با هم جمع کنند و با مجموع دوره‌هایشان برای درخواست PGWP اقدام کنند.

چرا مجوز کار پس از فراغت از تحصیل مهم است

اکثر افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند بسیار علاقه‌مندند که مجوز کار پس از تحصیل یا PGWP را دریافت کنند. دانشجویان پس از تکمیل یک دوره تحصیلی در مؤسسات آموزشی معتبر کانادایی مانند دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا می‌توانند تا مدت حداکثر سه سال مجوز کار دریافت کنند. مدت اعتبار این مجوز کار به طول دوره تحصیلی فرد در مؤسسات آموزشی معتبر کانادا بستگی دارد.

این مجوز کار به دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل شده اجازه می‌دهد که با هر کارفرمای کانادایی همکاری کنند. فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند عموماً به دنبال کسب تجربه کاری هستند تا شانس مهاجرت‌شان به کانادا را افزایش دهند.

کسب تجربه کاری در کانادا باعث می‌شود که افراد برای مهاجرت به این کشور از طریق اکسپرس انتری امتیاز بیشتری بگیرند و یا از طریق برنامه Canadian Experience Class اکسپرس انتری به این کشور مهاجرت کنند.

تأثیر شیوع ویروس کرونا در مجوز کار

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در حال حاضر به دلیل پاندمی COVID-19 و مواجهه با ممنوعیت‌های سفر به کانادا نمی‌توانند به این کشور وارد شوند. این موضوع در ابتدا برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود آورد. یکی از این مشکلات این بود که پیش از پاندمی ویروس کرونا، تحصیل از راه دور در دریافت مجوز کار پس از تحصیل مؤثر نبود.

مدتی بعد از شروع پاندمی اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا اعلام کرد که مدت زمان تحصیل از راه دور در دریافت PGWP در نظر گرفته می‌شود. در آخرین خبری که توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا در ماه می منتشر شد اعلام شد که تحصیلات آنلاین تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ در مدت زمان تحصیل برای دریافت PGWP مؤثر خواهد بود.

دانشجویان برای استفاده از این شرایط باید درخواست استادی پرمیت خود را پیش از شروع یک دوره تحصیلی در ترم‌های بهار، تابستان و پاییز ۲۰۲۰ یا ترم ژانویه ۲۰۲۱ ارسال کرده باشند و درخواست استادی پرمیت آن‌ها تأیید شده باشد.

IRCC در انتهای این خبر اعلام کرده است که محدودیت‌های اعمال‌شده توسط کانادا برای مسائل مربوط به COVID-19 با پیشرفت کانادا و کشورهای دیگر در جلوگیری از شیوع این ویروس کمتر خواهد شد. IRCC به نظارت بر شرایط کانادا و دنیا ادامه خواهد داد تا تغییرات مورد نیاز را اعمال کند.

برای مشاوره در زمینه گرفتن ویزای تحصیلی کانادا با ما در ارتباط باشید.

منابع: