دانشگاه فنی دورتموند یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های آلمان است که دارای شهرت ملی و جهانی است. این دانشگاه از اولین سال تأسیس خود که به بیش از ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد، به تدریج پله‌های ترقی را طی کرده و اکنون به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر آلمان شناخته می‌شود. این دانشگاه دارای تمرکز بسیاری در زمینه تحقیقات بوده و علاوه بر رشته‌های متعددی نظیر مهندسی مکانیک، لجستیک، فیزیک، مهندسی شیمی و بیوشیمی، آمار، علوم کامپیوتری و… تحقیقات آموزشی را نیز ارائه می‌دهد. دانشگاه فنی دورتموند همچنین دستاوردهای ملی و بین‌المللی فراوانی در زمینه تحقیقات داشته که همین موضوع به شهرت روزافزون آن افزوده است.

دانشجویان دانشگاه فنی دورتموند همچنین می‌توانند علاوه بر رشته‌های کلاسیک از رشته‌های جدید (خلاقانه) مانند فیزیک پزشکی، طراحی فضایی، آمار و روزنامه نگاری آنچه مورد علاقه‌شان است را انتخاب کنند. تمرکز اصلی این دانشگاه نیز بر آموزش دبیری بوده و به عنوان یکی از معدود دانشگاه‌های آلمان برای آموزش دبیران در مقاطع مختلف شناخته می‌شود که همین موضوع نیز سبب شده است دانشجویان علاقه مند به دبیری و تحصیل در آلمان این دانشگاه را انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه فنی دورتموند با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

رتبه دانشگاه فنی دورتموند

رتبه دانشگاه فنی دورتموند

همانطور که در بخش مقدمه ذکر شد دانشگاه فنی دورتموند از جمله برترین دانشگاه‌های آلمان است. این دانشگاه همچنین در وبسایت‌های مختلف رتبه‌بندی نظیر QS، تایمز و Shanghai در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنیم:

رتبه‌بندی QS

براساس رتبه‌بندی QS دانشگاه فنی دورتموند برای سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۱۰۰۰-۸۰۱ جهانی واقع شده است.

رتبه بندی تایمز

این دانشگاه همچنین در رتبه‌بندی تایمز (برای سال ۲۰۲۰) در جایگاه جهانی ۴۰۰-۳۵۱ واقع شده است.

رتبه‌بندی Shanghai

رتبه بندی جدید Shanghai نیز رتبه ۹۰۰-۸۰۱ جهانی را برای سال ۲۰۲۰ به دانشگاه فنی دورتموند اعطا کرده است.

دانشکده های دانشگاه فنی دورتموند

به طور کلی دانشگاه فنی دورتموند دارای ۱۷ دانشکده است که عبارتند از: دانشکده ریاضیات، دانشکده فیزیک، دانشکده شیمی و زیست شیمی، دانشکده علوم کامپیوتری، دانشکده آمار، دانشکده مهندسی شیمی و بیوشیمی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی برق و فناوری اطلاعات، دانشکده طراحی فضایی، دانشکده معماری و مهندسی عمران، دانشکده اقتصاد و کسب و کار، دانشکده الهیات و علوم انسانی، دانشکده علوم فرهنگی، دانشکده هنر و علوم ورزشی و دانشکده علوم اجتماعی.

زمینه های تحصیلی دانشگاه فنی دورتموند

زمینه های تحصیلی دانشگاه فنی دورتموند

رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه دورتموند در زمینه‌های تحصیلی زیر ارائه می‌شوند:

  • علوم کامپیوتری و علوم طبیعی
  • علوم مهندسی
  • علوم فرهنگی و علوم اجتماعی
  • آموزش دبیری

زمینه های تحقیقاتی دانشگاه فنی دورتموند

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه فنی دورتموند تمرکز بسیاری بر تحقیقات دارد. به طور کلی این دانشگاه در ۴ زمینه اصلی به تحقیقات می‌پردازد که این زمینه‌ها به شرح زیر هستند:

  1. مواد، فناوری تولید و لجستیک
  2. زیست شیمی، تحقیقات دارویی و مهندسی فرآیند
  3. آنالیز داده‌ها، مد‌ل‌سازی و همانند سازی
  4. آموزش

تحصیل در دانشگاه فنی دورتموند به انگلیسی

تحصیل در دانشگاه فنی دورتموند به انگلیسی

درست است که بیشتر رشته‌های تحصیلی در دانشگاه فنی دورتموند به زبان آلمانی ارائه می‌شوند اما این دانشگاه روز به روز در حال بین‌المللی‌تر شدن است. همچنین بیش از ۴۰۰۰ دانشجو از بیش از ۱۱۵ کشور جهان در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند که این جمعیت، ۱۱ درصد از کل دانشجویان این دانشگاه است. رشته‌های تحصیلی که در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند عبارتند از: رباتیک و اتوماسیون، مهندسی شیمی (مهندسی سیستم‌های پردازشی)، علم داده‌ها، اقتصادسنجی، فناوری ساخت و مدیریت و طراحی منطقه.

شهر دورتموند

شهر دورتموند

آشنایی با شهر محل تحصیل نیز یکی دیگر از موارد بسیار ضروری است. در این بخش قصد داریم به طور مختصر اطلاعاتی عمومی درباره شهر دورتموند را ارائه دهیم.

به طورکلی شهر دورتموند به عنوان سومین شهر پرجمعیت آلمان شناخته می‌شود. این شهر دارای جمعیتی حدود ۵۰۸۰۰۰ نفر و مساحتی حدود ۲۸۰.۷ کیلومتر مربع است. شهر دورتموند علاوه بر داشتن امکانات مناسب برای زندگی، دانشگاه‌های باکیفیتی نظیر فنی دورتموند را نیز دارد. همچنین کیفیت زندگی در این شهر بسیار بالا است. شاخص قدرت خرید مردم نیز بسیار بالا و شاخص امنیت موجود در شهر، متوسط است. همچنین شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و شاخص آلودگی هوا در آن پایین است.

این شهر همچنین دارای تابستان‌های معتدل به همراه آسمان نیمه ابری است. زمستان‌های این شهر نیز طولانی و بسیار سرد به همراه باد فراوان و آسمان ابری است. دمای هوا نیز در طول سال در شهر دورتموند از ۰ درجه سانتی‌گراد تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۷-  درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۲۹ درجه سانتی‌گراد در آن بسیار نادر است. فصل گرم سال نیز در شهر دورتموند از ۵ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۸ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۴ ماه آگوست با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۱۴ درجه سانتی‌گراد و ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. همچنین فصل سرد سال در شهر دورتموند از ۱۷ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۹ ماه مارس با متوسط دمای ۹ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز در این شهر ۸ ماه فوریه با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۰ درجه سانتی‌گراد و ۵ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سال برای بازدید از شهر دورتموند نیز از اواخر ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر با دمای بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه های مربوط به زندگی نیز در این شهر بسته به سبک زندگی فرد، متفاوت است که در میان آنها هزینه‌های مربوط به مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه‌ها در نظر گرفت. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر دورتموند حدود ۵۹۱ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۳۹۶ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۱۰۷۵ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر برابر ۷۴۰ یورو در ماه است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر دورتموند دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب حدود ۳۷۶۷ یورو و ۲۲۵۰ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر دورتموند نیز می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: