همانطور که می‌دانید رتبه‌بندی Shanghai یکی از وبسایت‌های رتبه‌بندی معتبر است که اخیراً نیز رتبه‌های دانشگاه‌های برتر جهان را برای سال ۲۰۲۰ آپدیت کرده است. در ادامه دانشگاه‌های برتر (با رتبه زیر ۱۰۰ جهانی بر اساس رتبه‌بندی جدید Shanghai) کشورهای کانادا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه را مشاهده می‌کنیم.

کانادا

افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند باید با برترین دانشگاه‌های این کشور نیز آشنا شوند. براساس رتبه‌بندی جدید Shanghai برترین دانشگاه‌های کانادا (۲۰۲۰) که دارای رتبه جهانی زیر ۱۰۰ هستند عبارتند از: دانشگاه تورنتو (رتبه ۲۳ جهانی و ۱ ملی)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ۳۸ جهانی و ۲ ملی)، دانشگاه مک‌گیل (رتبه ۷۸ جهانی و ۳ ملی) و دانشگاه مک‌مستر (رتبه ۹۸ جهانی و ۴ ملی).

آلمان

دانشگاه‌های برتر آلمان نیز که در رتبه‌بندی جدید Shanghai دارای رتبه جهانی زیر ۱۰۰ هستند عبارتند از: دانشگاه مونیخ (رتبه ۵۱ جهانی و ۱ ملی)، دانشگاه فنی مونیخ (رتبه ۵۴ جهانی و ۲ ملی)، دانشگاه هایدلبرگ (رتبه ۵۷ جهانی و ۳ ملی) و دانشگاه بن (رتبه ۸۷ جهانی و ۴ ملی).

فرانسه

فرانسه نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که دانشگاه‌های آن در جایگاه‌های بسیار خوبی در این وبسایت رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. دانشگاه‌های برتر فرانسه که در این وب‌سایت دارای رتبه‌های زیر ۱۰۰ هستند عبارتند از: دانشگاه پاریس ساکلی (رتبه ۱۴ جهانی و ۱ ملی)، دانشگاه PSL (رتبه ۳۶ جهانی و ۲ ملی)، دانشگاه سوربن (رتبه ۳۹ جهانی و ۳ ملی)، دانشگاه پاریس (رتبه ۶۵ جهانی و ۴ ملی) و دانشگاه گرونوبل آلپ (رتبه ۹۹ جهانی و ۵ ملی). برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه‌های فرانسه در رتبه بندی جدید Shanghai به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

اسپانیا

متأسفانه براساس رتبه‌بندی جدید Shanghai هیچ‌کدام از دانشگاه‌های اسپانیا دارای رتبه جهانی زیر ۱۰۰ نیستند اما ۵ دانشگاه برتر ملی این کشور عبارت است از: دانشگاه بارسلونا (رتبه ۲۰۰-۱۵۱ جهانی و ۱ ملی)، دانشگاه مستقل بارسلونا (رتبه ۲۰۰-۳۰۰ جهانی و ۵-۲ ملی)، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (رتبه ۳۰۰-۲۰۱ جهانی و ۵-۲ ملی، دانشگاه گرانادا (رتبه ۳۰۰-۲۰۱ جهانی و ۵-۲ ملی) و دانشگاه والنسیا (رتبه ۳۰۰-۲۰۱ جهانی و ۵-۲ ملی).

ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا نیز همانند دانشگاه‌های اسپانیا هیچ‌کدام رتبه زیر ۱۰۰ جهانی و‌ب‌سایت Shanghai را از آن خود نکرده‌اند اما دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه میلان و دانشگاه پیزا با رتبه ۲۰۰-۱۵۱ جهانی و ۳-۱ ملی را می‌توان از جمله ۳ دانشگاه برتر ایتالیا و دانشگاه‌های پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پادوا و دانشگاه تورین با رتبه‌های ۳۰۰-۲۰۱ جهانی و ۷-۴ ملی را در زمره دیگر دانشگاه‌های برتر ایتالیا درنظر گرفت که البته دانشگاه‌های دیگری نیز در این کشور وجود دارند که از نظر کیفیت آموزشی و تحقیقاتی درجایگاه خوبی هستند اما تنها در رتبه‌بندی جدید Shanghai آن هم به دلیل رقابت بالا در سطح جهانی، رتبه‌های زیر ۱۰۰ جهانی را از آن خود نکرده‌اند.

منبع: