گواهی تمکن مالی (Bank statement) یا Certificate of Financial Ability، یکی از مدارک مهم و مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی است. در حقیقت برای سفر به بعضی از کشورها و اخذ پذیرش از بیشتر دانشگاه‌ها ارائه تاییدیه بانک مبنی بر اینکه فرد از شرایط مالی مناسب و قابل قبولی برای دریافت روادید آن کشور برخوردار است، الزامی می‌باشد. به عنوان مثال، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند، می‌بایست بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه و برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور، گواهی تمکن مالی را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز به سفارت ارائه دهند.

گواهی تمکن مالی چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت، گواهی تمکن مالی، سندی معتبر و رسمی‌‌‌ است که در بانک صادر می‌‌‌‌‌‌شود و در آن موجودی انواع حساب‌‌‌های شما و نرخ برابری آن به ارز مورد درخواست متقاضی (دلار یا یورو) درج می‌‌‌شود. این گواهی، نشان می‎دهد که شما چه میزان پول در یک حساب مشخص دارید و همچنین در یک دوره مشخص (بسته به درخواست متقاضی) تراکنش مالی شما به چه صورت است. همچنین، این گواهی بنا به درخواست شما به دو زبان انگلیسی و فارسی ارائه می‌‌‌شود. در واقع داشجویان با ارائه این گواهی نشان می‌دهند که در طول تحصیل ( یک سال تحصیلی) می‌توانند بدون هیچ مشکلی هزینه‌های تحصیل و زندگی را پرداخت کنند و از بابت تامین هزینه‌ها با مشکل مواجه نخواهند شد.

یکی از موارد مهمی که در ارائه تمکن مالی می‌بایست به آن توجه کنید، مبلغ درج شده در این گواهی است. دقت داشته باشید که مبلغ این گواهی بسته به نوع دانشگاه و کشور مورد نظر ممکن است متفاوت باشد و دانشجویان می‌بایست با مراجعه به سایت دانشگاه و همچنین سفارت از میزان دقیق مبلغ مورد نیاز اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال: متقاضیان تحصیل در کانادا باید بتوانند هزینه‌های تحصیل در این کشور را برای سال اول فراهم نمایند. با توجه به اینکه در این کشور دانشجویان موظف به پرداخت شهریه دانشگاه هستند، باید این مبلغ را (شهریه دانشگاه) به همراه هزینه زندگی در سال اول از طریق حساب بانکی خود یا اسپانسر خود به سفارت اثبات کند. تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا بسیار پر اهمیت بوده و در صورتی که متقاضی نتواند آن را اثبات نماید، ممکن است با درخواست ویزای تحصیلی شما موافقت نشود. بنابراین بهتر است قبل از ارائه این مدرک به سفارت کانادا، جزییات مربوط به آن به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلی در روند صدور ویزا ایجاد نشود.

برای مثال در زیر می‌توانید روش‌های اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را مشاهده کنید.

  • داشتن حساب به نام متقاضی در یک بانک کانادایی (در صورتی که انتقال وجه به کانادا انجام داده‌اید)
  • گواهی سرمایه‌گذاری ضمانت‌شده (GIC) از یک مؤسسه مالی تعاونی کانادایی
  • اثبات دریافت وام دانشجویی/تحصیلی از یک بانک
  • صورت‌حساب بانکی ۴ ماه گذشته
  • داشتن حواله بانکی که قابل تبدیل به دلار کانادا باشد
  • اثبات پرداخت شهریه و هزینه محل سکونت در کانادا
  • داشتن نامه‌ای از شخص، دانشگاه، یا کالجی که مخارج متقاضی را پرداخت می‌کند، یا ارائه کمک‌هزینه پرداخت‌شده از دانشگاه یا کالج محل تحصیل در کانادا (اگر متقاضی موفق به دریافت بورسیه شده باشد) یا عضویت در یک برنامه تحصیلی تحت پوشش دولت کانادا

مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی تمکن مالی

برای دریافت این گواهی می‌بایست به همراه مدارک زیر به بانک مراجعه کنید.

  1. ارائه کارت ملی متقاضی
  2. ارائه اصل/کپی پاسپورت متقاضی
  3. اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی درصورت وکالت به غیر
  4. ارائه فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی

مهم:

برای درخواست این گواهی به موارد زیر دقت کنید.

  1. گواهی درسربرگ مخصوص بانکی صادر شود
  2. گواهی بانک به نام شخص اقدام کننده باشد
  3. اطلاعات تماس بانک مانند آدرس پستی، شماره تماس و آدرس ایمیل در گواهی ذکر شده باشد
  4. شماره حساب در آن درج شده باشد
  5. تاریخ افتتاح حساب که باید حداقل ۶ ماه از آن گذشته باشد
  6. سعی کنید تمام پول را در مدت ۶ ماه قبل از گرفتن گواهی در حساب نگه دارید
  7. اجازه دهید پول تا زمان مشخص شدن وضعیت ویزای شما در حسابتان باقی بماند
  8. بهتر است میزان پولی که در حسابتان دارید کمی بیشتر از میزان درخواست شده توسط سفارت یا دانشگاه باشد، البته این رقم نباید به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از میزان تعیین شده باشد

در زیر می‌توانید چند نمونه گواهی تمکن مالی را مشاهده کنید.

گواهی تمکن مالی بانک دی

گواهی تمکن مالی بانک دی

گواهی تمکن مالی بانک ملت

گواهی تمکن مالی بانک ملت

گواهی تمکن مالی بانک پارسیان

گواهی تمکن مالی بانک پارسیان