شهر مانهایم یکی از شهرهای دانشجویی در آلمان است که به دلیل داشتن دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مانهایم در میان دانشجویان بسیار مشهور است. این شهر همچنین در بخش جنوب غربی آلمان واقع شده و به عنوان سومین شهر بزرگ ایالت بادن-وورتمبورگ (بعد از اشتوتگارت و کارسلروهه) شناخته می‌شود. این شهر نیز دارای مساحتی برابر ۱۴۵ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۳۳۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ بوده که نسبت به سال گذشته با جمعیت ۳۲۷۰۰۰ نفر رشد داشته است. به طور کلی شهر مانهایم یکی از مشهورترین شهرها برای تحصیل در آلمان است که آشنایی با آن برای دانشجویان مشتاق به تحصیل در دانشگاه مانهایم و… بسیار مهم است. شایان ذکر است که دانشگاه‌های دولتی شهر مانهایم و دیگر شهرهای ایالت بادن-وورتمبورگ برای دانشجویان غیراروپایی رایگان نیستند و از سال ۲۰۱۷ شهریه‌ای معادل ۳۰۰۰ یورو در سال (۱۵۰۰ یورو برای هر نیم سال تحصیلی) از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره شهر مانهایم نظیر کیفیت زندگی در شهر مانهایم، شهرهای نزدیک آلمانی، شرایط آب و هوایی شهر مانهایم و هزینه زندگی در شهر مانهایم خواهیم پرداخت.

کیفیت زندگی در شهر مانهایم

به طور کلی کیفیت زندگی نیز در شهر مانهایم بسیار بالا است. در ادامه با اطلاعاتی درباره شاخص‌های مختلف کیفیت در شهر مانهایم آشنا خواهیم شد.

  • شاخص امنیت: بسیار بالا
  • شاخص مراقبت‌های درمانی: بالا
  • شاخص وضعیت اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص آلودگی هوا: متوسط

شهرهای نزدیک آلمانی

شهر مانهایم به شهرهای دیگری نظیر فرانکفورت، اشتوتگارت، کلن و دوسلدورف نزدیک بوده و به همین طریق مسافرت و گردش و بازدید از این شهرها را برای دانشجویان خود آسان می‌کند. در ادامه مسافت موجود بین مانهایم و شهرهای مذکور را مشاهده می‌کنیم.

  • شهر فرانکفورت: ۷۸.۵۸ کیلومتر تا شهر مانهایم
  • شهر اشتوتگارت: ۱۳۵.۵۳ کیلومتر تا شهر مانهایم
  • شهر کلن: ۲۴۳.۸۸ کیلومتر تا شهر مانهایم
  • شهر دوسلدورف: ۲۸۹.۷۸ کیلومتر تا شهر مانهایم

شرایط آب و هوایی شهر مانهایم

شرایط آب و هوایی شهر مانهایم

شهر مانهایم به طورکلی دارای تابستان‌های گرم به همراه آسمان نیمه-ابری و زمستان‌های بسیار سرد به همراه باد و آسمان ابری است. متوسط دمای هوا نیز در طول سال در این شهر از ۱- درجه سانتی‌گراد تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۸- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر ۳۲ درجه سانتی‌گراد در آن نادر است. فصل گرم سال نیز در شهر مانهایم از ۳ ماه می آغاز شده و تا ۹ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. همچنین گرم‌ترین روز سال در این شهر، ۴ ماه آگوست با حداقل دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. فصل سرد سال هم در این شهر از ۱۴ ماه نوامبر تا ۲ ماه مارس با متوسط دمای ۹ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال نیز در این شهر، ۱۳ ماه ژانویه با حداقل دمای ۱- درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین براساس نظرات گردشگران، بهترین زمان برای بازدید از شهر مانهایم از اواسط ماه ژوئن تا اواسط ماه سپتامبر است. دمای هوا نیز در این مدت بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در شهر مانهایم

بی‌شک هزینه‌های زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سبک زندگی افراد مختلف با یکدیگر تمایز دارد. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در شهر مانهایم نظیر هزینه مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به مواد غذایی و رستوران از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۱۱.۵۰ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط حدود ۵۰ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰.۷۱ یورو، ۱.۲۸ یورو، ۲.۱۷ یورو، ۱.۹۳ یورو و ۷.۲۵ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۷.۳۰ یورو و ۱۱.۹۵ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۲.۳۰ یورو، ۱.۳۸ یورو و ۱.۸۶ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب برابر ۲.۰۶ یورو، ۱.۱۸ یورو و ۱.۲۲ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر مانهایم نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب برابر ۲.۵۰ یورو و ۷۴.۷۰ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی برابر ۲.۳۰ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی برابر ۳.۵۰ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر مانهایم حدود ۱.۴۶ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. به طورکلی اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر مانهایم حدود ۶۰۷ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۶۶۰ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر برابر ۱۰۶۲.۵۰ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۸۴۴ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر مانهایم دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۳۳۵۰.۵۰ یورو و ۲۵۸۵ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۲۶۴ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۲۶ یورو است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌ها می‌اندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) حدود ۷۰ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) حدود ۳۰ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۹۲ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز حدود ۱۱۸ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۴۰ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس ۲۱ یورو به ازای هر ۱ ساعت در آخر هفته است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۱۲ یورو (به ازای هر بلیط) است.

منابع: