استان بریتیش کلمبیا غربی‌ترین استان کشور کانادا است، و در بین اقیانوس آرام و رشته‌کوههای راکی قرار دارد. این استان با جمعیت پنج میلیون نفر سومین استان پرجمعیت کانادا پس از استان اونتاریو و کبک به شمار می‌آید، و پایتخت آن شهر ویکتوریا است. بزرگترین شهر این استان شهر ونکوور است که سومین کلانشهر کانادا می‌باشد. اقتصاد این استان در گذشته بیشتر وابسته به منابع طبیعی به خصوص جنگل‌ها و معادن بود، اما امروزه بیشترین سهم اشتغال مربوط به شرکت‌های مالی، بیمه و ساخت ساز می‌شود. در صورتی که قصد تحصیل در کانادا را دارید، استان بریتیش کلمبیا دانشگاه‌های تراز اول کانادا را در خود جای داده و هر ساله میزبان هزاران دانشجوی بین‌المللی است که برای استفاده از فرهنگ متنوع، طبیعت زیبا و کیفیت بالای آموزش به این استان سفر می‌کنند. در این مقاله به ده مورد از دانشگاه های بریتیش کلمبیا می‌پردازیم:

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از دانشگاه های بریتیش کلمبیا که بسیار شناخته شده است، دانشگاه بریتیش کلمبیا است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده است، و در شهر ونکوور قرار دارد. دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کانادا است که بیش از شصت هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌نماید. زمینه‌های ارایه شده عبارتند از: هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، زبان و فرهنگ، پزشکی و سلامت، مهندسی و علوم و فناوری. نرخ پذیرش دانشجویان در دانشگاه بریتیش کلمبیا بین چهل تا پنجاه درصد از متقاضیان است، و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیا حائز رتبه سوم در کانادا و چهل و پنجم در دنیا است.

دانشگاه سایمون فریزر

یکی دیگر از دانشگاه های بریتیش کلمبیا دانشگاه سایمون فریزر است. این دانشگاه در  سال ۱۹۶۵ در شهر کوچک برنابی تاسیس شد که فاصله کمی تا شهر ونکوور دارد. دانشگاه سایمون فریزر سالانه پذیرای بیش از سی و پنج هزار دانشجو می‌باشد. این دانشگاه نیز در زمینه‌های مختلف در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دوره‌های متعددی برگزار می‌کند. برخی از زمینه‌های ارایه شده عبارتند از: هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، زبان و فرهنگ، مهندسی و علوم و فناوری. نرخ پذیرش دانشگاه سایمون فریزر حدود هشتاد تا نود درصد است، و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند. به همین خاطر یکی از آسان‌گیرترین دانشگاه‌های کانادا به شمار می‌آید. این دانشگاه سیزدهمین دانشگاه برتر کانادا و سیصد و بیست و سومین دانشگاه در دنیا است.

دانشگاه ویکتوریا

این دانشگاه در سال ۱۹۶۳ در حاشیه شهر ویکتوریا تاسیس شد. هم اکنون بیش از بیست هزار دانشجو در دانشگاه ویکتوریا مشغول به تحصیل هستند، و در میان دانشگاه های بریتیش کلمبیا این دانشگاه یکی از بهترین‌ها به شمار می‌آید. دانشگاه ویکتوریا دوره‌های مختلفی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارایه می‌دهد. برخی از این زمینه‌های تحصیلی شامل هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، مهندسی و علوم و فناوری است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند. این دانشگاه حائز رتبه چهاردهم در کانادا و سیصد و هفتادم در دنیا است.

موسسه فناوری بریتیش کلمبیا

این دانشگاه در سال ۱۹۶۰ در حاشیه شهر برنابی تاسیس شد. موسسه فناوری بریتیش کلمبیا در چند زمینه متنوع مدرک کارشناسی اعطا می‌کند، و یکی از بهترین دانشگاه های بریتیش کلمبیا است. از این میان می‌توان به هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، پزشکی و سلامت، مهندسی و علوم و فناوری اشاره کرد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند. شهریه این موسسه برای دانشجویان بین‌المللی حدودا بین پنج تا هفت هزار دلار کانادا است.

دانشگاه ونکوور آیلند

دانشگاه ونکوور آیلند

یکی دیگر از دانشگاه های بریتیش کلمبیا دانشگاه ونکوور آیلند است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۹ تاسیس شده و در شهر کوچک نانایمو قرار دارد. دانشگاه ونکوور آیلند دوره‌های مختلفی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه‌های تحصیلی مختلف برگزار می‌کند که از برخی از این زمینه‌ها عبارتند از: هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، زبان و فرهنگ و علوم و فناوری در مقطع کارشناسی و علوم اجتماعی و کسب و کار در مقطع کارشناسی ارشد. نرخ پذیرش دانشجویان این دانشگاه بین شصت تا هفتاد درصد متقاضیان است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند.

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

این دانشگاه در سال ۱۹۹۰ در حاشیه شهر کوچک پرنس جورج تاسیس شد و یکی از دانشگاه های بریتیش کلمبیا است. دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دوره‌های مختلفی برگزار می‌نماید. برخی از زمینه‌های تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عبارتند از: هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، زبان و فرهنگ و علوم و فناوری. در مقطع دکترا نیز این دانشگاه دوره‌هایی در زمینه علوم اجتماعی و کسب و کار و علوم طبیعی و فناوری ارایه می‌کند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند.

دانشگاه تامپسون ریورز

یکی دیگر از دانشگاه های بریتیش کلمبیا دانشگاه تامپسون ریورز است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۰ تاسیس شده و در شهر کملوپس استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. این دانشگاه‌ در زمینه‌های مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فعال است و از این میان می‌توان به هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، پزشکی و سلامت و علوم و فناوری در مقطع کارشناسی و علوم اجتماعی و کسب و کار در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند.

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و در شهر سری قرار دارد. دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن در مقطع کارشناسی دوره‌های متنوعی برگزار می‌کند و یکی از بهترین دانشگاه های بریتیش کلمبیا به شمار می‌آید. از میان زمینه‌های تحصیلی ارایه شده در این دانشگاه می‌توان به هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، زبان و فرهنگ، پزشکی و سلامت و علوم و فناوری اشاره کرد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند، و شهریه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی حدود ده تا دوازده هزار دلار کانادا می‌باشد.

دانشگاه فریزر ولی

دانشگاه فریزر ولی

یکی دیگر از دانشگاه های بریتیش کلمبیا دانشگاه فریزر ولی است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۴ در شهر کوچک ابوتسفورد تاسیس شد. هم اکنون دانشگاه فریزر ولی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره‌های مختلفی برگزار می‌نماید. زمینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی شامل هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، زبان و فرهنگ، پزشکی و سلامت و علوم و فناوری می‌شود. در مقطع کارشناسی ارشد زمینه تحصیل بیشتر در مورد هنر و علوم انسانی است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند.

دانشگاه ترینیتی

این دانشگاه در سال ۱۹۸۶ در شهر لنگلی شروع به فعالیت نمود. دانشگاه ترینیتی در زمینه‌های تحصیلی مختلف در مقطع کارشناسی دوره‌های متنوعی ارایه می‌دهد که از این میان می‌توان به هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، پزشکی و سلامت و علوم و فناوری اشاره کرد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند.

دیگر دانشگاه های بریتیش کلمبیا

علاوه بر نام‌های ذکر شده در این مقاله دانشگاه‌های دیگری نیز در استان بریتیش کلمبیا مشغول به فعالیت هستند که تعداد دانشجو و زمینه‌های تحصیلی در آنها بسیار محدودتر از موارد بالا است. به همین جهت صرفا به ذکر نام آنها در این مقاله بسنده می‌کنیم:

  • دانشگاه کاپیلانو
  • دانشگاه رویال رودز
  • دانشگاه کانادا وست
  • دانشگاه امیلی کار
  • دانشگاه کوئست
  • موسسه فناوری نیکولا ولی

منبع: