بدون شک تحصیل در دانشگاه‌های تاریخی و مطرح ایتالیا و کسب مدرک تحصیلی در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یک تجربه ارزشمند و البته سودمند برای دانشجویان است. در حقیقت ورود به یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا و تحصیل در آن می‌تواند منجر به ارتقاء قابل ملاحضه رزومه تحصیلی فرد شود و این موضوع می‌تواند شانس پیدا کردن کار در این کشور و البته کل اروپا را به مراتب افزایش دهد. بنابراین اگه به دنبال یک تغییر بزرگ و چالش‌برانگیز در زندگی هستید، تحصیل در ایتالیا می‌تواند یکی از گزینه‌های ایده‌آل و البته کم هزینه برای شما باشد. برای رسیدن به این هدف می‌بایست در ابتدا زمان زیادی صرف بررسی دانشگاه‌ها، امکان پذیرش در رشته مورد علاقه و همچنین دیگر شرایط تحصیل در این کشور کنید. اما اگر در حال حاضر زمان کافی برای بررسی موارد بالا را در اختیار ندارید، مراجعه به یکی از موسسات معتبر اعزام دانشجو به ایتالیا می‌تواند کمک خوبی به شما در فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه باشد.

چرا مراجعه به موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در بین دانشجویان بین‌المللی است. تحصیل در برترین دانشگاه‌های اروپا، شهریه نسبتاً پایین دانشگاه و همچنین امکان استفاده از انواع بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی سه دلیل اصلی محبوبیت این کشور مهم اروپایی است. بر اساس آمار منتشر شده توسط وب‌سایت معتبر Statista، در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸، ایران با اعزام ۳,۵۳۵ دانشجو به ایتالیا سهم قابل توجهی از اعزام دانشجو به این کشور را در اختیار خود قرار داده است. علاوه‌بر ایران کشورهایی مانند چین، آمریکا و هند دارای بیشترین تعداد دانشجو در ایتالیا هستند و این روند به طور چشمگیری رو به افزایش است.

این افزایش شمار متقاضیان تحصیل در ایتالیا و البته ظرفیت محدود دانشگاه‌های این کشور برای اعطا پذیرش به خصوص به متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا، می‌تواند دریافت پذیرش از دانشگاه را با مشکل مواجه کند. بنابراین با توجه به رقابتی بودن ورود به دانشگاه‌های ایتالیا، مهمترین فاکتور قبل از اقدام به اخذ پذیرش، بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه مورد نظر، بررسی امکان پذیرش در رشته مورد علاقه، شرط معدل، امکان دریافت بورسیه و مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش است. بنابراین شما به عنوان یک متقاضی تحصیل در ایتالیا، می‌بایست زمان زیادی صرف جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دانشگاه و شرایط تحصیل در آن کنید.

مهم:

انتخاب درست دانشگاه و رشته تحصیلی با توجه به شرایط شما (سوابق تحصیلی، معدل، سن و…)، می‌تواند شانس دریافت پذیرش را به مراتب افزایش دهد.

بنابراین اگر اطلاعات کافی در مورد نحوه پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا در اختیار ندارید، مراجعه به موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا قبل از اقدام به اخذ پذیرش و کسب اطلاعات لازم، می‌تواند شانس دریافت پذیرش شما را افزایش دهد. وظایف موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا به شرح زیر است:

معرفی دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی با توجه به علایق شما

مسلماً آشنایی با دانشگاه‌های این کشور و نحوه پذیرش از هر کدام می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا باشد. مشاورین این نوع موسسات اطلاعات کاملی در مورد دانشگاه‌های ایتالیا در اختیار دارند. برای مثال می‌توان به زمان (ددلاین) و نحوه ارسال مدارک اشاره کرد. همچنین این مشاورین می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد رشته‌های ارائه شده در دانشگاه به شما ارائه دهند و شما را در انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی کمک کنند. با توجه به تعداد بالای دانشگاه‌های ایتالیا، اطلاع از این موارد می‌تواند روند اخذ پذیرش را تسریع ببخشد.

نگاهی کوتاه به دانشگاه‌های ایتالیا

دانشگاه‌های تاریخی و قدیمی ایتالیا همواره در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند و از این نظر جز برجسته‌ترین کشورهای دنیا به‌ شمار می‌رود. موسسه QS، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، در جدید‌ترین رتبه‌بندی خود در سال ۲۰۲۱ رده‌های بالایی به دانشگاه‌های ایتالیا اختصاص داده است. در این لیست ایتالیا با داشتن ۳۶ دانشگاه در بین هزار دانشگاه برتر جهان بعد از انگلیس و آلمان دارای بیشترین تعداد دانشگاه است.

در لیست زیر می‌توانید نام ۳۶ دانشگاه‌ برتر ایتالیا در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ را مشاهده کنید.

رتبه دانشگاه در سال 2021 دانشگاه
137 POLITECNICO DI MILANO
160 ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITY OF BOLOGNA
171 SAPIENZA UNIVERSITY OF ROME
216 UNIVERSITÀ DI PADOVA
301 UNIVERSITY OF MILAN
308 POLITECNICO DI TORINO
383 UNIVERSITY OF PISA
392 UNIVERSITY OF NAPLES - FEDERICO II
392 UNIVERSITÀ VITA-SALUTE SAN RAFFAELE
403 UNIVERSITY OF TRENTO
432 UNIVERSITY OF FLORENCE
511-520 UNIVERSITÀ CATTOLICA DEL SACRO CUORE
511-520 UNIVERSITY OF ROME "TOR VERGATA"
521-530 UNIVERSITY OF TURIN
521-530 UNIVERSITY OF MILANO-BICOCCA
601-650 FREE UNIVERSITY OF BOZEN-BOLZANO
601-650 UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA
651-700 UNIVERSITY OF GENOA L
651-700 UNIVERSITY OF SIENA
701-750 UNIVERSITY OF TRIESTE
751-800 POLITECNICO DI BARI
751-800 CA' FOSCARI UNIVERSITY OF VENICE
751-800 UNIVERSITY OF MODENA AND REGGIO EMILIA
751-800 UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PERUGIA
751-800 UNIVERSITY OF BRESCIA
801-1000 CATANIA UNIVERSITY
801-1000 UNIVERSITA' DEGLI STUDI DI FERRARA L
801-1000 UNIVERSITY OF SALERNO
801-1000 UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI UDINE
801-1000 UNIVERSITÀ DEGLI STUDI ROMA TRE
801-1000 UNIVERSITY OF CALABRIA
801-1000 UNIVERSITA' POLITECNICA DELLE MARCHE
801-1000 UNIVERSITY OF PALERMO
801-1000 UNIVERSITY OF BARI
801-1000 UNIVERSITY OF PARMA
801-1000 VERONA UNIVERSITY

توجه:

آشنایی با دانشگاه و رتبه جهانی آن می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا دریافت پذیرش از دانشگاه‌های که دارای رتبه بالایی در این لیست هستند ممکن است به مراتب رقابتی‌تر از بقیه دانشگاه‌ها باشد. موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا می‌تواند با توجه به شرایط و سوابق تحصیلی شما بهترین دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب را به شما پیشنهاد کند. دانشگاه های ایتالیا»

بررسی شرایط تحصیل در ایتالیا در مشاوره حضوری

بعد از آشنایی با دانشگاه‌های ایتالیا، شرایط تحصیل در این کشور به طور کامل توسط مشاورین موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا شرح داده خواهد شد. این شرایط عبارتند از:

مدرک زبان:

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند. اما باید توجه داشت که برای ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره های ایتالیایی زبان) است.

معدل:

هرچند که شراط معدل برای اخذ پذیرش از بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا مطرح نیست، اما به دلیل تقاضای بالای دانشجویان بین‌المللی، داشتن معدل بالا می‌تواند تاثیر مثبتی روی نظر کمیته پذیرش دانشگاه داشته باشد.

آزمون ورودی:

برای ورود به بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. البته برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولاً باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. برای مثال برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید در آزمون IMAT شرکت کنید. یا دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین در مقطع کارشناسی در رشته‌های معماری و مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) را دارند، می‌بایست در آزمون(Test in Laib)  یا به اختصار TILشرکت کنند.

شرایط سنی:

شرایط سنی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا حائز اهمیت نیست.  به طور کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

مزیت‌های مراجعه به موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا

مراجعه به موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا دارای سه مزیت بسیار مهم است. این مزایا عبارتند از:

راهنمایی دانشجویان جهت دریافت بورسیه استانی

بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یا به اختصار DSU یکی از مهمترین و شاید اصلی‌ترین دلایل محبوبیت تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی است. این بورسیه در واقع یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است و به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. در حقیقت دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا می‌تواند کمک بزرگی به دانشجویان در تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور باشد. نکته جالب در مورد بورسیه DSU این است که، رشته تحصیلی، زبان تحصیل، مقطع تحصیلی و همچنین سوابق تحصیلی برای دریافت این بورسیه تأثیری نداشته و تمامی دانشجویان می‌توانند برای دریافت بورسیه DSU، درخواست خود را ارائه دهند.

این نوع بورسیه به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دست‌یابی به اهداف تحصیلی آن‌ها (تحصیل در ایتالیا) باشد. در این نوع بورسیه، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزند خو را تامین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. البته ممکن است فاکتورهای دیگری از طرف اعطا کنندگان این نوع بورسیه مورد بررسی قرار بگیرید. به عنوان مثال:

  • شرایط سنی متقاضی
  • میزان درآمد سالانه خانواده
  • وضعیت مسکن در ایران
  • تعداد خواهران و برادران

همچنین اگر دانشجو شاغل باشد مدارک مربوط به درآمد دانشجو مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت بورسیه­ های دولتی به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که والدین آن­ها قادر به پرداخت شهریه دانشگاه نباشند. حتی در بعضی موارد ممکن است یک دانشجو به دلیل سوابق تحصیلی عالی بتواند علاوه‌بر این بورسیه (need-based)، بورسیه شایستگی (merit-based) با توجه به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه را بدست آورد.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

بررسی و فراهم کردن مدارک مورد نیاز جهت ارسال به دانشگاه

یکی از مهمترین بخش‌های پذیرش از دانشگاه، ارسال دقیق و کامل مدارک به دانشگاه است. موسسه اعزام دانشجو به شما کمک خواهد کرد که مدارک شما بدون هیچ مشکل و نقصی به دانشگاه مربوطه ارسال شود. همانطور که پیش‌تر ذکر شد مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه های ایتالیا از رشته‌ای به رشته دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است اما برخی مدارک به صورت کلی برای تمامی دانشگاه‌ها مورد نیاز هستند که عبارتند از:

  • مدرک شناسایی
  • عکس (هم‌سایز با عکس گذرنامه)
  • ریزنمرات
  • اپلیکیشن فرم دانشگاه
  • جزئیات رشته‌های تحصیلی (شامل تعداد ساعات رشته‌های تحصیلی و یا فعالیت‌های آموزشی که تکمیل شده است)
  • رزومه
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
  • پورتفولیو (تنها برای رشته‌های معماری، برنامه‌ریزی شهری و یا هر رشته طراحی دیگری)

راهنمایی جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

یکی دیگر از مزیت‌های مراجعه به این موسسات، آشنایی با نحوه مصاحبه سفارت ایتالیا برای دریافت ویزای تحصیلی است. بدون شک بعد از موفقیت در کسب پذیرش از دانشگاه، می‌بایست برای مصاحبه حضوری و دریافت ویزای تحصیلی آمادگی لازم را داشته باشید. موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا آخرین اطلاعات و روند جدید صدور روادید تحصیلی برای ورود به دانشگاه های ایتالیا در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را در ا‌ختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، یکی از راه‌های ساده و البته سریع برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا مراجعه به یکی از موسسات اعزام دانشجو به ایتالیا است. هر چند که شرایط پذیرش از دانشگاه‌های این کشور به مراتب راحت‌تر از دیگر کشور‌های مطرح اروپایی است، اما با توجه به تقاضای بالای دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، ورود به این موسسات آموزشی کمی سخت و البته رقابتی شده است. بنابراین اگر زمان کافی برای بررسی دانشگاه‌ها و مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش را در اختیار ندارید، مراجعه به موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا مورد تایید وزارت علوم می‌تواند کمک بزرگی به شما در تسریع فرآیند دریافت پذیرش از دانشگاه باشد.

منابع

https://www.topuniversities.com