این روزها شرایط برای دانشجویان بین‌المللی بسیار دشوار است. تمام مراحل اخذ پذیرش، آزمون‌های زبان انگلیسی، دریافت استادی پرمیت (Study Permit) و غیره دشوارتر شده‌اند. شیوع COVID-19 به احتمال زیاد اوضاع تحصیل شما را نیز پیچیده کرده است. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا پرسش‌های بسیار زیادی را به وجود آورده که دولت، دانشگاه‌ها و کالج‌ها باید برای آن‌ها پاسخی پیدا کنند. بسیاری از پرسش‌ها در مورد شرایط تحصیل در کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا هم‌چنان پابرجا هستند اما در این مطلب خلاصه پاسخ‌هایی که تا ماه جولای ۲۰۲۰ دریافت شده را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

سفر، ویزا و استادی پرمیت برای تحصیل در کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا

در حال حاضر برای سفر، صدور ویزا و استادی پرمیت برای تحصیل در کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی وجود دارد که در ادامه جزئیات آن را شرح می‌دهیم.

سفر هوایی

احتمالاً می‌دانید که در حال حاضر برای سفر به کانادا محدودیت‌هایی وجود دارد. اگر یک استادی پرمیت معتبر داشته باشید، می‌توانید از همه‌جای دنیا به کانادا سفر کنید. اگر صدور استادی پرمیت شما پیش از تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ تأیید شده باشد، از این محدودیت‌ها معاف خواهید بود.

اگر با هواپیما سفر می‌کنید باید پیش از سفر معاینه شوید تا به شما اجازه پرواز داده شود. زمانی که از هر طریق به کانادا وارد می‌شوید باید برنامه‌ای برای قرنطینه ۱۴ روزه خود داشته باشید، حتی اگر نشانه‌های COVID-19 را نداشته باشید. تمام مسافران خارجی باید دو هفته در قرنطینه بمانند.

اگر ویزای تحصیلی کانادا برای شما در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰ یا بعد از آن تأیید شده باشد نمی‌توانید به کانادا سفر کنید، اما هم‌چنان می‌توانید برای دریافت استادی پرمیت اقدام کنید. برای این کار باید در یک دانشگاه یا کالج کانادایی ثبت‌نام کنید و ثابت کنید که می‌توانید هزینه تحصیل، سفر و زندگی خود در کانادا را بپردازید. زمانی که فرایند تأیید کامل شد می‌توانید به کانادا سفر کرده و برای دو هفته در قرنطینه بمانید.

اولویت‌بندی فرایند استادی پرمیت

دولت کانادا در تلاش است که فرایند صدور استادی پرمیت را بهبود ببخشد. هر دانشجویی که ثبت‌نام استادی پرمیت آنلاین را تکمیل کرده باشد در اولویت قرار خواهد گرفت. اگر یک‌باره ثبت‌نام‌تان را تکمیل نکنید، می‌توانید از فرایند جدید تأیید دومرحله‌ای استفاده کنید.

فرایند جدید تأیید دومرحله‌ای

تلاش برای تکمیل کردن مدارک و ثبت‌نام در حال حاضر می‌تواند کاری مشکل باشد. به همین دلیل دولت کانادا فرایند تأیید دومرحله‌ای استادی پرمیت را موقتاً راه‌اندازی کرده است. اگر می‌خواهید تحصیل‌تان را در پاییز امسال شروع کنید و اگر تا ۱۵ سپتامبر ثبت‌نام استادی پرمیت را تکمیل کنید، می‌توانید از مزایای ارسال مدارک در دو مرحله استفاده کنید.

فرایند تأیید استادی پرمیت

فرایند تأیید استادی پرمیت برای تحصیل در کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا به صورت خلاصه به این صورت است.

  • ابتدا پذیرش بگیرید: باید برای تحصیل در یک دانشگاه کانادایی پذیرفته شوید، به اندازه کافی پول برای پرداخت هزینه‌ها داشته باشید و واجد شرایط دریافت استادی پرمیت باشید.
  • تحصیل‌تان را به صورت آنلاین شروع کنید: می‌توانید دوره تحصیلی‌تان را در کشور خودتان شروع کنید. مدت‌زمانی که به صورت آنلاین تحصیل می‌کنید به عنوان زمان سپری‌شده در کانادا در نظر گرفته می‌شود.
  • تأیید نهایی را دریافت کنید: زمانی که تمام شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه مدنظرتان را داشته باشید و تمام مدارک از جمله مدارک بایومتریک (انگشت‌نگاری)، معاینه پزشکی مهاجرت و مدرک تأیید پلیس را ارسال کنید، مهر تأیید می‌گیرید.

توجه داشته باشید که زمان انتظار برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین تمامی مدارک خود را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنید.

مجوز کار پس از فراغت از تحصیل (Post-Graduation Work Permit – PGWP)

دولت کانادا قوانین را برای دانشجویان بین‌المللی که در دوران COVID-19 مجبور به تحصیل آنلاین هستند و می‌خواهند پس از فراغت از تحصیل در کانادا بمانند تغییر داده است. اگر نمی‌توانید برای تحصیل به صورت فیزیکی در کانادا حضور داشته باشید، زمان تحصیل آنلاین شما به عنوان زمان حضور در کانادا محاسبه می‌شود.

برای دریافت PGWP باید هشت ماه به صورت حضوری تحصیل کنید. حالا می‌توانید نیمی از دوره تحصیلی‌تان را به صورت آنلاین بگذرانید و واجد شرایط دریافت PGWP باشید. این برای دانشجویان بین‌المللی جویای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تجربه کار در کانادا خبر بسیار خوبی است.

اگر استادی پرمیت خود را دریافت کرده‌اید اما نمی‌توانید سفر کنید نیز می‌توانید از این قانون استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که هم‌چنان باید ۵۰ درصد از دوره تحصیلی‌تان را در کانادا بگذرانید.

احراز تسلط به زبان انگلیسی

بسیار از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند که تسلط خود به زبان انگلیسی را با آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس ثابت کنید. سازمان آیلتس کانادا برگزاری آزمون‌ها را در این کشور از سر گرفته است. TOEFL iBT و IELTS Indicator نیز به شما این امکان را می‌دهند که در خانه‌تان آزمون بدهید. این آزمون‌ها در کشور ایران برگزار نمی‌شود.

وبسایت دولینگو (Duolingo) نیز آزمونی را برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی طراحی کرده است. تعدادی از دانشگاه‌ها نتیجه این آزمون را به‌جای آزمون‌های رایج می‌پذیرند. دولینگو یک اپلیکیشن آنلاین و رایگان است که در زمینه آموزش زبان و آزمودن پیشرفت شما کار می‌کند. اگر دانشگاه مورد نظرتان نتیجه آزمون انگلیسی دولینگو را می‌پذیرد، در حال حاضر این آزمون می‌تواند برای شما ارزان‌ترین و ساده‌ترین گزینه باشد.

کار کردن هنگام تحصیل در کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا

کار کردن در زمان تحصیل در کانادا

دانشجویان تمام‌وقت که پیش از شیوع ویروس کرونا در داخل یا خارج پردیس دانشگاه کار می‌کرده‌اند و مجبور به متوقف کردن تحصیل یا حضور در کلاس‌های پاره‌وقت شده‌اند هم‌چنان می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

اگر در مشاغل ضروری به کار کردن مشغول هستید، می‌توانید حداقل تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. مشاغل ضروری در کانادا شامل شغل‌های زمینه‌های صنایع غذایی، حمل‌ونقل، بهداشت و فناوری اطلاعات (IT) می‌شود.

به تعویق انداختن پذیرش

برخی از دانشجویان که به دلیل پاندمی دچار تردید شده‌اند تمایل دارند که پذیرش دانشگاه‌شان را یک سال به تعویق بیندازند تا شرایط بهتر شود.

با وجود تغییراتی که در فرایند PGWP به وجود آمده است، به شما پیشنهاد می‌شود که تحصیل‌تان را شروع کنید. از آن‌جایی که می‌توانید نیمی از دوره‌تان را در کشور خودتان بگذرانید و تحصیل آنلاین در کار پس از فراغت از تحصیل در کانادا تأثیر منفی ندارد، می‌توانید به‌جای منتظر ماندن دوره‌تان را شروع کنید.

حمایت مالی از دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی که در کانادا مشغول به کار هستند می‌توانند از برنامه Canada Emergency Response Benefit استفاده کنند، اما در غیر این صورت اقدامات خاصی برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا صورت نگرفته است.

با این حال شما می‌توانید از بورسیه‌های بین‌المللی و بورسیه‌های دانشگاه‌ها استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه‌ها، گرنت‌ها و اسکالرشیپ‌ها با دانشگاه خود تماس بگیرید.



منبع: