برخی از دانشگاه‌های کانادا علی‌رغم آنلاین بودن اکثر کلاس‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا، شهریه دانشجویان خود را برای ترم پاییز ۲۰۲۰ افزایش داده‌اند و این موضوع شرایط تحصیل در کانادا را برای دانشجویان دشوارتر کرده است. افزایش شهریه دانشگاه‌های کانادا در دوران ویروس کرونا باعث اعتراض بسیاری از دانشجویان شده است که فکر می‌کنند شاید تحصیل آنلاین به‌اندازه ارزش واقعی شهریه پرداختی برای آن‌ها سودمند نباشد و شهریه‌ها باید در دوران پاندمی COVID-19 کاهش پیدا کند.

دانشگاه‌ها معتقدند که به این پول برای مدیریت هزینه‌های تدریس از راه دور نیاز دارند، اما دانشجویان می‌گویند که آن‌ها نیز با چالش‌های بسیاری مانند دشواری پیدا کردن شغل در تابستان روبه‌رو هستند و افزایش شهریه دانشگاه‌های کانادا در دوران ویروس کرونا فشار مالی زیادی را به دانشجویان تحمیل می‌کند.

دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه کلگری، دانشگاه گوئلف، دانشگاه منیتوبا و دانشگاه آلبرتا در این دوران بحرانی شهریه دانشجویان را افزایش داده‌اند.

سوفیا دسکالزی، رئیس Canadian Federation of Students می‌گوید: «دانشجویان با افزایش شهریه در این سال بیش از سال‌های گذشته به چالش برخورده‌اند. دیدن این که دانشگاه‌ها و کالج‌ها در این دوران بحرانی به وسع مالی دانشجویان و در دسترس بودن تحصیلات و کاهش شهریه فکر نمی‌کنند و خلاف آن عمل می‌کنند ناامیدکننده است.»

برای مثال دانشگاه منیتوبا میزان شهریه را به‌صورت میانگین حدود ۳.۷۵ درصد افزایش داده است. این دانشگاه می‌گوید که تدریس و تحصیل آنلاین در دوران پاندمی صدها هزار دلار به مخارج دانشگاه اضافه کرده است. هم‌چنین دانشگاه منیتوبا گفته است که ۶۰۰ هزار دلار بیشتر از قبل برای کمک مالی به دانشجویان در نظر گرفته است. جنیس ریستاک، معاون رئیس دانشگاه منیتوبا می‌گوید: «ما می‌دانیم که حتی در بهترین شرایط نیز پرداخت هزینه‌ها برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می‌کند.»

حتی در انتاریو که شهریه دانشگاه‌های آن در دو سال گذشته کاهش پیدا کرده و ثابت مانده بود نیز شاهد افزایش شهریه هستیم. دانشگاه گوئلف از جمله دانشگاه‌هایی است که شهریه دانشجویان بین‌المللی که معمولاً بیشتر از دانشجویان کانادایی شهریه می‌پردازند را افزایش داده است. حرین حسن، از انجمن مرکزی دانشجویان دانشگاه گوئلف، می‌گوید که دانشجویان از مواجهه با افزایش شهریه‌ها که بر اساس تخمین دانشگاه حدود ۳ تا ۱۵ درصد است غافلگیر شده‌اند. دانشجویان بین‌المللی به‌صورت میانگین حدود ۳ برابر بیشتر از دانشجویان کانادایی شهریه می‌پردازند و COVID-19 نیز برنامه‌های کار آن‌ها را از بین برده است. او می‌گوید: «بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از دیدن این که موسسه موردعلاقه‌شان این‌طور به آن‌ها فشار مالی وارد می‌کند بسیار ناراحت شده‌اند.»

دانشگاه گوئلف می‌گوید که شهریه‌هایش را مانند تمام مؤسسات مشابه در بهار افزایش داده است و نرخ افزایش آن از بقیه دانشگاه‌ها کمتر بوده است. هم‌چنین این دانشگاه گفته است که حمایت مالی از دانشجویان نیازمند کمک را بیشتر خواهد کرد.

دانشگاه تورنتو نیز گفته است که شهریه دانشجویان بین‌المللی برای ترم تابستان در مقطع کارشناسی ۵.۴ درصد و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۴.۲ درصد افزایش داشته است و تا پاییز در همین سطح باقی می‌ماند. این دانشگاه گفته است که برای افرادی که COVID-19 در زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته، حمایت مالی اضطراری در نظر گرفته است.

دانشجویان که مدت زیادی است به هزینه بالای تحصیلات عالی معترض‌اند، می‌گویند که این پاندمی شرایطشان را بدتر کرده است. با وجود کمک مالی اضطراری از طرف دولت فدرال نیز افراد زیادی در تابستان با مشکلات زیادی برای تأمین مخارج تحصیل‌شان در پاییز مواجه شده‌اند.

نتایج پرسش‌نامه‌ای که توسط Canadian Association of University Teachers ارائه شده نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دانشجویان در حال بازنگری در برنامه‌هایشان هستند. از دست دادن درآمد، حمایت محدود و نگرانی‌هایی در مورد تحصیل از راه دور از دلایل آن‌ها برای این کار بوده است. به طور کلی حدود یک‌سوم افرادی که پرسش‌نامه را پر کرده‌اند می‌گویند که ممکن است در این شرایط به دانشگاه نروند.

دسکالزی می‌گوید که مؤسسات باید پیش از اضافه کردن به فشار مالی روی افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند، از منابع ذخیره خود استفاده کنند و مشکلات را در سطوح مدیریتی و اجرایی حل کنند. او می‌گوید: «ما در دورانی بحرانی هستیم و شهریه‌ها نباید افزایش پیدا کنند.»

دانشگاه دالهاوزی که امسال شهریه دانشجویان را ۳ درصد افزایش داده است می‌گوید که در تلاش است تا هزینه‌های غیرضروری را حذف کند یا کاهش بدهد. این دانشگاه هم‌چنین گفته است که ۴۱ درصد از درآمد دانشگاه به‌طور مستقیم از محل شهریه‌های دانشجویان تأمین می‌شود و این افزایش شهریه برای ثابت نگه داشتن استانداردهای آکادمیک دانشگاه لازم بوده است.



منابع: