تحصیل خلبانی در کانادا به دلیل کیفیت بالای آموزش و هزینه مناسب زندگی یک گزینه‌ جذاب برای کسانی است که قصد تحصیل در کانادا را دارند. مدارس هوانوردی متعددی در کانادا مشغول به فعالیت هستند، و تقاضای شغل خلبانی در کانادا بسیار بالاست. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود در طی ده سال آینده به این تقاضا افزوده نیز خواهد شد. در این مقاله به ده مدرسه برتر هوانوردی برای تحصیل خلبانی در کانادا می‌پردازیم.

موسسه فناوری بریتیش کلمبیا (BCIT)

بیش از نیم قرن است که موسسه فناوری بارنبی بریتیش کلمبیا دوره‌های متعددی در زمینه هوانوردی برگزار می‌کند، و بهترین مدرسه برای تحصیل خلبانی در کانادا به حساب می‎‌آید. دوره‌های خلبانی این موسسه در پردیس فناوری هوافضا برگزار می‌شود. این پردیس فضایی سه هزار و هفتصد متر مربعی است که انواع هواپیما و هلی کوپتر را در خود جای داده است. این موسسه همچنین در پژوهش‌های معتبر با انجمن پژوهش‌های ملی کانادا و شرکت بویینگ همکاری می‌کند. فارغ‌التحصیلان این موسسه بیش از هر کالج دیگر در بریتیش کلمبیا در صنعت هوانوردی نقش دارند. دوره‌های این موسسه برای تربیت مهندسان نگهداری موتور هواپیما، تکنسین‌های موتور جت و خلبانان طراحی شده است.

موسسه فناوری بریتیش کلمبیا

دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل خلبانی در کانادا دانشگاه واترلوست که گزینه ی مناسبی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می آید. دو دوره جدیدی که در سال ۲۰۰۷ به دوره‌های دانشگاه واترلو در زمینه هوانوردی اضافه شد، هم اکنون موجب شهرت این دانشگاه در این زمینه گشته است، چرا که آموزش تئوری و عملی را در خود دارد. دانشجویان این دو رشته با علوم جغرافیا، زمین‌شناسی و هوانوردی آشنا می‌شوند، و درباره نقشه‌های چندلایه، الگوهای آب و هوایی و پرواز با هواپیما می‌آموزند. نهایتا دانشجویان این دانشگاه گواهی پرواز دریافت می‌کنند.

دانشگاه فریزر ولی (University of Fraser Valley)

دانشجویان دانشگاه فریزر ولی در جنوب غرب استان بریتیش کلمبیا می‌توانند کارشناسی کسب و کار به همراه آموزش پرواز با هواپیما را دریافت کنند، و یا در دوره دوساله‌ دریافت گواهی پرواز شرکت نمایند. در هر دو صورت، دوره‌های ارایه شده در این دانشگاه یکی از بهترین دوره‌ها برای تحصیل خلبانی در کانادا می‌باشد. دوره کارشناسی چهارساله دانشجویان را با مهارت کسب و کار و پرواز به موازات هم آشنا می‌کند، اما دوره دو ساله فقط شامل آموزش پرواز و کار با شبیه‌ساز پرواز می‌شود. لازم به ذکر است که آموزش پرواز در داخل دانشگاه صورت نمی‌گیرد. دانشجویان در مراکزی خارج از دانشگاه آموزش پرواز می‌بینند، و نمرات آن به کارنامه دانشجو اضافه می‌شود.

دانشگاه وسترن (Western University)

اگرچه این دانشگاه جزو دانشگاه‌های بزرگ هوانوردی نیست، اما دوره کارشناسی «مدیریت هوانوردی تجاری» آن تبدیل به یکی از دوره‌های شناخته برای تحصیل خلبانی در کانادا شده است. در این دوره علاوه بر کسب دانش در زمینه مدیریت، دانشجویان با گواهی پرواز ICPL فارغ‌التحصیل می‌شوند. این بدان معناست که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان خلبانان حرفه‌ای و یا مدیران صنعت هوایی در هر کجا از کشور کانادا مشغول به کار شوند.

کالج سالت (Sault College)

یکی از بهترین کالج‌ها برای تحصیل خلبانی در کانادا کالج سالت تورنتو است. کالج سالت از سال ۱۹۷۴ مشغول به تربیت خلبانان حرفه‌ای است، و از امکانات یک فرودگاه بین‌المللی برخوردار است. رویکرد کالج سالت بر تجربه عملی تمرکز دارد، و بیشتر به پرورش تخصص می‌پردازد. دانشجویان این کالج با مدل‌های Zlin 242L و Piper Seminole پرواز می‌کنند. باید توجه داشت که برخی از دوره‌های ارایه شده در این کالج مختص شهروندان کانادایی است.

کالج سنکا

کالج سنکا (Seneca College)

یکی دیگر از معتبرترین کالج‌ها برای تحصیل خلبانی در کانادا مدرسه هوانوردی کالج سنکای تورنتو است. این مدرسه دوره‌هایی مانند آموزش خلبانی، فناوری هوافضا، و امنیت هوانوردی ارایه می‌دهد. دوره خلبانی  شامل عملیات پروازی و تمرین‌های عملی می‌شود. فارغ‎التحصیلان این دوره می‌توانند مستقیما به عنوان خلبان در شرکت‌های هواپیمایی مشغول به کار شوند. مدرسه هوانوردی ارتباطی قوی با این صنعت دارد. برای مثال تمام فارغ‌التحصیلان دوره خلبانی کالج سنکا حائز صلاحیت برای مصاحبه در ایرلاین Air Georgian هستند. هواپیماهای این مدرسه هوانوردی شامل مدل‌های Cessna 172،  Bonanza  و Baron از شرکت Beechcraft و سیستم‌های G1000 172 و G1000 Baron می‌شود.

کالج کانفدریشن (Confederation College)

کالج کانفدریشن اونتاریو مرکز عالی هوانوردی را در خود جای داده است. این مرکز در فرودگاه بین‌المللی تاندر بی قرار دارد، و از میان دوره‌های ارایه شده در این مرکز می‌توان به مهندسی هوافضا و مدیریت پرواز اشاره نمود. این دوره‌های دو تا سه ساله با تمرکز بر پرورش تخصص و با کسب مشاوره از کارشناسان مجرب در این صنعت طراحی شده‌ و از بهترین دوره‌ها برای تحصیل خلبانی در کانادا به شمار می‌آیند.

کالج پروازی مونکتون (Moncton Flight College)

در سال ۱۹۲۹ کالج پروازی مونکتون به عنوان یک مدرسه تربیت خلبان در فرودگاه بین‌المللی مونکتون در شهر دییپ استان نیوبرانزویک تاسیس شد، و هم اکنون بزرگترین مدرسه خصوصی برای تحصیل خلبانی در کانادا می‌باشد. واحد دیگر این کالج در فرودگاه بین‌المللی فرد اریکتون در شهر لینکلن استان نیوبرانزویک قرار دارد. این دانشگاه دوره کارشناسی هوانوردی، دوره خلبانی ایرلاین و دوره خلبانی تجاری را ارایه می‎‌دهد. از زمان شروع فعالیت این کالج بیش از بیست هزار خلبان از هفتاد کشور دنیا را آموزش داده است. فارغ‌التحصیلان برتر این کالج هم‌اکنون به عنوان خلبان ارشد، مدرس ارشد خلبانی و یا مقامات دولتی مشغول به کار هستند.

کالج فنشا (Fanshawe College)

مدرسه فناوری هوانوردی نورتون ولف در کالج فنشا یک مدرسه پرواز با هدف آماده‌سازی دانشجویان برای صنعت هوانوردی است که در فرودگاه بین‌المللی لندن قرار گرفته است. این مدرسه در سه زمینه فعالیت می‌کند: نگهداری هواپیما و موتور آن، نگهداری از تجهیزات الکترونیکی هواپیما و خلبانی هواپیما. برخی از دوره‌های ارایه شده عبارتند از: هدایت هواپیمای بدون سرنشین، تعمیر سازه هواپیما، مهندسی هوانوردی، نگهداری از هواپیما و نگهداری تجهیزات الکترونیکی هواپیما. برای دانشجویان این مدرسه در فضایی بیش از هفت هزار و چهارصد متر مربع، با هجده هواپیما و تنها آزمایشگاه درون دانشگاهی مجازی نگهداری هواپیما در کانادا فرصتی استثنایی برای یادگیری و کسب تجربه در صنعت هوانوردی فراهم شده است.

کالج جورجین (Georgian College)

کالج جورجین با هفت پردیس پذیرای بیش از دوازده هزار و پانصد دانشجوست، و یکی از بهترین کالج‌ها برای تحصیل خلبانی در کانادا به شمار می‌آید. این کالج دوره سه ساله مدیریت هوانوردی را در پردیس شهر بری (Barrie) ارایه می‌دهد. هدف این دوره آموزش دانشجویان در زمینه تئوری و عملی هوانوردی و همچنین کسب تجربه مدیریتی است. فارغ‌التحصیلان این دوره گواهی پایان دوره دریافت می‌کنند، و می‌توانند در کشورهای دیگر ادامه تحصیل دهند. پس از اتمام این دوره می‌توان برای دوره کارشناسی از دانشگاه امبری ریدل فلوریدا (Embry-Riddle Aeronautical University)، برای دوره کارشناسی ارشد مدیریت هوانوردی از دانشگاه گریفیث استرالیا (Griffith University)، و یا کارشناسی ارشد از دانشگاه لوبرو انگلستان (Loughborough University) اقدام نمود.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: