شهر وینیپگ کانادا بزرگترین شهر استان منیتوبا و مرکز این استان است. اسم این شهر از دریاچه‌ای به همین نام گرفته شده، که معنای لغوی آن آب گل آلود است. وینیپگ به عنوان «دروازه غرب» کانادا شناخته می‌شود، و فرهنگ غنی و متنوع آن هر ساله میزبان چندین جشنواره مختلف است. هزینه زندگی در این شهر برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های وینیپگ و یا منیتوبا را دارند، یکی از موارد مهم به شمار می‌آید. در این مقاله بیشتر با این شهر آشنا می‌شویم. در صورتی که قصد تحصیل در کانادا را دارید، با ما همراه شوید.

کیفیت زندگی در شهر وینیپگ کانادا

برآیند شاخص‌های کیفیت زندگی در شهر وینیپگ کانادا به طور کلی در سطح بالایی قرار دارد. نمره شاخص کیفیت این شهر ۱۴۲.۴۳ می‌باشد. برای فهم بهتر شاخص کیفیت زندگی، نمره شاخص کیفیت زندگی شهر تورنتو ۱۴۹.۳ است. شاخص قدرت خرید، امنیت و هزینه زندگی در این شهر در حد قابل قبول، شاخص بهداشت بالا و شاخص ترافیک و آلودگی شهری پایین است.

آب و هوای شهر وینیپگ کانادا

به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر، وینیپگ تابستان‌های شرجی و زمستان‌های بسیار سرد و طولانی دارد. در ماه‌ جولای میانگین هوا حدود بیست درجه سانتی‌گراد است. اما دمای هوا در زمستان‌های سرد و خشک به منفی شانزده درجه می‌رسد. شهر وینیپگ  کانادا در طول سال شاهد حدود پانصد و ده میلی‌متر بارندگی است، و در بیش از سیصد روز سال خورشید می‌درخشد. وینیپگ دومین شهر آفتابی کاناداست.

دانشگاه‌ها و کالج‌های شهر وینیپگ کانادا

دانشگاه منیتوبا بزرگترین دانشگاه در استان منیتوباست. این دانشگاه در سال ۱۸۷۷ تاسیس شده، و اولین دانشگاه در غرب کانادا به حساب می‌آید. هر ساله این دانشگاه پذیرای بیش از بیست و چهار هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، و بیش از چهار هزار دانشجو در مقاطع بالاتر است. دانشگاه سنت بنی‌فس تنها دانشگاه فرانسوی زبان شهر وینیپگ کانادا است. دانشگاه وینیپگ در سال ۱۹۶۷شروع به فعالیت کرد، و هم اکنون دوره‌های متنوعی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارایه می‌کند. شهر وینیپگ همچنین دو کالج را در خود جای داده است: کالج رد ریور و کالج بوث. کالج رد ریور دوره‌های مختلفی با ارایه مدرک پایان دوره برگزار می‌کند. از سال ۲۰۰۹ این کالج در چند زمینه محدود مدرک دانشگاهی نیز اعطا می‌کند. کالج بوث یک کالج مذهبی است، و اکثر دوره‌های ارایه شده در زمینه هنر و الهیات مسیحی است.

هزینه زندگی در شهر وینیپگ کانادا

هزینه زندگی در شهر وینیپگ کانادا

هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در این شهر بدون در نظر گرفتن اجاره‌بها حدود دو هزار و نهصد دلار کاناداست. هزینه زندگی برای یک نفر صرف نظر از اجاره‌بها به حدود هشتصد و بیست دلار می‌رسد. در ادامه جزییات هزینه زندگی یک نفر را به تفکیک تشریح می‌نماییم:

هزینه مسکن

هزینه اجاره یک واحد یک‌خوابه در مرکز شهر به طور متوسط حدود هزار و بیست و دو دلار است. در صورتی که این واحد در حاشیه شهر باشد، اجاره‌بهای آن به نهصد و هشتاد دلار کانادا می‌رسد. در صورتی که تمایل داشته باشید که هزینه مسکن را با چند نفر دیگر تقسیم کنید، هزینه اجاره‌بها برای یک واحد سه‌خوابه در مرکز شهر به حدود هزار و پانصد دلار در ماه می‌رسد. در صورتی که این واحد در حاشیه شهر باشد، هزینه اجاره‌بها حدود هزار و چهارصد و هشتاد دلار کاناداست.

هزینه خوراک

هزینه تهیه غذا از یک رستوران ارزان قیمت به طور متوسط حدود پانزده دلار است. در صورتی که از رستورانی گران‌قیمت‌تر غذا تهیه کنید، یک وعده غذای دونفره به همراه پیش‌غذا و دسر به حدود هفتاد دلار می‌رسد. هزینه تهیه غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد حدود ده دلار است. در صورتی که بخواهید با تهیه غذا در منزل در هزینه ماهیانه خوراک صرفه‌جویی نمایید، هزینه خرید بعضی از مواد اولیه را نام می‌بریم: قیمت یک عدد نان پانصدگرمی دو و نیم دلار، یک کیلو برنج چهار دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ سه دلار، یک کیلو فیله مرغ سیزده دلار، یک کیلو گوشت قرمز چهارده دلار، یک کیلو سیب زمینی دو و نیم دلار، یک کیلو گوجه چهار و نیم دلار، یک کیلو سیب چهار دلار و یک بطری یک و نیم لیتری آب دو دلار کاناداست.

هزینه قبوض و حمل و نقل

پس از هزینه مسکن و هزینه خوراک سومین هزینه عمده زندگی دانشجویی هزینه قبوض و حمل و نقل است. هزینه یک بلیط تک سفره وسایل حمل و نقل عمومی محلی حدود سه دلار است. هزینه بلیط اعتباری یک ماهه به صد دلار کانادا می‌رسد. تعرفه ورودی تاکسی حدود چهار دلار و به ازای هر کیلومتر حدود دو دلار به کرایه اضافه می‌گردد. هزینه یک لیتر بنزین حدود یک دلار کانادا است. هزینه ماهیانه قبوض خدمات شهری (آب، برق، پسماند) به علاوه سرمایش یا گرمایش برای یک واحد هشتاد و پنج متری به طور متوسط صد و شصت و سه دلار، و هزینه اینترنت ADSL با سرعت شصت مگابایت و حجم نامحدود حدود هفتاد و پنج دلار کانادا می‌باشد.

سایر هزینه‌ها در شهر وینیپگ کانادا

در کنار سه هزینه اصلی که در بالا ذکر شد هزینه‌های جانبی دیگری نیز مانند هزینه تفریح و یا خرید پوشاک وجود دارد که کاملا بسته به هر شخص متفاوت است. در اینجا برای مثال به چند مورد اشاره می‌کنیم. هزینه عضویت ماهیانه باشگاه ورزشی حدود پنجاه دلار، و هزینه یک بلیط سینما برای اکران فیلم‌های بین‌المللی حدود سیزده دلار کاناداست. هزینه یک شلوار جین حدود شصت دلار، هزینه یک لباس تابستانی حدود چهل دلار، هزینه یک جفت کفش کتانی حدود نود و شش دلار، و هزینه یک جفت کفش چرم مردانه حدود صد و پانزده دلار می‌باشد.

منبع: