بر اساس اخبار منتشر شده توسط دپارتمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada – IRCC) دولت کانادا از تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۰ روند ارائه بعضی از خدمات پاسپورتی در کانادا را به صورت تدریجی از سر گرفته است.

کانادایی‌ها از این تاریخ می‌توانند توسط ایمیل برای دریافت پاسپورت اقدام کنند. اگر شخصی به دریافت پاسپورت نیاز مبرم دارد و یا در کمتر از ۳۰ روز آینده قصد سفر دارد، می‌تواند با ارائه مدارک سفر خود برای دریافت حضوری پاسپورت اقدام کند. متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درخواست صدور پاسپورت به سایت دولت کانادا مراجعه کنند.

اگر افراد برنامه فوری سفر ندارند، دولت کانادا از آن‌ها درخواست کرده است که برای درخواست صدور پاسپورت خود صبر کنند. در حال حاضر فرایند صدور پاسپورت به دلیل تقاضای زیاد و اقدامات امنیتی ویژه برای سلامتی کارمندان و متقاضیان بیش از گذشته طول می‌کشد.

متقاضیانی که نگران تمدید پاسپورت‌های خود هستند توجه داشته باشند که اگر پاسپورت‌شان در روز یکم فوریه ۲۰۱۹ و بعد از آن منقضی شده است، می‌توانند از فرایند ساده‌سازی شده تمدید پاسپورت دو سال بعد از انقضای پاسپورت قبلی استفاده کنند. این یعنی اگر افراد به‌زودی قصد مسافرت ندارند، یک سال بیشتر از قبل برای تمدید پاسپورت خود زمان خواهند داشت. فرایند ساده‌سازی شده صدور پاسپورت به افراد کانادایی این امکان را می‌دهد که با ثبت فرمی کوتاه و بدون ارائه مجدد مدارک شهروندی و معرفی ضامن برای دریافت پاسپورت خود اقدام کنند.

در زمانی که مراکز Service Canada Center به صورت تدریجی بازگشوده می‌شود، خدمات پاسپورتی فقط با تعیین وقت قبلی ارائه خواهند شد. وبسایت دولت کانادا ابزاری آنلاین برای کمک به افراد در پیدا کردن نزدیک‌ترین مرکز خدمات کانادا ارائه کرده است.

کانادایی‌های که خارج از کشور هستند می‌توانند برای دریافت خدمات مدارک سفر با نزدیک‌ترین اداره دولت کانادا تماس بگیرند. این ادارات خدمات پاسپورتی را در سطوح مختلف، بسته به شرایط محلی‌شان، ارائه می‌کنند.

به گواهی‌های هویتی و مدارک سفر پناهندگان مانند گذشته به صورت فوری رسیدگی می‌شود. متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت دپارتمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا مراجعه کنند.

دولت کانادا در تمام طول دوران پاندمی COVID-19 با رعایت راهنمایی‌های بهداشت عمومی برای اطمینان یافتن از سلامتی و امنیت شهروندان این کشور و دسترسی آن‌ها به استفاده از خدمات و مزایای ضروری اقداماتی اساسی انجام داده است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: