تحصیل رایگان در ایتالیا شاید یک باور نادرست بین علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور مهم اروپایی است. هر چند که تحصیل در ایتالیا مانند دیگر کشورهای اروپایی مثل آلمان رایگان نیست و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه دانشگاه هستند، اما این کشور همچنان یکی از محبوب­ترین مقاصد تحصیلی بین دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. در واقع شهریه دانشگاه‌های ایتالیا به مراتب پایین‌تر از دیگر کشورهای اروپایی و البته آمریکا و کانادا است و این موضوع شاید یکی از  اصلی‌ترین دلایل محبوبیت تحصیل در این کشور مطرح اروپایی است. البته شرایطی وجود دارد که می توان با آن تحصیل رایگان در ایتالیا را تجربه کرد. اگر به دنبال کسب تجربه تحصیل رایگان در ایتالیا هستید، با ما در این مطلب همراه شود.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

همانطور که در مقدمه اشاره شد، دانشجویان برای تحصیل در این کشور می‌بایست مبلغی را به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت کنند. شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان (خارج از اتحادیه اروپا) در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که دانشجویانی که ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و بخش tuition fees از شهریه دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشته مورد علاقه خود اطلاع کامل بدست آورند. برای مثال متوسط شهریه برخی از دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر است.

  • دانشگاه سنت آنا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه بولونیا (متوسط شهریه ۳۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پادوا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه ترنتو (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه تورین (متوسط شهریه ۲۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه سیه نا (متوسط شهریه ۱۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)

همانطور که می‌توان مشاهده کرد، شهریه دانشگاه‌­های ایتالیا با توجه به سیاست‌های آموزشی و پولی آن­ها با یکدیگر متفاوت است و دانشجویان بهتر است قبل از اقدام به اخذ پذیرش با مراجعه به سایت دانشگاه از شهریه دانشگاه و شرایط پرداخت آن اطلاعات لازم را بدست آورند. اما یکی از مهمترین مزیت‌های تحصیل در ایتالیا که شرایط بسیار مناسبی برای دانشجویان ایجاد کرده است، امکان استفاده از انواع بورسیه­های دولتی ایتالیا است. این بورسیه‌های که بیشتر آن­­­ها از طرف دولت تامین مالی می‌شود به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که به دلیل مشکلات مالی در تامین هزینه­ های دانشگاه و زندگی در این کشور با مشکل مواجه شوند. از این رو دولت ایتالیا برای تشویق دانشجویان و کمک به آن­ها بورسیه‌های در نظر گرفته است که به نوعی می ­­توان گفت تحصیل رایگان در ایتالیا یا تحصیل با هزینه بسیار پایین امکان­پذیر است. در ادامه به توضیح این کمک­ هزینه‌های تحصیلی خواهیم پرداخت.

چگونگی تحصیل رایگان در ایتالیا با استفاده از بورسیه ­های دولتی

همان­طور که گفته شد، یکی از روش­ های تجربه تحصیل رایگان در ایتالیا استفاده از بورسیه‌های دولتی است. بیشتر این بورسیه‌های بر پایه نیاز (need-based) طراحی شده است و  همان­طور که از نام آن پیدا است، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه­ های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دست­یابی به اهداف تحصیلی آن­ها (تحصیل در ایتالیا) باشد. در این نوع بورسیه، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه­های تحصیل فرزند خو را تامین کنند، می­توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. البته ممکن است فاکتور­های دیگر از طرف اعطا کنندگان این نوع بورسیه­ مورد بررسی قرار بگیرید. به عنوان مثال:

  • تابعیت و وضعیت اقامت
  • تعداد افراد خانواده
  • بیمه و مالیات
  • شرایط شغلی والدین

همچنین اگر دانشجو شاغل باشد مدارک مربوط به درآمد دانشجو مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت بورسیه­ های دولتی به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که والدین آن­ها قادر به پرداخت شهریه دانشگاه نباشند. حتی در بعضی موارد ممکن است یک دانشجو به دلیل سوابق تحصیلی عالی بتواند علاوه‌بر این بورسیه (need-based)، بورسیه شایستگی (merit-based) با توجه به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه را بدست آورد. بنابراین با توجه به اینکه شرایط دریافت این نوع بورسیه‌ها ممکن است متفاوت باشد، بهتر است قبل از اقدام، مدارک مورد نیاز و مبلغ در نظر گرفته شده برای این بورسیه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

برخی از بهترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا که طرفداران زیادی به خصوص در ایران دارد به شرح زیر است:

  • بورسیه استانی (DSU)

بورسیه استانی یا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  1. معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  2. خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  3. تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی
  • بورسیه استعداد­یابی ایتالیا

یکی دیگر از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای ایرانیان،بورسیه استعداد­یابی (Invest Your Talent in Italy) است. این برنامه به دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی که اهل کشورهایی ازجمله ایران هستند، کمک‌هزینه اعطا می‌کند. این برنامه را که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کاریابی در زمینه‌هایی مانند مهندسی، معماری، طراحی، فناوری‌های پیشرفته، اقتصاد و مدیریت کمک می‌کند، وزارت امور خارجه ایتالیا، آژانس تجارت ایتالیا و Uni-Italia پشتیبانی می‌کنند. مبلغ بورسیه ۸۱۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی (۹ ماه) و معادل ۹۰۰ یورو در ماه است.

  • بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا

یکی دیگر از بورسیه‌های دولتی ایتالیا بورسیه وزارت امور خارجه و همکاری‌‌های بین‌المللی ایتالیا است. وزارت امورخارجه ایتالیا هر ساله بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین‌‌المللی در ایتالیا تحصیل می‌کنند و شهروندان ایتالیایی که در خارج از ایتالیا زندگی می‌کنند در نظر می‌‌گیرد. هدف از این بورسیه افزایش همکاری فرهنگی بین‌‌‌‌‌المللی، گسترش زبان ایتالیایی و  ارتقاء سیستم اقتصادی و تکنولوژی ایتالیا در سراسر جهان است.

البته عالاوه بر موارد بالا دانشگاه­های بولونیا و پلی­تکنیک تورین و  بورسیه­هایی بر پایه نیاز به دانشجویانبین‌‌‌‌‌المللی ارائه می­دهند.

  • دانشگاه بولونیا ( ۴۸ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین­المللی که در این دانشگاه پذیرفته شده ­باشند)
  • دانشگاه تورین ( برخی از دانشجویانی که در دوره‌های مهندسی یا کشاورزی در این دانشگاه ثبت ­نام کنند)

جمع‌بندی

با توجه به مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که تحصیل رایگان در ایتالیا تنها در صورتی امکان پذیر است که شما بتوانید یکی از بورسیه‌ها دولتی ایتالیا و یا بورسیه‌های دانشگاهی را بدست آورید. البته دقت داشته باشید که تقاضا برای دریافت این بورسیه‌ها بسیار بالا است و برای دریافت آن می ­بایست به طور مرتب به وب­سایت مربوطه مراجعه کنید و از زمان ارسال مدارک و نحوه درخواست آن مطلع شوید.

منابع

https://www.educations.com