شهر هانوفر در آلمان یکی از شهرهای محبوب آلمانی است که مرکز ایالت ساکسونی سفلی بوده و در بخش شمالی آلمان واقع شده است. این شهر به دلایل مختلفی نظیر داشتن دانشگاه‌های برتری مانند دانشگاه هانوفر و غنای فرهنگی در زمینه هنر و موسیقی بسیار شهرت دارد و به همین دلیل دانشجویان و هنردوستان زیادی آن را برای تحصیل، تفریح و یا زندگی انتخاب می‌کنند. این شهر همچنین دارای آکادمی‌های متعدد موسیقی و نمایش است که بر اهمیت بیشتر آن می‌افزاید. در ادامه به اطلاعاتی کلی درباره شهر هانوفر در آلمان خواهیم پرداخت.

مساحت و جمعیت شهر هانوفر در آلمان

مساحت و جمعیت شهر هانوفر در آلمان

به طور کلی شهر هانوفر دارای مساحتی برابر ۲۰۴ کیلومتر مربع و جمعیتی رو به رشد است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳۷۰۰۰ نفر است که نسبت به سال گذشته ۰.۱۹ درصد رشد داشته است. شهر هانوفر نیز با این جمعیت به عنوان سیزدهمین شهر پرجمعیت آلمان و سومین شهر پرجمعیت ناحیه شمالی آلمان بعد از برمن شناخته شده می‌شود.

شهرهای نزدیک آلمانی

شهر هانوفر همچنین به شهرهای محبوب دیگری نزدیک است و دانشجویان و افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند به راحتی می‌توانند به آنها سفر کنند. شهرهای نزدیک آلمانی و فاصله آنها تا این شهر به شرح زیر هستند:

  • شهر هامبورگ: ۱۵۹.۰۵ کیلومتر تا شهر هانوفر در آلمان
  • شهر دوسلدورف: ۲۷۸.۳۲ کیلومتر تا شهر هانوفر در آلمان
  • شهر برلین: ۲۸۶.۴۱ کیلومتر تا شهر هانوفر در آلمان
  • شهر کلن: ۲۹۱.۳۶ کیلومتر تا شهر هانوفر در آلمان

کیفیت زندگی در هانوفر

کیفیت زندگی در شهر هانوفر مانند بیشتر شهرهای آلمانی بسیار بالا است که در ادامه نیز اطلاعاتی درباره شاخص های مختلف کیفیت در این شهر مشاهده می‌کنیم:

  • شاخص قدرت خرید مردم: بالا
  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص مراقبت‌های درمانی: بالا
  • شاخص وضعیت اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

شرایط آب و هوایی شهر هانوفر در آلمان

به طور کلی شهر هانوفر دارای تابستان‌های معتدل به همراه آسمان نیمه ابری و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به همراه باد و آسمان ابری است. دمای هوا در این شهر در طول سال از ۱- درجه سانتیگراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۹- درجه سانتیگراد و بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد در این شهر بسیار نادر است.

فصل گرم سال نیز در شهر هانوفر در آلمان از ۳۱ ماه می آغاز شده و ۸ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی سانتیگراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۴ ماه آگوست است که حداکثر و حداقل دمای هوا در آن به ترتیب برابر ۲۴ و ۱۴ درجه سانتیگراد است.

همچنین فصل سرد سال در شهر هانوفر در آلمان از ۱۶ ماه نوامبر تا ۱۰ ماه مارس ادامه داشته و متوسط دمای هوا نیز در این مدت حدود ۸ درجه سانتیگراد در روز است. سردترین روز سال نیز در این شهر ۹ ماه فوریه بوده که حداقل و حداکثر دمای هوا در آن به ترتیب ۱- و ۴ درجه سانتیگراد است.

بهترین زمان سال هم برای بازدید از این شهر از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است. دمای هوا نیز در این مدت بین ۱۸ درجه سانتیگراد تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

تحصیل شهر هانوفر در آلمان

تحصیل شهر هانوفر در آلمان

همانطور که در بخش مقدمه ذکر شد هانوفر دارای دانشگاه‌های زیادی است که به همین دلیل بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در آلمان این شهر را انتخاب می‌کنند. بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های موجود در این شهر دانشگاه هانوفر است که وبسایت معتبر رتبه بندی QS در جایگاه ۷۰۰-۶۵۱ (برای سال ۲۰۲۱) قرار گرفته است. دانشگاه هانوفر همچنین دانشگاهی دولتی بوده که از نظر کیفیت تحقیقاتی در جایگاه بسیار بالایی قرار گرفته است.این دانشگاه دارای تعداد حدود ۳۰۰۰۰ دانشجو و حدود ۳۱۰۰ محقق است. دانشگاه هانوفر همچنین دارای ۹ دانشکده است که عبارتند از:

  • دانشکده معماری و چشم انداز
  • دانشکده مهندسی عمران و علوم ژئودتیک (مربوط به زمین سنجی)
  • دانشکده اقتصاد و مدیریت
  • دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتری
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده ریاضیات و فیزیک
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده علوم طبیعی

این شهر دارای دانشگاه‌های دیگری نیز است که در ادامه لیستی از نام برخی از آنها را مشاهده می‌کنیم:

  • مدرسه پزشکی هانوفر
  • مدرسه دامپزشکی و پزشکی هانوفر
  • مدرسه کسب و کار GISMA (برای کسب اطلاعات درباره مدارس کسب و کار به صفحه بیزینس اسکول چیست؟ مراجعه کنید)
  • دانشگاه علوم کاربردی و هنر Hochschule Hannover

هزینه زندگی در شهر هانوفر در آلمان

هزینه‌های مربوط زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سبک زندگی افراد مختلف با یکدیگر تمایز دارد. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در شهر هانوفر نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها نیز می‌پردازیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۱۰ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۵۰ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰.۷۱ یورو، ۰.۸۶ یورو، ۱.۸۹ یورو، ۱.۹۳ یورو و ۶.۹۴ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۸.۰۵ و ۱۰.۳۹ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۲.۱۴ یورو، ۱.۷۱ یورو و ۱.۸۵ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب حدود ۲.۳۴ یورو، ۱.۳۱ یورو و ۱.۱۳ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در هانوفر نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب حدود ۳ یورو و ۷۰ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی حدود ۲ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی حدود ۳ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر هانوفر در آلمان برابر ۱.۴۱ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر هانوفر در آلمان حدود ۶۳۰ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۴۹۲ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۱۳۴۰ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۱۰۵۶ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر هانوفر در آلمان را دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب حدود ۴۱۹۳ یورو و ۳۵۴۰ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۱۶۵ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۲ یورو است.

هزینه مدرسه کودکان

هزینه پیش دبستانی و یا مهدکودک در شهر هانوفر در آلمان (به صورت خصوصی برای ۱ روز کامل) حدود ۳۴۶ یورو در ماه برای یک کودک است. همچنین هزینه مدرسه ابتدایی بین‌المللی برای یک کودک به طورسالانه حدود ۱۳۳۳ یورو در سال است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) حدود ۸۷ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) حدود ۳۴ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۷۸ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز حدود ۱۰۸ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۲۸ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته حدود ۲۱ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما حدود ۱۳ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: