شرایط پذیرش دانشجو در آلمان با توجه به رایگان بودن تحصیل در این کشور برای تمامی دانشجویان (دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان بومی) به مراتب سخت‌تر از دیگر کشور‌های دنیا است. در واقع تحصیل رایگان در آلمان، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در بین کشور‌های جهان تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ بیش از ۲,۸۴۲,۲۲۵ دانشجو از سراسر جهان به دنبال پذیرش از دانشگاه‌‌های آلمان بوده‌اند. اما تنها ۳۷۴,۹۵۱ دانشجوی بین‌الملی موفق به ثبت‌نام در دانشگاه و حضور در کلاس‌های درس شده‌اند. در نتیجه این شمار بالای تعداد متقاضی برای کسب مدرک دانشگاهی از این کشور باعث شده شرایط پذیرش دانشجو در آلمان کمی سخت و البته رقابتی باشد.

بنابراین اگر به دنبال تحصیل در آلمان هستید، می‌بایست جهت اخذ پذیرش بسیار هوشمندانه عمل کنید و شرایط پذیرش را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط پذیرش دانشجو در آلمان خواهیم انداخت.

دلایل سخت‌تر شدن شرایط پذیرش دانشجو در آلمان

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، یکی از مهمترین دلایل رقابتی بودن پذیرش دانشجو در آلمان، رایگان بودن تحصیل در این کشور است. این موضوع در کنار تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان می‌تواند شرایط پذیرش دانشجو در آلمان را بیش از پیش رقابتی کند.

موسسه QS، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌بندی جدید خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. بر اساس این لیست، آلمان با ۴۵ دانشگاه در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان یکی از کشور‌های مطرح و برجسته در این زمینه است. در زیر می‌توانید برخی از برترین دانشگاه های آلمان به همراه رده آن در رتبه‌بندی جهانی QS را مشاهده کنید.

  1. دانشگاه فنی مونیخ (رتبه ۵۰)
  2. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (رتبه ۶۳)
  3. دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (رتبه ۶۴)
  4. دانشگاه هومبولت برلین (رتبه ۱۱۷)
  5. دانشگاه فرایه برلین (رتبه ۱۳۰)
  6. دانشگاه صنعتی کارلسروهه (رتبه ۱۳۱)
  7. دانشگاه آخن (رتبه ۱۴۵)
  8. دانشگاه فنی برلین (رتبه ۱۴۸)
  9. دانشگاه فنی درسدن (رتبه ۱۷۳)
  10. دانشگاه توبینگن (۱۷۵)
  11. دانشگاه فرایبورگ (رتبه ۱۷۵)
  12. دانشگاه گوتینگن (رتبه ۱۹۵)
  13. دانشگاه هامبورگ ( رتبه ۲۲۸)
  14. دانشگاه بن (رتبه ۲۴۰)
  15. دانشگاه فنی دارمشتات (رتبه ۲۶۷)
  16. دانشگاه کلن (رتبه ۲۸۲)
  17. دانشگاه مانهایم ( رتبه ۳۰۷)
  18. دانشگاه فرانکفورت (رتبه ۳۱۱)
  19. دانشگاه نورنبرگ (رتبه ۳۱۷)
  20. دانشگاه ینا (رتبه ۳۲۳)

البته علاوه‌بر به دو فاکتور مهم بالا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام نقش پر رنگی در جذب دانشجویان بین‌الملی برای تحصیل در این کشور ایفا می‌کنند.

  • تعداد بالای دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه‌های این کشور
  • یادگیری زبان صنعت، زبان آلمانی
  • هزینه زندگی پایین
  • امکان انجام کار دانشجویی (۲۴۰ نصفه‌روز در سال)
  • اجازه اقامت به مدت ۱۸ ماه پس از تحصیل برای یافتن کار در آلمان
  • فرصت‌های متعدد شغلی
  • امکان دریافت اقامت پس از پایان تحصیل

شرایط سنی پذیرش دانشجو در آلمان و دریافت ویزای تحصیلی

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که می‌بایست برای تحصیل در آلمان به آن توجه ویژه‌ای داشت، شرایط سنی پذیرش دانشجو در آلمان است. هر چند که طبق قانون این کشور تحصیل در آلمان برای تمامی سنین بلامانع است، اما متاسفانه این موضوع فقط برای شهروندان آلمانی و اتحادیه اروپا صادق است. این بدان معنی است که اگر شما (خارج از اتحادیه اروپا) قصد تحصیل در آلمان را داشته باشید، می‌بایست شرایط سنی تحصیل در این کشور را مورد بررسی قرار دهید. شرایط سنی تحصیل در آلمان با توجه به نوع مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت است. برای مقطع کارشناسی شرایط سنی پذیرش دانشجو در آلمان بین ۲۰ تا ۲۲ سال است. همچنین برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهترین حالت داشتن سن کمتر از ۳۲ سال است. البته این بدان معنا نیست که اگر سن شما بیشتر از ۳۲ سال باشد حتما با رد درخواست ویزای تحصیلی مواجه شوید، گاهی مواقع ممکن است به دلیل سوابق تحصیلی عالی یا حتی کار در زمینه تحصیلی و رشته مورد نظر، موفق به دریافت ویزای تحصیلی آلمان شوید.

خوشبختانه برای تحصیل در مقطع دکتری در این کشور هیچ گونه محدودیت سنی از طرف سفارت آلمان وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. در حقیقت تحصیل در مقطع دکتری در آلمان بسیار رقابتی است. بنابراین اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوید، شانس دریافت ویزای تحصیلی آلمان بسیار بالا است.

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، شرایط پذیرش دانشجو در آلمان و ورود به دانشگاه‌های این کشور به دلیل افرایش تعداد مهاجران تحصیلی به آلمان، کمی سخت و رقابتی است و دانشجویان می‌بایست برای رقابت با سایر متقاضیان سوابق تحصیلی قابل قبولی به دانشگاه ارائه دهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت نداشتن سوابق تحصیلی قوی، دانشگاه‌هایی را مورد بررسی قرار دهید که در رده‌های پایین‌تری در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آلمان قرار دارند. زیرا دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ممتاز آلمان مانند (دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ …) بسیار رقابتی است و شانس دریافت پذیرش بدون داشتن رزومه قوی تحصیلی بسیار پایین است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

با این وجود اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های طراز اول آلمان را دارید می‌بایست موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

منابع

https://www.topuniversities.com