دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا (University of British Columbia – UBC) در شهر ونکوور واقع شده و یکی از مطرح‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاهی QS در سال ۲۰۲۱ در رتبه ۴۵ برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. این دانشگاه رشته‌های متنوعی را در مقاطع مختلف در دو پردیس در شهرهای ونکوور و اوکانگان ارائه می‌کند و در رشته‌هایی مانند جغرافیا، مهندسی معدن و رشته‌های مربوط به علوم ورزشی و تربیت بدنی از برترین دانشگاه‌های دنیا به‌شمار می‌رود. هزینه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا نسبت به دانشگاه‌های دیگر در کانادا کمتر است و این دانشگاه در گروه ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا قرار دارد. بنابراین اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، این دانشگاه می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا

هزینه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا که شامل شهریه و هزینه‌های دانشجویان است توسط دانشگاه (نه توسط دانشکده) و بر اساس بومی یا بین‌المللی بودن دانشجو تعیین می‌شود، و هزینه‌ها برای افراد مختلف در رشته‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در سپتامبر سال ۲۰۱۹ شهریه یک دوره در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه برای شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم کانادا حدود ۴۹۹۵.۷۹ دلار در سال و برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۲۳۴۶۰ دلار در سال تخمین زده می‌شود.

دانشجویان علاوه بر شهریه باید حدود ۹۲۰ دلار برای امکاناتی مانند استفاده از مرکز تفریحاتی دانشجویان، سرویس حمل‌ونقل عمومی و فعالیت‌های دانشجویی بپردازند. علاوه بر آن هر دانشجو باید حدود ۲۰۰ دلار برای بیمه سلامت و دندانپزشکی تکمیلی اجباری بپردازد و دانشگاه می‌تواند تمام این هزینه‌ها را بدون اطلاع قبلی تغییر بدهد. وبسایت این دانشگاه ماشین حسابی برای محاسبه‌ی هزینه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا و سایر هزینه‌ها فراهم کرده است که می‌توانید از آن برای برنامه‌ریزی مالی استفاده کنید.

هزینه زندگی در ونکوور

هزینه زندگی در ونکوور به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و برای افراد مختلف متفاوت است. میانگین هزینه‌های زندگی در یک دوره ۱۲ ماهه به شکل زیر تخمین زده می‌شود:

  • مسکن و خدمات شهری (بر اساس هزینه ماهانه حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار): ۹۶۰۰ تا ۱۴۴۰۰ دلار
  • غذا و مواد غذایی: ۳۰۰۰ دلار
  • بیمه عمومی پایه خدمات درمانی بریتیش کلمبیا: ۶۵۰ دلار
  • کتاب و لوازم‌التحریر: ۱۲۰۰ دلار
  • پوشاک، لوازم مراقبت شخصی و هزینه‌های متفرقه: ۳۰۰۰ دلار
  • اسکان موقت (مانند اسکان در هتل) در زمان رسیدن به ونکوور: ۵۰۰ دلار

مجموع این هزینه‌ها در یک دوره ۱۲ ماهه حدود ۱۷۹۵۰ تا ۲۲۷۵۰ دلار است. هزینه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا از جمله شهریه، هزینه‌های دانشجویی و بیمه سلامت و دندانپزشکی تکمیلی در این لیست در نظر گرفته نشده است.

بورسیه و کمک‌های مالی

کمک‌های مالی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه به شکل رقابتی ارائه می‌شود. تمام افرادی که برای پذیرش در دوره‌ها درخواست ارسال می‌کنند برای دریافت کمک‌های مالی در نظر گرفته می‌شوند و نیازی به پر کردن فرم درخواست جداگانه ندارند.

کمک‌های مالی از طریق دانشکده تحصیلات تکمیلی به شکل بورسیه، جایزه شهریه و افزایش سطح پوشش بورسیه ارائه می‌شود. این کمک‌ها بر اساس عملکرد آکادمیک دانشجویان ارائه می‌شود و به تمام دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بومی و بین‌المللی تعلق می‌گیرد.

امکان دستیاری آموزش (Teaching Assistantship – TAship) نیز وجود دارد و می‌تواند هزینه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا را کاهش بدهد. دستیاری آموزش با توافق دانشگاه و انجمن دستیاران آموزشی اداره می‌شود. دستیاری آموزش تحت نظارت و راهنمایی یکی از اعضای هیئت علمی اداره شده و شامل برگزاری سمینارهای تحصیلات تکمیلی، تصحیح تکالیف و برگه‌های امتحانی و ارائه مشاوره به دانشجویان می‌شود. ساعت کاری برای انجام دادن این وظایف بیش از ۱۲ ساعت در هفته نخواهد بود. حقوق یک دستیار آموزش در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ برای یک دوره کاری ۸ ماهه و تمام‌وقت برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۲۰۱۹ دلار تخمین زده می‌شود.

می‌توانید انواع مختلف کمک‌های مالی در دسترس برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در وبسایت دانشکده تحصیلات تکمیلی مشاهده کنید. دانشگاه بریتیش کلمبیا تمام متقاضیان را تشویق می‌کند که از منابع حمایت مالی خارجی درخواست کمک کنند. در لیست زیر تعدادی از آژانس‌های بزرگ حمایت مالی نام برده شده‌اند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها درخواست کمک مالی کنند:

  • Social Sciences & Humanities Research Council of Canada
  • Association of Universities & Colleges of Canada
  • International Council for Canadian Studies
  • Canadian Bureau for International Education
  • Natural Sciences & Engineering Research Council of Canada
  • International Development Research Centre
  • Canadian Institutes of Health Research
  • Michael Smith Foundation for Health Research
  • The Canada-U.S. Fulbright Programme (Canadian Applicants)
  • Institute for International Education (Fulbright Program)

وبسایت دانشکده تحصیلات تکمیلی این دانشگاه اطلاعات کامل جایزه‌ها و کمک‌های مالی خارجی را در اختیار شما قرار می‌دهد.



منابع: