شهر اسن آلمان یکی دیگر از شهرهای این کشور است که در بخش مرکزی منطقه رور (بزرگترین منطقه آلمان) واقع شده و با جمعیت حدود 580000 نفر (در سال ۲۰۲۰) و مساحتی برابر ۲۱۰.۳ کیلومترمربع به عنوان دومین شهر بزرگ این ناحیه شناخته می‌شود. این شهر همچنین به دلیل داشتن یکی از دانشگاه‌های معروف جهان، دانشگاه اسن آلمان، شهرت دارد و حتی بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند به همین دلیل آن را انتخاب می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شهر نیز به ادامه این مطلب مراجعه کنید.

کیفیت زندگی در شهر اسن آلمان

کیفیت زندگی در شهر اسن آلمان

شهر اسن آلمان از نظر کیفیت زندگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در ادامه نیز سطح کیفیت شاخص‌های مختلف زندگی را مشاهده می‌کنیم.

  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص مراقبت‌های درمانی: بسیار بالا
  • شاخص کیفیت اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

شهرهای نزدیک آلمانی

شهر اسن آلمان همچنین به برخی از شهرهای آلمان نزدیک بوده و افرادی که در آن زندگی می‌کنند با طی مسافتی اندک می‌توانند به دیگر شهرها سفر کنند. شهرهای نزدیک آلمانی به این شهر به شرح زیر است:

  • شهر دوسلدورف: ۳۶.۶۲ کیلومتر تا شهر اسن
  • شهر کلن: ۷۰.۳۳ کیلومتر تا شهر یادشده
شرایط آب وهوایی شهر اسن آلمان

شرایط آب وهوایی

به طور کلی، آب و هوا در تابستان‌های شهر اسن آلمان، معتدل به همراه آسمان نیمه ابری است. این شهر همچنین دارای زمستان‌های بسیار سرد به همراه باد و آسمان ابری است. دمای هوا نیز در طول سال در این شهر از ۰ درجه سانتی‌گراد تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۷- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد در این شهر، نادر است.

فصل گرم سال نیز در شهر اسن از ۱ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۸ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. همچنین گرم‌ترین روز سال در این شهر، ۳ ماه آگوست با حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

فصل سرد سال نیز در این شهر از ۱۷ ماه نوامبر تا ۸ ماه مارس بوده و دمای هوا در این مدت به طور متوسط، ۹ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال هم ۸ ماه فوریه با حداقل دمای ۰ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۵ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سال نیز برای بازدید این شهر آلمانی از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است که دمای هوا در این مدت، بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

شهر اسن

هزینه زندگی در شهر اسن

هزینه‌های مربوط زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سبک زندگی افراد مختلف با یکدیگر تمایز دارد اما به طور کلی هزینه متوسط زندگی در این شهر برای یک نفر صرف نظر از اجاره ماهیانه، حدود ۷۳۵ یورو در ماه است. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در اسن آلمان نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت ، هزینه مدرسه کودکان و سایر هزینه‌ها در سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۱۴ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۵۳ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰.۷۷ یورو، ۰.۸۳ یورو، ۲.۰۳ یورو، ۲.۲۹ یورو و ۸.۹۰ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب حدود ۵.۸۶ و ۸.۹۲ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۲.۳۵ یورو، ۱.۶۸ یورو و ۱.۸۰ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب برابر ۱.۲۲ یورو و ۰۹۷ یورو و ۱.۳۳ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر اسن نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب حدود ۲.۸۰ یورو و ۷۱.۱۵ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی برابر ۲ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی برابر ۳.۵۰ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر یادشده برابر ۱.۴۳ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه ها در شهر اسن آلمان

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز این شهر آلمانی حدود ۵۹۵ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۴۱۷ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۱۰۸۶ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۹۴۹ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر یادشده را دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب حدود ۲۲۲۵ یورو و ۲۴۵۰ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۲۱۰ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۲.۵ یورو است.

هزینه مدرسه کودکان

هزینه مدرسه و مهدکودک غیرانتفاعی (برای یک روز کامل) به ازای هر یک کودک برابر ۲۹۰ یورو در ماه است. هزینه مدرسه بین‌المللی ابتدایی برای یک کودک نیز برابر ۱۰۲۰۰ یورو در سال است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) برابر ۷۲.۷۸ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) برابر ۴۹.۹۹ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز برابر ۶۵ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز حدود ۸۴ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۱۷.۵ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته برابر ۲۴.۴۰ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۱۲ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

مزایا و معایب زندگی در اسن آلمان

هرچند روی هم رفته اسن شهر ایده‌آلی برای زندگی است اما مانند همه شهرهای دیگر اسن هم مزایا و معایب خودش را دارد. در این بخش این معایب و مزایا را بازگو می‌کنیم تا اگر قصد زندگی در اسن آلمان را دارید با آگاهی بیشتر تصمیم‌گیری کنید.

مزایای زندگی در اسن آلمان

اسن شهری است که کارفرمایان زیادی در آن اشتغال‌زایی کرده‌اند. این به معنی فرصت‌های شغلی زیاد برای کارجویان است. در واقع اگر بخواهید با دریافت ویزای کاری در اسن زندگی کنید، پیدا کردن کار مناسب آنقدرها نگران‌کننده نخواهد بود. همچنین اسن برای کسانی که با ویزای سرمایه‌گذاری وارد آلمان می‌شوند شهر مناسبی است. آلمان هم مثل باقی کشورها از تزریق سرمایه به کشورش استقبال می‌کند و اگر می‌خواهید در این کشور سرمایه‌گذاری کنید، اسن شهری است که دنبال آن می‌گشته‌اید.

معایب زندگی در اسن آلمان

با اینکه فرصت‌های کاری در اسن زیاد است میانگین حقوق برای کارگران و کارمندان مقیم اسن از میانگین حقوق در دیگر شهرهای آلمان کمتر است. همچنین نرخ اجاره خانه در این شهر از دیگر شهرهای آلمان بیشتر است. در واقع شما در اسن حقوق کمتری دریافت می‌کنید و اجاره خانه بیشتری می‌پردازید. البته این یک آمار نسبی است و آنچه گفته شد بر اساس قیاس اسن با دیگر شهرهای آلمان است. اگرنه میزان حقوق و خرج‌هایی که در ماه برای زندگی در اسن می‌پردازید به شما زندگی کم‌دغدغه‌ای هدیه خواهد کرد.

تحصیل در اسن آلمان

از عوامل اصلی شهرت شهر اسن آلمان دانشگاه معروف آن، یعنی دانشگاه دویسبورگ است که به دانشگاه اسن شناخته می‌شود. این دانشگاه بین بهترین دانشگاه‌های آلمان رتبه 10 را دارد و حدود 42000 هزار دانشجو از 130 کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این ارقام قابل توجه به خوبی اهمیت دانشگاه اسن و دنبال آن اهمیت این شهر در آلمان را نشان می‌دهد.

دانشگاه اسن آلمان

پیش از این به تعداد جالب توجه دانشجویان در شهر اسن اشاره کردیم و در این بخش به تفاوت دانشگاه دویسبورگ و اسن پرداخته‌ایم. حدود 20 سال است که دیگر دانشگاه مستقلی به نام اسن وجود ندارد و آن را دانشگاه دویسبورگ اسن نامیده‌اند. در واقع دانشگاه دویسبورگ اسن با ادغام مرکاتور گرهارد دویسبورگ و دانشگاه اسن در سال 2003 تأسیس شد. با ادغام این دو دانشگاه، رشته‌های تحصیلی بیشتری برای آموزش در این دانشگاه در دانشکده‌های مختلف تعریف شد. دانشکده‌هایی مثل:

  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده علوم تربیتی
  • دانشکده مدیریت و اقتصاد کسب و کار
  • دانشکده ریاضی
  • دانشکده فیزیک
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده زیست شناسی
  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده پزشکی

که با این تعداد دانشکده، دانشگاه دویسبورگ اسن می‌تواند بیشتر رشته‌های تحصیلی متقاضیان را پوشش دهد.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید. برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع: