بر اساس گزارش سایت کمپوس فرانس، علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین سال دوم و سوم کارشناسی می‌توانند درخواست پذیرش خود را از ۱۰ آبان تا ۲۴ اسفند ارائه دهند. بنابراین دانشجویانی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند، می‌بایست با ارائه مدارک مورد نیاز و مطابق زمان مشخص شده (ددلاین) به سایت کمپوس فرانس، سایت رسمی تحصیل در فرانسه، مراجعه و جهت اخذ پذیرش و ارسال مدارک اقدام کنند.

نحوه دریافت پذیرش

پذیرش سال جدید تحصیلی به صورت زیر انجام می‌پذیرد :

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین سال دوم و سوم کارشناسی در فرانسه می‌بایست پرونده خود را در به صورت آنلاین ثبت و در اپلیکیشن Etudes en France آپلود کنند.

این اپلیکیشن در واقع یک پلتفرم مخصوص برای ثبت‌نام در موسسات آموزشی فرانسه است که به منظور ساده‌سازی فرآیند تحصیل در این کشور طراحی شده است. این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید با مراجعه به آن تمامی مراحل مربوط به تحصیل خود در فرانسه تا قبل از دریافت ویزا را دنبال کنید. بنابراین تنها چیزی که شما برای استفاده از این پلتفرم نیاز دارید، ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری در این اپلیکیشن است. در واقع برای ارائه درخواست پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه استفاده از این اپلیکیشن برای متقاضیانی که از ایران اقدام می‌کنند اجباری است.

توجه:

لینک ثبت نام از تاریخ ۱۰ آبان فعال میگردد.

مدارک عمومی جهت تشکیل پرونده

دقت داشته باشید که هر دانشگاه ممکن است مدرک و یا مدارک خاصی از شما با توجه به نوع رشته انتخابی درخواست کند بنابراین بهتر است به سایت دانشگاه مراجعه کنید و در بخش admission requirements اطلاعات مربوط به درخواست پذیرش و مدارک مورد نیاز را چندیدن با مورد بررسی قرار دهید. اما در حالت کلی مدارک عمومی جهت تشکیل پرونده برای اخذ پذیرش از دانشگاه به شرح زیر است.

  • یک قطعه عکس
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • مدارک دانشگاهی به همراه ریزنمرات
  • مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان فرانسه
  • توصیه نامه (در صورت وجود)
  • گواهی کار (در صورت وجود)

مدرک زبان

برای تحصیل در فرانسه متقاضیان می‌بایست گواهی تسلط به زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL) یا زبان فرانسوی (برای رشته‌های فرانسوی‌زبان) را ارائه دهند. حداقل نمره زبان برای ورود به دانشگاه با توجه به نوع دانشگاه و نوع دوره انتخابی برای تحصیل متفاوت است. بنابراین این موضوع بسیار مهم است که برای آماده سازی مدارک جهت تحصیل در این کشور، می‌بایست به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و از شرایط تحصیل و حداقل نمره زبان مطلع شوید. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

  • سال دوم و سوم کارشناسی (حداقل سطح B2 زبان فرانسه برای دوره‌های فرانسوی‌زبان و حداقل آیلتس ۶/۵ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)
  • سال اول و دوم کارشناسی ارشد (حداقل سطح B2 زبان فرانسه برای دوره‌های فرانسوی‌زبان و حداقل آیلتس ۶/۵ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)

هزینه تحصیل در فرانسه

همانطور که می‌دانید براساس اخباری که اخیراً منتشر شد تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه دیگر رایگان نیست و دانشجویان خارجی (بین‌المللی) که تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و تحصیل در فرانسه دارند باید شهریه پرداخت کنند. به بیانی دیگر شورای دولت فرانسه به تصمیمِ افزایش شهریه برای دانشجویان بین‌المللی (غیراروپایی) که در نوامبر سال ۲۰۱۸ مطرح شده بود، پاسخ مثبت داد که بر این اساس، دانشجویان خارجی باید برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب مبالغی برابر ۲۷۷۰ یورو و ۳۷۷۰ یورو در سال پرداخت کنند. با این وجود ممکن است به دلیل برخی از اعتراضات دانشجویی و دانشگاه‌های فرانسه، این قانون جدید مربوط به شهریه‌های تحصیل در فرانسه به صورت کامل اجرا نشود.

آشنایی با نحوه پر کردن پرونده الکترونیک

بعد از آپلود مدارک مورد نیاز، می‌بایست جهت مصاحبه و همچنین برای بازبینی نسخه کاغذی مدارک آپلود شده بر روی اپلیکیشن و در نهایت تایید پرونده داوطلب، به دفتر کامپوس فرانس مراجعه کنید. این مصاحبه به زبان فرانسه صورت می‌گیرد، البته در صورت پذیرش در رشته‌ای به زبان انگلیسی، این مصاحبه به زبان انگلیسی خواهد بود، است.

دقت داشته باشید با توجه به شرایط موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا، بهتر است به طور مرتب به وب‌سایت تحصیل در فرانسه مراجعه کنید و قبل از ارائه درخواست اولیه برای پذیرش از آخرین تغییرات احتمالی مطلع شوید.

ویزای بلند مدت دانشجویی فرانسه

دانشجویانی که موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه می‌شوند می‌بایست برای دریافت ویزای بلند مدت دانشجویی فرانسه اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به ویزای بلند مدت دانشجویی فرانسه مراجعه کنید.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منابع:

https://www.iran.campusfrance.org