آزمون BULATS که مخفف عبارت Business Language Testing به معنای آزمون زبان کسب ‌وکار است یک آزمون سنجش زبانی بوده که هدف از طراحی آن سنجش توانایی‌هایی داوطلبین در زمینه کار و برقراری ارتباط در محیط‌های بین‌المللی کسب‌وکار است. این آزمون تا سال ۲۰۱۷ به چهار زبانِ انگلیسی، اسپانیایی، فرانسه و آلمانی برگزار می‌شد اما در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ دیگر به زبان‌های فرانسه، اسپانیایی و آلمانی برگزار نمی‌شود. این آزمون همچنین به عنوان ورژن کاری آیلتس و یا یک رقیب برای آزمون TOEICشناخته می‌شود. امروزه نیز به منظور سنجش مهارت زبانی افراد از مدرک این آزمون در سازمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و دفاتر خدماتی مهاجرتی استفاده می‌شود که البته اعتبار این مدرک توسط سازمان ذی‌ربط مشخص خواهد شد زیرا این آزمون عملاً از ۶ دسامبر ۲۰۱۹ برگزار نمی‌شود و آزمون  Linguaskill Business  به جای این آزمون برگزار می‌شود. درست است که این آزمون از تاریخ مذکور برگزار نمی‌شود اما آشنایی با آن خالی از لطف نیست. در ادامه به اطلاعاتی درباره آزمون BULATS خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون BULATS

به طور کلی این آزمون در دو نوعِ آنلاین و برگه‌ای برگزار می‌شود که نوع آنلاینِ آن از شهرت بیشتری برخوردار است. همچنین افراد می‌توانند آزمون آنلاین BULATS از طریق هر کامپیوتری که در مراکز ثبت‌نام شده وجود دارد (تحت شرایط آزمون) بگذرانند.

آزمون BULATS آنلاین

آزمون آنلاین BULATS نیز شامل ۳ بخش خواندن و شنیداری، مکالمه و بخش نوشتاری است که ممکن است به صورت همزمان و یا جدا برگزار شوند. نکته‌ای دیگر درباره آزمون BULATS این است که سؤالات این آزمون، adaptive هستند. منظور از adaptive بودن سؤالات نیز این است که سطح سختی سؤالات بسته به دانش زبانی افراد متغیر است. به بیانی روشن‌تر درصورتیکه داوطلب سؤال a را درست پاسخ دهد سؤال b سخت‌تر خواهد شد و در صورتیکه سؤال a را اشتباه پاسخ دهد سؤال آسان‌تری به وی ارائه می‌شود. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره بخش‌های مذکور می‌پردازیم.

بخش خواندن و شنیداری

داوطلبین در این بخش از آزمون با تنوع زیادی از سؤالات مواجه می‌شوند که در زمینه محیط کاری واقعی طراحی شده‌اند. همچنین نتیجه این بخش از آزمون بلافاصله بعد از آزمون دردسترس خواهد بود. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز حدوداً ۶۰ دقیقه است.

بخش مکالمه

بخش مکالمه از آزمون BULATS شامل ۵ قسمت است که به شرح زیر هستند:

  1. مصاحبه‌ای درخصوص تجربیات و علایق داوطلب
  2. یک متن که باید بلند خوانده شود
  3. سخنرانی یک دقیقه‌ای درباره یک موضوع کاری
  4. سخنرانی یک دقیقه‌ای با استفاده از اطلاعات تصویری
  5. ارائه یک دیدگاه درباره ۵ سؤال در زمینه کاری

پاسخ‌های داوطلب در بخش مکالمه نیز توسط سیستم ضبط می‌شود سپس توسط ممتحنان ارزیابی خواهد شد. زمان اختصاص یافته به بخش مکالمه نیز ۱۵ دقیقه است.

بخش نوشتاری

بخش نوشتاری این آزمون نیز شامل ۲ قسمت است که در قسمت اول از داوطلب خواسته می‌شود یک ایمیل یا پیام کوتاه با تعداد ۵۰ الی ۶۰ لغت بنویسد. همچنین در قسمت دوم از بخش نوشتاری داوطلب باید یک گزارش (Report) و یا نامه با تعداد ۱۸۰ الی ۲۰۰ کلمه ارائه دهد. پاسخ داوطلبین در بخش نوشتاری نیز به صورت آنلاین ثبت شده سپس توسط یک ممتحن بررسی می‌شود. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۴۵ دقیقه است.

آزمون BULATS برگه‌ای

آزمون BULATS برگه‌ای از ژانویه ۲۰۱۷ دیگر برگزار نمی‌شود و تا مدتی این آزمون تنها به صورت آنلاین برگزار می‌شد. ساختار این آن نیز تقریباً با آزمون آنلاین مشابه است.

نمره‌دهی آزمون

نمرات این آزمون نیز از ۱ تا ۱۰۰ متغیر بوده و از سطح C2 تا A1 را شامل می‌شود.

منبع: