بر اساس گزارش سایت کمپوس فرانس (سایت رسمی تحصیل در فرانسه)، علاقه‌مندان به تحصیل در رشته معماری (سال ۲۰۲۰) می‌توانند درخواست پذیرش خود را از طرق اپلیکیشن Etudes en France ارائه دهند.

با توجه به این اطلاعیه:

درخواست پذیرش ۲۰۲۰ در :

  • سال اول تمامی رشته ها در دانشگاه
  • کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته معماری در مدارس معماری

توجه داشته باشید که مهلت ارسال مدارک و ارائه درخواست جهت پذیرش از ۱۰ آبان تا ۲۷ دی است.

نحوه دریافت پذیرش

پذیرش سال جدید تحصیلی به صورت زیر انجام می‌پذیرد :

متقاضیان تحصیل در رشته معماری در فرانسه می‌بایست پرونده خود را در به صورت آنلاین ثبت و در اپلیکیشن Etudes en France آپلود کنند.

این اپلیکیشن در واقع یک پلتفرم مخصوص برای ثبت‌نام در موسسات آموزشی فرانسه است که به منظور ساده‌سازی فرآیند تحصیل در این کشور طراحی شده است. این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید با مراجعه به آن تمامی مراحل مربوط به تحصیل خود در فرانسه تا قبل از دریافت ویزا را دنبال کنید. بنابراین تنها چیزی که شما برای استفاده از این پلتفرم نیاز دارید، ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری در این اپلیکیشن است. در واقع برای ارائه درخواست پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه استفاده از این اپلیکیشن برای متقاضیان که از ایران اقدام می‌کنند اجباری است.

مدارک عمومی جهت تشکیل پرونده :

  • یک قطعه عکس
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • مدارک تحصیلی لازم جهت اقدام برای سال اول لیسانس در دانشگاه
  • مدرک تحصیلی لازم جهت اقدام برای لیسانس و مستر معماری در مدارس معماری
  • توصیه نامه (در صورت وجود)
  • گواهی کار (در صورت وجود)

مدرک زبان

برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی متقاضیان می‌بایست گواهی تسلط به زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL ) را ارائه دهند. حداقل نمره زبان برای ورود به دانشگاه با توجه به نوع دانشگاه و نوع دوره انتخابی برای تحصیل متفاوت است. بنابراین این موضوع بسیار مهم است که برای آماده سازی مدارک جهت تحصیل در این کشور، می‌بایست به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و از شرایط تحصیل و حداقل نمره زبان مطلع شوید. البته دانشجویانی که جهت تحصیل اقدام می‌‌کنند به هیچ عنوان نباید از تحصیل دوره‌های آموزشی زبان فرانسه غافل شوند. برای ارتباط گرفتن با جامعه فرانسه در هنگام تحصیل در این کشور تسلط به زبان فرانسوی اهمیت ویژه‌ای دارد. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

  • سال اول کارشناسی و تحصیل معماری در مدارس معماری (سطح B2 آزمون TCF DAP یا DELF)

توضیح مختصری در مورد DAP

preliminary request for admission یا به اختصار DAP در واقع درخواست اولیه برای پذیرش از دانشگاه ‌های فرانسه برای علاقه‌مندان به تحصیل در سال اول مقطع کارشناسی در دانشگاه یا مدارس معماری در فرانسه است. در حقیقت درخواست اولیه برای پذیرش یا همان DAP برای دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند اجباری است.

اگر شما شهروندی خارج از اتحادیه اروپا هستید، می‌بایست با مراجعه به اپلیکیشن Etudes en France (تحصیل در فرانسه)، فرآیند DAP را از طریق این پلتفرم انجام دهید. دقت داشته باشید که برای تکمیل فرآیند DAP حتما مهلت زمان تعیین شده برای آن را مد نظر داشته باشید تا تکمیل درخواست اولیه برای پذیرش از سوی شما با مشکل خاصی مواجه نشود.

آشنایی با نحوه پر کردن پرونده الکترونیک

بعد از آپلود مدارک مورد نیاز، می‌بایست جهت مصاحبه به دفتر کامپوس فرانس مراجعه کنید. این مصاحبه که به زبان فرانسه صورت می‌گیرد برای بازبینی نسخه کاغذی مدارک آپلود شده بر روی اپلیکیشن و در نهایت تایید پرونده داوطلب است.

دقت داشته باشید با توجه به شرایط موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا، بهتر است به طور مرتب به وب‌سایت تحصیل در فرانسه مراجعه کنید و قبل از ارائه درخواست اولیه برای پذیرش از آخرین تغییرات احتمالی مطلع شوید.

منابع:

https://www.iran.campusfrance.org