DSH مخفف عبارت Deutsche Sprachprüfung für den Hochschuluzugang به معنای آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه است. این آزمون درحقیقت دانش افراد را در زمینه دانش آلمانی مورد سنجش قرار می‌دهد که معمولاً به عنوان مدرکی برای اثبات مهارت در زبان آلمانی در دانشگاه‌های آلمان است. کسانی که می‌خواهند این آزمون را بگذرانند باید بدانند که DSH افراد را در زمینه زبانشناسی و مهارتشان در زبان آلمانی مورد ارزیابی قرار می‌دهند. آشنایی با اطلاعاتی درباره این آزمون نیز برای کسانی که تمایل به آمادگی برای آن دارند خالی از لطف نیست که در ادامه به مطالبی در این باره خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون DSH

آزمون DSH به طورکلی شامل ۴ بخش است که عبارت است از:

  • بخش شنیداری
  • بخش خواندن + بخش گرامر
  • بخش نوشتاری
  • بخش مکالمه

که در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره هرکدام از این قسمت‌ها می‌پردازیم.

بخش شنیداری

بخش شنیداری و یا همان Listening Comprehension که اولین قسمت از آزمون DSH است حدود ۸۰ دقیقه به طول می‌انجامد. داوطلبین در این بخش به یک سخنرانی کوتاه که حدود ۱۰ دقیقه از زمان داوطلبین را می‌گیرد، گوش داده سپس به ۸ سؤالی که مربوط به محتوای پخش شده است پاسخ می‌دهند. این سخنرانی یک سخنرانی واقعی نیست اما یک متن است که فردی از روی آن با صدای بلند می‌خواند و ۲ بار نیز تکرار می‌شود. همچنین بین دو listeningای که پخش می‌شود ۵ دقیقه وقفه وجود دارد. بعد از listening دوم نیز داوطلبین به مدت ۵۰ دقیقه برای پاسخ به سؤآلات زمان دارند.

بخش خواندن و درک مطلب

بخش خواندن و درک مطلب و یا همان Reading Comprehension بخش دوم از آزمون DSH است که شامل دو قسمت نیز است که عبارت است از:

  1. درک متن
  2. گرامر

زمان اختصاص یافته به این بخش از آزمون نیز ۹۰ دقیقه است. توصیه ما به داوطلبین این است که این بخش از آزمون را با قسمت گرامر آغاز کنند و حدود ۳۰ دقیقه برای این بخش و ۶۰ دقیقه برای بخش خواندن (Reading) زمان بگذارند. داوطلبین در بخش درک و خواندن به حدود ۸ سؤال مرتبط با متن پاسخ می‌دهند و در بخش گرامر نیز باید حدود ۹ جمله را بدون تغییرِ معنی و با ساختار گرامری خاصی بازنویسی کنند.

بخش نوشتاری

بخش نوشتاری یا همان writing را می‌توان به عنوان آخرین بخش از قسمت کتبی آزمون DSH به شمار آورد. زمان اختصاص یافته به این بخش آزمون DSH 70 دقیقه بوده و داوطلبین باید در این مدت به نگارش متنی با ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه بپردازند. درحقیقت داوطلبین در این بخش باید به توصیف یک نمودار، تصویر و یا متن کوتاه بپردازند. معمولاً در این بخش از داوطلبین خواسته می‌شود که برای دلایلی که در این موقعیت و شرایط خاص وجود دارد توضیح ارائه بدهند و بگویند که این شرایط در کشور آنها به چه نحوی است.

بخش مکالمه

این بخش از آزمون DSH حدود ۱ هفته بعد از بخش کتبی آزمون (بخش شنیداری، بخش خواندن و درک مطلب و بخش نوشتاری) برگزار می‌شود. درحقیقت افرادی که حداقل DSH 1 را دریافت کرده باشند برای بخش مکالمه دعوت خواهند شد که زمان اختصاص یافته به آن نیز حدود ۳۰ دقیقه است. در بخش مکالمه از داوطلبین خواسته می‌شود که به توصیف نمودار، تصویر و یا متنی کوتاه بپردازند که بدین منظور حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای یک ارائه (Presentation) 5 دقیقه‌ای زمان دارند. داوطلبین در بخش مکالمه نیز می‌توانند نت‌برداری انجام دهند و یا از دیکشنری استفاده کنند. بعد از آمادگی برای presentation نیز به منظور آرامش داوطلب از او خواسته می‌شود که خود را معرفی کند و بعد از یک مکالمه غیررسمی با ممتحن، presentation خود را آغاز می‌کند و بعد از انجام آن، ممتحن به پرسش چند سؤال درباره موضوع می‌پردازد. سؤآلات ممتحن ممکن است به شروح زیر باشند:

  • این شرایط در کشور شما چگونه است؟
  • طرز تفکر شما درباره رخداد این اتفاق چیست؟
  • و…

نتایج آزمون DSH

همانطور که پیش‌تر ذکر شد آزمون DSH به طور کلی شامل دو بخش کتبی و شفاهی است که به هر کدام از آنها در مقیاسی از ۱ تا ۳ نمره داده می‌شود. نتایج آزمون DSH نیز به شرح زیر هستند:

  • DSH1: %57 تا %۶۷ (B2)
  • DSH2: %67 تا %۸۱ (C1)
  • DSH3: بیش از %۸۲ (C2)

اعدادی که به صورت درصد مقابل نتیجه آزمون نوشته شده‌اند نشان‌دهنده این هستند که داوطلب چه مقدار از سؤالات آزمون را به درستی پوشش داده است. به عنوان مثال ۶۷%  مقابل نتیجه DSH2 به این معنا است که حداقل ۶۷ درصد از موارد موردنیاز در هر دو بخش کتبی و شفاهی توسط داوطلب پوشش داده شده است.

داوطلبین برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های آلمان نیز باید DSH2 یا DSH3 را داشته باشند که البته این موضوع تا حدود زیادی به دانشگاه مربوطه بستگی دارد برخی دانشگاه‌ها برای داوطلبین رشته‌های فنی استثنا نیز قائل می‌شوند. همچنین افرادی که تمایل به تحصیل در رشته‌های حقوق و پزشکی دارند در بیشتر مواقع باید DSH3 را داشته باشند. به منظور اطلاع از سطح موردنیاز برای آزمون باید وب‌سایت دانشگاه را چک کنید.

نتیجه بخش کتبی نتیجه بخش شفاهی نتیجه کلی
DSH1 DSH1 DSH1
DSH1 DSH2 DSH1
DSH1 DSH3 DSH1
DSH2 DSH1 DSH1
DSH2 DSH2 DSH2
DSH2 DSH3 DSH2
DSH3 DSH1 DSH1
DSH3 DSH2 DSH3

مدرک دریافتی آزمون DSH نیز به مدت ۲ سال برای ثبت‌نام در دانشگاه موردنظر معتبر است.

نکاتی برای آمادگی در آزمون DSH

به منظور آمادگی در آزمون DSH بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

شرکت در کلاس‌های آمادگی DSH

یکی از نکاتی که باید در ذهن داشته باشید شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آزمون DSH است. داوطلبین می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم از راه‌های کلاسیک به آمادگی هرچه بهتر برای آزمون DSH بپردازند.

تنظیم برنامه‌ریزی تحصیلی

همانطور که می‌دانید برنامه‌ریزی تحصیلی تأثیر بسیار مثبتی در پیشرفت روند آمادگی دارد. به بیانی دیگر شما با برنامه‌ریزی و مکتوب کردن زمان‌های آزاد خود می‌توانید بهترین بهره را برای آمادگی در آزمون DSH ببرند.

تمرین، تمرین، تمرین

در نهایت می‌توان گفت که تمرین کردن مهم‌ترین موضوعی است که داوطلبین باید در نظر داشته باشند زیرا در صورت شرکت در کلاس و برنامه‌ریزی و عدم تمرین هیچ نتیجه‌ای عاید آنها نمی‌شود. بنابراین تمرین کردن و غرق کردن خود را در منابع آزمون و کتاب‌هایتان فراموش نکنید.

منابع: