اولین سوال هر کسی که مهاجرت تحصیلی به کانادا را انتخاب کرده این است که چگونه در آنجا سکونت داشته باشد. بیشتر دانشجویان سال اول که تحصیل خود را در دانشگاه‌های کانادا شروع می‌کنند، برای سال اول تحصیل خود زندگی در خوابگاه‌ دانشگاه‌ را انتخاب می‌کنند. زندگی در خوابگاه به دانشجویان جدید‌الورود کمک می‌کند تا دوستان جدید پیدا کنند و راحت‌تر با محیط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اند، تطبیق پیدا کنند. به طور کلی می‌توان گفت دانشجویان در کانادا دو گزینه برای انتخاب محل سکونت خود دارند:

  • زندگی در خوابگاه دانشگاه
  • زندگی در در منازل مسکونی شخصی خارج از دانشگاه

زندگی در خوابگاه دانشگاه

اولین گزینه برای انتخاب محل سکونت در مدت تحصیل، زندگی در خوابگاه دانشگاه است. دانشجویانی که دوره تحصیلی آنها یک یا دو ترم است اغلب زندگی در خوابگاه دانشگاه را انتخاب می‌کنند و به دنبال پیدا کردن و اجاره خانه در خارج از دانشگاه نمی‌روند. در اغلب خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا، در هر اتاق یک تخت خواب، طبقه کتابخانه و میز تحریر وجود دارد. هزینه زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی هر دانشگاه متفاوت است و علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، از وعده‌های غذایی داخل خوابگاه استفاده کنند.

اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی به دو صورت تکنفره و مشترک هستند و هزینه سکونت در اتاق‌های مشترک کمتر از هزینه سکونت در اتاق‌های تکنفره است. در بیشتر خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان ورودی جدید تنها می‌توانند از اتاق‌های مشترک استفاده کنند. از جمله امکاناتی که در اتاق‌های مشترک خوابگاه‌های دانشجویی موجود است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتاق خواب شخصی
  • دستشویی و حمام مشترک
  • آشپزخانه
  • امکانات لباسشویی
  • اینترنت رایگان ( در بیشتر خوابگاه‌ها)

از جمله مزیت‌های زندگی در خوابگاه‌های دانشگاه‌های کانادا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی سریع و آسان به دانشگاه و کتابخانه‌های دانشگاه
  • جا به جایی کمتر و کاهش هزینه‌های حمل و نقل
  • فرصت آشنایی با افراد جدید

دانشجویانی که از دانشگاه‌های کانادا پذیرش دریافت می‌کنند، هنگام ثبت‌نام می‌توانند هزینه زندگی در خوابگاه دانشگاه را محاسبه کرده و بررسی کنند که آیا زندگی در خوابگاه بهتر است یا خیر. همچنین بیشتر دانشگاه‌ها، اطلاعات مربوط به سکونت در خوابگاه‌های دانشگاه را در سایت رسمی خود قرار داده‌اند.

زندگی در منازل مسکونی شخصی خارج از دانشگاه

در بیشتر موارد هزینه اجاره مسکن در خارج از دانشگاه کمتر از هزینه زندگی در خوابگاه‌ دانشگاه است اما باید توجه داشت کهتحصیل در کانادا و زندگی در منازل شخصی خارج از دانشگاه هزینه‌های جانبی بیشتری دارد که افراد باید علاوه بر پرداخت اجاره، این هزینه‌ها را نیز بپردازند. هزینه‌های جانبی اجاره مسکن در خارج از دانشگاه عبارتند از:

  • هزینه مبلمان و وسایل خانه
  • هزینه وسایل اتاق خواب ( تخت خواب و …)
  • هزینه وسایل آشپزخانه
  • هزینه برق
  • هزینه گرمایش
  • هزینه اینترنت

از مزایای زندگی در منازل شخص خارج از دانشگاه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آزادی و اختیار بیشتر
  • داشتن حریم خصوصی
  • رفت و آمد در شهر و آشنایی بیشتر با جامعه

اصطلاحات رایج در بازار مسکن کانادا

افرادی که قصد پیدا کردن خانه برای اجاره را دارند، باید حتماً با اصطلاحات رایج در بازار مسکن کانادا آشنایی داشته باشند. در ادامه تعدادی از این اصطلاحات را با هم مرور می‌کنیم:

Bachelor apartment: آپارتمانی که تنها از یک اتاق بزرگ تشکیل شده است که محل خواب، آشپزخانه و دستشویی هر کدام در یک گوشه این اتاق قرار دارند.

Private room: اتاق شخصی، یک اتاق در آپارتمان و یا خانه‌ فرد دیگری است. افرادی که یک اتاق شخصی در خانه فرد دیگری اجاره می‌کنند به آشپزخانه، دستشویی و در مواردی، به دیگر نقاط خانه مانند هال و پذیرایی دسترسی دارند.

Den: اتاق کوچکی که در بیشتر آپارتمان‌ها و منازل وجود دارد. این اتاق اغلب درب ندارد و به عنوان اتاق کار و یا انباری از آن استفاده می‌شود.

Ensuite (bathroom): دستشویی که از داخل اتاق خواب به آن دسترسی وجود دارد و به عنوان دستشویی و حمام شخصی از آن استفاده می‌شود

Powder room: دستشویی که تنها روشویی و توالت دارد و حمام ندارد.

AC: ای سی همان تهویه مطبوع و کولر خنک کننده است. تعدادی از آپارتمان‌ها در کانادا، تهویه مطبوع و کولرخنک کننده ندارند.

Furnished: به واحد‌های مسکونی گفته می‌شود که مبله هستند. این واحد‌های مسکونی اغلب مبلمان، میز نهار خوری و تخت خواب (بدون تشک) دارند. یخچال، اجاق گاز و ماشین ظرفشویی نیز در این واحد‌های مبله موجود هستند.

Utilities: به امکاناتی مانند برق، آب، گرمایش و سرمایش گفته می‌شود. در هنگام اجاره حتماً توجه داشته باشید که پرداخت این هزینه‌ها به عهده صاحب خانه است یا مستأجر.

Lease: همان قرار داد اجاره است که در آن مبلغ اجاره و مدت زمان اجاره ذکر می‌شود.

Sublet: زمانی که مستأجر قصد دارد قبل از اتمام قرار داد خود با صاحبخانه (Lease) نقل مکان کند، باید با استفاده از قرار داد Sublet فرد دیگری را جایگزین خود قرار دهد که تا پایان قرار داد اصلی در خانه زندگی کرده و اجاره آن را بپردازد.

نحوه بستن قرارداد اجاره خانه در کانادا

شرایط کلی بستن قرارداد اجاره خانه در بیشتر شهر‌های کانادا به شرح زیر است:

  • مدت قرارداد یکساله است و در بعضی از شهر‌ها ۹ یا ۱۰ ماهه
  • در هنگام عقد قرارداد باید مبلغ اجاره ماه اول جلوتر و به صورت کامل پرداخت شود
  • مبلغی به عنوان ودیعه به صاحبخانه پرداخت می‌شود و در صورت وارد شدن خسارت به ملک، مبلغ خسارت از این ودیعه کسر می‌شود. اغلب، مبلغ ودیعه به مقدار اجاره یک ماه است و در صورتی که تا پایان قرارداد خسارتی به ملک وارد نشود، تمام مبلغ مدیعه در پایان قرارداد به مستأجر بازگردانده می‌شود.

نحوه پیدا کردن خانه در کانادا

بیشتر دانشگاه‌های کانادا راهنمایی‌هایی را برای پیدا کردن خانه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. شورا‌ها و انجمن‌های دانشجویی نیز یکی از منابع دیگری هستند که دانشجویان می‌توانند برای کسب اطلاعات و راهنمایی در مورد پیدا کردن خانه از آنها کمک بگیرند. همچنین دانشجویان می‌توانند با استفاده از سایت‌های کیجیجی kijiji و کریگز لیست Craig’s list از خانه‌های موجود برای اجاره و قیمت آنها اطلاع پیدا کنند.

هزینه اجاره مسکن دانشجویی در کانادا

هزینه و کیفیت واحد‌های مسکونی شخصی که به دانشجویان اجاره داده می‌شوند با توجه به منطقه و نوع امکانات واحد مسکونی، متغیر است. حتماً توجه داشته باشید که در صورت امکان، قبل از عقد قرارداد از واحد مسکونی مورد نظر خود بازدید کنید. در ادامه محدوده قیمت و هزینه اجاره مسکن برای دانشجویان در کانادا را مشاهده می‌کنیم:

  • هزینه اجاره یک اتاق خواب در یک خانه (Private room) بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلاردر ماه است.
  • هزینه اجاره آپارتمان در مجتمع‌های مسکونی و برج‌های مسکونی در حدود ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است که این مبلغ با توجه به تعداد اتاق خواب و شهر محل سکونت متغیر است. در شهر‌های بزرگ مانند تورنتو و ونکوور، هزینه اجاره مسکن با توجه به محله‌ سکونت، مبلغی بین ۹۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه است.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع