ایا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟ بدون شک این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که اکثر دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، به دنبال پاسخی واضح و روشن برای آن هستند. در جواب این سوال باید بگوییم که تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نیست و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه دانشگاه هستند. با این وجود اگر به دنبال تحصیل در ایتالیا هستید، باید بدانید که این کشور یکی از کشور‌های مقرون به صرفه برای تحصیل در اروپا است. تحصیل در قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان، شهریه پایین دانشگاه و همچنین امکان دریافت بورسیه‌های دولتی که بخش قابل توجه‌ای از هزینه‌های زندگی دانشجویی را تامین می‌کند موجب شده تا ایتالیا به یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شود. بنابراین اگر به دنبال کسب تجربه تحصیل در یکی از زیبا‌ترین کشور‌های دنیا با فرهنگ غنی هستید، این مطلب توضیحی مختصری در مورد شهریه‌ دانشگاه‌های ایتالیا و هزینه‌های تحصیل در این کشور در اختیار شما قرار می‌دهد.

ایا تحصیل در ایتالیا رایگان است 2

شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد؛ ایتالیا یکی از کشور‌های برجسته اروپایی است که شرایط بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. یکی از این شرایط، شهریه پایین دانشگاه‌های دولتی این کشور است که در مقایسه با دیگر کشور‌های اروپایی به مراتب کمتر است. شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) متفاوت است. به‌طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان (خارج از اتحادیه اروپا) در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که دانشجویانی که ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و بخش tuition fees از شهریه دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشته مورد علاقه خود اطلاع کامل بدست آورند. در ادامه می‌توانید شهریه برخی از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا را مشاهده کنید.

  • دانشگاه سنت آنا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه بولونیا (متوسط شهریه ۳۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پادوا (متوسط شهریه ۲۶۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه ترنتو (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)

شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا

شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور کمی بیشتر است. به طور متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا مبلغی در حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ است که می‌تواند با توجه به نوع دانشگاه و موسسه متفاوت باشید. حتی در برخی از این موسسات آموزشی خصوصی، شهریه دانشگاه برای کلیه دانشجویان بین‌المللی (داخل اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا) یکسان است.

چگونگی تحصیل رایگان در ایتالیا

علی‌رغم رایگان نبودن تحصیل در ایتالیا، یکی از دلایلی که منجر به محبوبیت تحصیل در این کشور شده است، امکان دریافت بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. به عنوان مثال یکی از بورسیه‌های دولتی معروف ایتالیا، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم است. بودجه این بورسیه که از طرف سازمان ملل متحد تامین می‌شود برای کمک به دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. دریافت این کمک هزینه مالی بر خلاف دیگر بورسیه‌های دانشگاهی نیاز به داشتن سوابق تحصیلی عالی نیست. در واقع معیار اعطا این بورسیه (بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم) به شرایط مالی سرپرست خانواده بستگی دارد که موارد زیر را شامل می‌شود.

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

بنابراین دانشجویانی که موفق به دریافت این بورسیه شده‌اند می‌توانند بخش قابل توجه‌ای از هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور را تامین کنند و با خیالی آسوده به تحصیل در دانشگاه مشغول شوند. اگر قصد دریافت بورسیه استانی ایتالیا را دارید، می‌بایست مدارک زیر را ارائه دهید. البته همه این مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده و به تأیید وزارت امورخارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایتالیا در تهران برسد:

  • فیش حقوقی سرپرست خانواده مربوط به سال قبل با درآمد سالیانه کمتر از ۱۸۰۰۰ یورو (حدود ۸۵ میلیون تومان)
  • اجاره نامه محضری مربوط به سال قبل
  • اقرارنامه
  • شناسنامه سرپرست خانواده
  • پرینت حساب سرپرست خانواده

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

کل هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا برای دانشجویان حدوداً بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است که شامل مسکن، غذا، رفت‌وآمد، کتاب، مسافرت، تفریح و… می‌شود.

شهرهای رم و میلان کمی گران‌تر از دیگر شهرهای ایتالیا هستند. در ادامه می‌توان هزینه زندگی در ایتالیا در چندشهر دانشجویی را مشاهده کرد:

  • بولونیا Bologna: حدود ۱۱۰۰-۷۵۰ یورو در ماه
  • فلورانس Florence: حدود ۱۳۰۰-۸۵۰ یورو در ماه
  • میلان Milano و رم Rome: بین ۸۵۰ تا ۱۴۵۰ یورو در ماه

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، می‌توان به این نتیجه رسید که تحصیل در ایتالیا در صورت دریافت بورسیه استانی می‌تواند بسیار کم هزینه و در مواردی در صورت مدیریت درست هزینه‌های زندگی رایگان باشد. بنابراین اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، می‌توانید به راحتی برای دریافت این بورسیه اقدام کنید و نباید نگران هزینه تحصیل در این کشور باشید.

منابع

https://www.mastersportal.com