تقریباً تمامی مردم جهان با شنیدن نام پاریس به فکر برج زیبای ایفل و یا چراغ‌های روشنِ شهر می‌افتند. درحقیقت پاریس از جمله شهرهای پربازدید و جذابی است که به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. پاریس همچنین یکی از شهرهای تأثیرگذار در جهان است که اگر از شیرینی فروشی‌ها و یا کافه‌های آن صرف‌نظر کنیم نمی‌توانیم از تأثیری که معماری، فرهنگ، مد و فشن این شهر بر دنیا گذاشته است چشم‌پوشی کنیم که البته پاریس، تنها محدود به مد و فشن و کافه و شیرینی‌فروشی نیست. پاریس دارای دانشگاه‌های بسیاری نیز است که از این نظر به محلی مناسب برای دانشجویان تبدیل شده است. دانشگاه های پاریس درحقیقت از جمله برترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان هستند که براساس وب‌سایت‌های مختلف رتبه‌بندی جهانی در جایگاه‌هایی بسیار خوب قرار گرفته‌اند. افرادی که تمایل به تحصیل در فرانسه و پاریس دارند باید با اطلاعاتی درباره دانشگاه های پاریس نیز آشنا شوند. در ادامه به اطلاعاتی درباره بهترین دانشگاه های پاریس خواهیم پرداخت.

دانشگاه PSL

PSL  یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است که براساس رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۵۲ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین محیطی بسیار مناسب برای پیشرفت بهبود سطح آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجویان است. هنر، علوم و مهندسی در رأس موضوعات این دانشگاه قرار دارد و بی‌شک در آینده بخش بسیار بزرگ‌تری از جامعه جهانی را شکل می‌دهد. دانشگاه PSL، دانشگاهی دولتی بوده و پذیرای تمامی دانشجویان از سراسر جهان (بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ملیت و جنسیت) است. هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت سطح پویایی دانشجویان، ایجاد فرصت برای آنها به منظور ترقی در زمینه آموزش و از میان برداشتن موانع فرهنگی و اجتماعی است. همچنین غالباً رشته‌های تحصیلی این دانشگاه به زبان فرانسوی هستند و برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برخی از رشته‌های تحصیلی به انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک با رتبه ۶۱ جهانی (در وب‌سایت QS) یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پاریس است که در زمینه علوم طبیعی در جایگاهی بسیار بالا قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین با وجود اینکه در گذشته در بخش لاتین شهر بود در سال ۱۹۷۶ در بخش جنوبی پاریس تأسیس شد و امروزه تقریباً ۳۰ کیلومتر در خارج از مرکز پاریس واقع شده است. دانشگاه اکول پلی تکنیک همچنین دارای جمعیتی بیش از ۴۶۰۰ دانشجو و استاد است. پردیس اصلی این دانشگاه نیز دارای بیش از ۱۶۰ هکتار فضای باز و تجهیزات گسترده‌ای از وسایل ورزشی است.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن یکی دیگر از برترین دانشگاه های پاریس است که در وب‌سایت معتبر QS در جایگاه ۸۳ (در سال ۲۰۲۱) قرار گرفته است. دانشگاه سوربن همچنین از به هم پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) ایجاد شده و تجربه قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است. سوربن دانشگاهی تحقیق-محور بوده و بازه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی نظیر هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. شیوه آموزش و تحقیق در دانشگاه سوربن به گونه‌ای طراحی شده است که با چالش‌های علمی و روشن‌فکرانه قرن ۲۱ هم راستا باشد. در حقیقت دانشگاه سوربن مؤسسه‌ای است که همواره با جهان اطراف خود در ارتباط بوده و به علت قدرت بسیار در زمینه تحقیقات علاوه بر فراهم کردن فرصت‌های ناب برای دانشجویان، در حال تلاش برای کسب اعتبار هر چه بیشتر است. این دانشگاه همچنین به دلیل کیفیت بالای آموزشی و تحقیقاتی در زمره بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان قرار گرفته است. نکته‌ای دیگر درباره دانشگاه سوربن این است که این دانشگاه می‌خواهد علاوه بر رسیدگی به میراث پایه‌ای و ابتدایی فرانسه به ساختارهای جدید دانش که در جامعه امروزی شکل گرفته است، بپردازد.

دانشگاه ساینس پو

مؤسسه d’Etudes Politiques de Paris که معمولاً با نام ساینس پو پاریس شناخته می‌شود از جمله بهترین دانشگاه های پاریس است که براساس جدیدترین رتبه‌بندی منتشر شده توسط وب‌سایت QS در جایگاه ۲۴۲ قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین دارای ۷ پردیس در سراسر فرانسه بوده که لیست آنها به شرح زیر است:

  • پردیس رن
  • پردیس دیژون
  • پردیس لو آور
  • پردیس مانتون
  • پردیس نانسی
  • پردیس پاریس
  • پردیس پواتیه

این دانشگاه همچنین به طورکلی دارای حدود ۱۴۰۰۰ دانشجو است که ۴۶ درصد آنها دانشجوی بین‌المللی هستند. دانشگاه ساینس پو همچنین توسط فردی به نام امیلی بوتمی (Émile Boutmy) در سال ۱۸۷۲ و در پاسخ به بحران‌های اخلاقی و سیاسیِ فرانسه که در نتیجه جنگ فرانسه و پروس (در سال ۱۸۷۰) ایجاد شده بود، تأسیس شد. هدف وی از تأسیس چنین دانشگاهی آموزشِ افرادی ماهر در زمینه تحصیلات و خلق دانشی نوین برای یک فرانسه جدید بود. در حقیقت دانشگاه ساینس پو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده که از میان آنها می‌توان به آزادی این دانشگاه در انتخاب دانشجویان، رشته‌های تحصیلی و اعضای دانشکده، شیوه خلاقانه آموزشی و انگیزه علمی ساینس پو اشاره کرد.

دانشگاه پاریس‌تک

دانشگاه پازیس‌تک نیز یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پاریس است که به دلیل فرهنگ نوآوری و خلاقیتش دارای شهرت جهانی است. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی متنوعی را نیز در زمینه‌های تحصیلی زیر ارائه می‌دهد:

  • مهندسی
  • مدیریت
  • اقتصاد
  • ترابری
  • برنامه‌ریزی شهری و محیط‌زیست

همچنین با وجود اینکه بیشتر دانشجویان مرکز شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند این دانشگاه حدود ۲۰ دقیقه تا مرکز شهر پاریس فاصله دارد. دانشگاه پاریس‌تک خوابگاه‌هایی را نیز در بخش لاتین شهر و برخی نواحی دیگر برای دانشجویان درنظر گرفته است. نکته‌ای دیگر درباره دانشگاه پاریس‌تک این است که این دانشگاه دارای جامعه‌ای بسیار کوچکی از دانشجویان بوده و تعدادی کمتر از ۲۰۰۰ دانشجو را که حدود یک‌چهارم آنها خانم هستند ثبت‌نام می‌کند.

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پاریس است که براساس آمار جدید منتشر شده توسط وب‌سایت معتبر رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۷۵ جهانی (برای سال ۲۰۲۱) قرار گرفته است. این دانشگاه در قلب شهر پاریس واقع شده و دارای ساختمان‌های متعددی در سطح شهر بوده و در زمینه تحقیقاتی، بسیار باکیفیت است. رشته‌های تحصیلی نیز در دانشگاه پاریس به بهترین نحو تدریس می‌شوند و با وجود اینکه زبان اصلی تدریس در این دانشگاه، فرانسوی است تعداد زیادی از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشگاه  پاریس همچنین تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی را به زبان فرانسوی تدریس می‌کند اما بسیاری دیگر را به انگلیسی ارائه می‌دهد. دانشگاه پاریس دارای ۱۸ رشته بین‌المللی به زبان انگلیسی است که برخی از این رشته‌ها با زبان فرانسه نیز ترکیب شده‌اند.

دانشگاه پاریس ۱ (پانتئون سوربن)

یکی از دانشگاه های پاریس دانشگاه پاریس ۱ است که با نام پانتئون-سوربن و یا پاریس ۱ پانتئون-سوربن نیز شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین در وب‌سایت معتبر رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۸۷ جهانی قرار گرفته است. دانشگاه پاریس ۱ نیز دانشگاهی دولتی در پاریس است که از نظر کیفیت تحقیقاتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. دانشگاه پاریس ۱ همچنین زاده دانشگاه سوربن فرانسه بوده و امروزه به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فرانسه شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین به طور کلی دارای حدود ۴۰۰۰۰ دانشجو و ۲۰۰۰ کارمند است. دانشگاه پاریس ۱ در زمینه هنر و علوم انسانی نیز در جایگاهی بسیار خوب قرار گرفته است. این دانشگاه که به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فرانسوی شناخته می‌شود حدود ۳۴۰۰۰ دانشجو که تقریباً ۷۰۰۰ تای آنها خارجی هستند را ثبت‌نام می‌کند. دانشگاه پاریس ۱ همچنین در بخش لاتین پاریس و در میان ساختمان‌های مشهور تاریخی که سوربن نیز شامل آنها است واقع شده و همین موضوع دانشگاه پاریس ۱ را به محیطی عالی و غنی برای تحصیل در پاریس تبدیل می‌کند.

دانشگاه ENS

دانشگاه ENS- پاریس ساکلی یا همان École normale supérieure Paris-Saclay یکی دیگر از دانشگاه های پاریس است که در وب‌سایت معتبر رتبه‌بندی QS رتبه ۲۹۱ جهانی را برای سال ۲۰۲۱ به آن اعطا کرده است. این دانشگاه همچنین از آنجاییکه در گذشته در بخش پاریسی کشان قرار داشته است با عنوان دانشگاه ENS کشان شناخته می‌شد. دانشگاه ENS نیز یکی از مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی موجود در پاریس بوده که در سال ۱۹۱۲ تأسیس شده است. این دانشگاه همچنین دارای تعداد ۱۲ دپارتمان آموزشی و ۱۳ آزمایشگاه تحقیقاتی است که دامنه گسترده‌ای از علوم پایه، مهندسی و علوم انسانی را دربر می‌گیرد.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی هم یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پاریس بوده که براساس وب‌سایت معتبر رتبه‌بندی QS در جایگاه ۳۰۵ جهانی قرار گرفته است. همچنین تمرکز این دانشگاه بر علوم پایه، پزشکی، اقتصاد و حقوق بوده و از نظر کیفیتِ ارائه علوم طبیعی دارای شهرت است. دانشگاه پاریس ساکلی نیز در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی پاریس قرار گرفته و پردیس آن نیز با قطار حدود ۴۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد.

دانشگاه پاریس ۲

دانشگاه پانتئون آسا و یا همان دانشگاه پاریس ۲ براساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۵۴۱ تا ۵۵۰ جهانی (برای سال۲۰۲۱) قرار گرفته است. این دانشگاه همچننی به عنوان اولین دانشگاه حقوق در فرانسه شناخته می‌شود که در زمینه حقوق و مطالعات قانونی (حقوقی) دارای شهرت جهانی است. نکته‌ای دیگر درباره این دانشگاه این است که بسیاری از افراد مشهور نظیر دو تن از نخست‌وزیران فرانسوی، ۱۳ وزیر دولتی و اولین رئیس‌جمهور جمهوری مرکزی آفریقا از جمله دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

منبع: