دانشگاه کارلتون که به آن “دانشگاه پایتخت” می‌گویند، در سال ۱۹۴۲ در قلب شهر اوتاوا به عنوان اولین دانشگاه خصوصی برای سربازان بازگشته از جنگ جهانی دوم در استان اونتاریو تاسیس شد، و اکنون به دانشگاهی دولتی با بودجه‌ای بالغ بر ۳۹۰ میلیون دلار تبدیل شده است. علاوه بر این بودجه، شصت میلیون دلار برای تحقیقات و بیش از هیجده میلیون دلار بورسیه به دانشجویان دانشگاه کارلتون تعلق می‌گیرد. این دانشگاه پذیرای بیش از سی هزار دانشجو به صورت پاره وقت و تمام وقت از بیش از صد و پنجاه کشور دنیاست.

در دانشگاه کارلتون بیش از شصت و پنج رشته مختلف در پنجاه زمینه‌ی علمی تدریس می‌شود، و به طور خاص برای رشته‌های روزنامه‌نگاری، روابط بین‌الملل و معماری شهرت دارد. به طور کلی و خلاصه علومی که در دانشگاه کارلتون ارایه می‌شوند عبارتند از:

  • مهندسی و فناوری
  • هنر و علوم انسانی
  • اقتصاد و کسب و کار
  • روانشناسی
  • حقوق
  • علوم کامپیوتر
  • علوم زیستی
  • علوم اجتماعی

شهریه و بورسیه دانشگاه کارلتون

شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی بین بیست و پنج هزار تا سی و چهار هزار دلار کاناداست. اما شهریه دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی بین سیزده هزار تا شانزده هزار دلار کانادا قرار می‌گیرد.

به صرف دریافت پذیرش از دانشگاه کارلتون برای مقطع کارشناسی با معدل و نمرات خوب، اسکالرشیپی به نام Entrance Scholarship یا اسکالرشیب ورودی به شما تعلق می‌گیرد که بسته به نمرات شما میزان آن بین سالی هزار تا چهار هزار دلار متغیر است. در صورتی که معدل شما در هر سال تحصیلی در حد نمره‌ی A باشد، این اسکالرشیپ برای سال بعد تمدید خواهد شد.

پس از پایان سال اول تحصیل در مقطع کارشناسی، شما می‌توانید برای بورسیه‌ی دانشجویان بین‌المللی درخواست دهید. پس از بررسی وضعیت مالی و تحصیلی شما این بورسیه به مبلغی بین صد تا هزار و پانصد دلار به شما تعلق می‌گیرد.

برای مقاطع بالاتر امکان همکاری به عنوان دستیار محقق و یا استاد وجود دارد که میزان دستمزد آن را دپارتمان و یا استاد مربوطه تعیین می‌کند. همچنین در صورت داشتن نمرات درخشان در مقاطع قبلی امکان دریافت اسکالرشیپ شایستگی ( Merit Scholarship) وجود دارد که میزان آن بین هزار تا دوازده هزار دلار کاناداست.

هزینه زندگی

در صورتی که بخواهید در خوابگاه‌های پردیس دانشگاه اقامت داشته باشید، هزینه‌ی سالیانه‌ی سکونت به همراه وعده‌های غذایی و اینترنت نزدیک به یازده‌هزار دلار است. در صورت اقامت در خارج از پردیس هزینه اجاره یک واحد یک‌خوابه با آشپزخانه و حمام مشترک برای یک سال به نزدیک نه هزار دلار می‌رسد. مجموع هزینه‌های شخصی و کتاب نیز در حدود دو هزار پانصد تا چهارهزار و پانصد دلار در سال است.

منابع: