تحصیل در فرانسه یکی از گزینه‌های مورد علاقه اکثر دانشجویان بین‌‌المللی است. وجود دانشگاه‌های ممتاز، هزینه‌های تحصیل پایین و امکان دریافت اقامت فرانسه بعد از اتمام دانشگاه موجب شده تا این کشور به یک انتخاب ایده‌آل برای این دانشجویان تبدیل شود. در واقع دانشگاه‌های فرانسه با ایجاد شرایط مساعد و محیط بین‌المللی به دنبال جذب دانشجویان از سراسر دنیا است تا بتواند علاوه‌بر ایفای نقش خود در مقوله جهانی شدن (globalization)، نیاز این کشور به نیروی کار ماهر را برطرف کند. بنابراین این امکان برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در فرانسه وجود دارد که با ارائه مدارک مورد نیاز دانشگاه بتوانند به راحتی در رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل کنند. اگر به دنبال کسب این تجربه منحصر به فرد (ادامه تحصیل در فرانسه) هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

چرا دانشگاه‌های فرانسه؟

دانشگاه‌های فرانسه جز بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که به خوبی توانسته‌اند خود را با نیاز دانشجویان وفق دهند. برای مثال می‌توان به امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بیشتر دانشگاه‌های فرانسه و اعطا انواع بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان اشاره کرد. همچنین بر اساس جدید‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که از طرف موسسه QS، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، صورت گرفته است، دانشگاه‌های فرانسه با در اختیار داشتن رتبه‌های بالا در این لیست جز بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۱ هستند. در این لیست فرانسه با داشتن ۲۸ دانشگاه در میان هزار دانشگاه برتر جهان یکی از کشور‌های برجسته در این زمینه است. دانشگاه PSL، اِکول پلی‌تکنیک، دانشگاه سوربن سه دانشگاه برتر فرانسه هستند موفق شده‌اند در بین صد دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. اطلاعات بیشتر در مورد  برترین دانشگاه‌ های فرانسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱»

نحوه انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل در فرانسه

برای انتخاب دانشگاه مورد علاقه جهت ادامه تحصیل در فرانسه می‌توانید به چند روش عمل کنید. البته توجه داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برتر فرانسه که در رتبه‌های بالای این لیست قرار دارند (دانشگاه PSL، اِکول پلی‌تکنیک، دانشگاه سوربن و ..) کمی سخت و رقابتی است و دانشجویان می‌بایست سوابق تحصیلی و رزومه قوی جهت اخذ پذیرش ارائه دهند. بنابراین اگر شرایط بالا را در اختیار ندارید، بهتر است به سراغ دانشگاه‌هایی بروید که اخذ پذیرش از آن‌ها به مراتب راحتر است. برای پیدا کردن دانشگاه یکی از روش‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. مراجعه به وب‌سایت campusfrance ( در این وب‌سایت شما می‌توانید رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد علاقه خود را جستجو کنید)
  2. مراجعه به وب‌سایت وزارت علوم و مشاهده لیست دانشگاه‌های مورد تایید این وزارت
  3. مراجعه به وب‌سایتtopuniversities.com  (می‌توانید با مراجعه به این وب‌سایت و مشخص کردن فرانسه به عنوان محل تحصیل علاوه بر رتبه دانشگاه با اطلاعاتی جامع در مورد دانشگاه آشنا شوید)

رشته های تحصیلی در فرانسه

یکی از مزیت‌های تحصیل در فرانسه، طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه‌های این کشور است. برای مشاهده رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی دانشگاه و در قسمت (Programs) لیست دوره‌های ارائه شده در هر ترم را مشاهده کنید. اما در حالت کلی برخی از رشته های تحصیلی در فرانسه دارای محبوبیت بیشتری بین دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در فرانسه را دارند. به عنوان مثال، مدیریت یکی از محبوب‌ترین رشته های تحصیلی در فرانسه. این کشور دارای دارای تعداد زیادی دانشگاه و مؤسسه معتبر در زمینه مدیریت است. برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های خوب در زمینه مدیریت عبارتند از:

  • INSEAD
  • HEC پاریس
  • مدرسه کسب‌وکار ESSEC
  • مدرسه عالی کسب‌وکار گرونوبل
  • مدرسه کسب‌وکار EDHEC

علاوه‌بر مدیریت، رشته‌های مهندسی از دیگر رشته‌های مورد علاقه دانشجویان بین‌المللی است. با توجه به صنعتی بودن کشور فرانسه و نقش این کشور در صنایع مهم دنیا، مانند ایرباس (Airbus) در صنعت هوافضا، توتال (Total) در بخش انرژی، اورنج (Orange) در صنعت مخابرات، دانشگاه‌های این کشور نگاه ویژه‌ای به علوم مهندسی و سرمایه‌گذاری در این بخش دارند. از معتبر‌ترین دانشگاه‌های فرانسه جهت تحصیل در رشته‌های مهندسی می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

  • اکول سنترال لیون
  • اکول پلی‌تکنیک
  • اکول سنترال پاریس
  • مؤسسه فناوری گرونوبل (Grenoble INP)

البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه به بازار رقابتی کار در این کشور، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در فرانسه را دارند، بیشتر به دنبال تحصیل در رشته‌هایی باشند که پیدا کردن شغل در آن‌ها راحتر و امکان‌پذیر باشد.

شهریه دانشگاه و هزینه زندگی

تعرفه نام نویسی در مراکز دولتی آموزش عالی فرانسه بدلیل اینکه دولت بخشی از هزینه های آموزش را تقبل کرده، پایین است. هزینه واقعی تحصیلات در فرانسه همانند سایر نقاط دنیا است، یعنی حدود ۱۰۰۰۰ یورو در سال. اما تفاوت آن در این است که دولت فرانسه بخش اعظم هزینه را بعهده می گیرد. در واقع هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. این بدان معنا است که دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. این موضوع یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود ۲۰۰ یورو پرداخت می‌کردند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

البته مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. با این وجود اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید بهتر است سریع تصمیم بگیرید و با بررسی شرایط، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه کنید.

هزینه زندگی در فرانسه با توجه به شهری که برای تحصیل انتخاب می‌کنید و البته نوع و استایل زندگی شما متفاوت خواهد بود. ولی در حالت کلی می‌بایست مبلغی حدود ۸۰۰-۶۰۰ یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی شامل (اجاره مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و …) در نظر داشته باشید. اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های زندگی در فرانسه»

شرایط ادامه تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در کشور فرانسه بر خلاف ایران سه سال به طول ‌می‌انجامد و دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می‌توانند مدرک لیسانس (Licence ) دریافت کنند. در واقع دوره کارشناسی اولین دوره دانشگاهی فرانسه است که به سه بخش (L1, L2, L3) تقسیم شده است و ۶ ترم/ نیم سال تحصیلی طول خواهد کشید. البته دانشجویان بین‌المللی ممکن است با توجه به نوع رشته یا نیاز دانشگاه مجبور به گذراندن یک دوره آموزشی اضافی پیش از شروع کلاس‌های دانشگاه باشند که عموماً یک سال طول خواهد کشید. تمرکز این دوره‌ها بیشتر بر روی زبان فرانسه است و این موضوع می‌تواند کمک خوبی برای دانشجویان و ارتقاء سطح اعتماد به نفس آن‌ها پیش از شروع کلاس‌های دانشگاه باشد.

اکثر دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های فرانسه به زبان فرانسه برگزار می شود و دانشجویان جهت ورود به این دوره ها نیازمند مدرک B2 زبان فرانسه می باشند. اما اخیراً، دانشگاه‌های این کشور برای رقابت با دانشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی، در حال افزایش تعداد دوره‌های کارشناسی به زبان انگلیسی است که این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای آن دسته از دانش‌آموزانی باشد که یادگیری زبان فرانسه ممکن است برای آن‌ها کمی دشورا باشد.

مراحل پذیرش را دنبال کنید

دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در فرانسه بلافاصله بعد از کسب مدرک دیپلم را دارند، می‌بایست با مراجعه به سایت دانشگاه و بررسی تمامی مدارک مورد نیاز  (Admission Requirements)  اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر کنند. برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه، علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی باید ریز نمرات مقاطع قبلی خود را نیز ارائه دهید، زیرا برخی از دانشگاه‌ها برای سنجش توانایی دانشجو برای تحصیل در رشته انتخابی به بررسی ریزنمرات دانشجو می‌پردازند. همچینن گاهی آزمون‌های استانداردی مانند GRE، GMAT یا LSAT برای پذیرش الزامی هستند. داوطلبان برای درخواست پذیرش برای سال تحصیلی ۲۰۲۰، باید  به صورت آنلاین پرونده‌ای تشکیل دهند و بر روی نرم‌افزار Etudes en France آپلود کنند. مدارک عمومی جهت تشکیل پرونده عبارتند از:

برای پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه می‌بایست زمان ارسال مدارک (ددلاین) را مد نظر داشته باشید تا درخواست شما با مشکل مواجه نشود. به طور معمول دانشگاه‌های فرانسه از ماه فوریه شروع به دریافت درخواست متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه‌های خود می‌کنند و تا آخر ماه ژوئیه نتایج به متقاضیان اعلائم خواهد شد. دانش‌آموزان می‌بایست در این بازه زمانی مدارک مورد نیاز را تهیه و برای دانشگاه ارسال کنند.

شرایط ادامه تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد می‌بایست نمره زبان ارائه دهید. با توجه به اینکه ممکن است تحصیل در هر رشته نیازمند نمره زبان خاصی باشد، بهتر است با مراجعه به سایت دانشگاه، شرایط نمره زبان و دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را به دقت مورد بررسی قرار دهید. اما در حالت کلی برای اخذ پذیرش در مقطع کارشماسی ارشد حداقل سطح B2 زبان فرانسه برای دوره‌های فرانسوی‌زبان و حداقل آیلتس ۶/۵ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان مورد نیاز است. متقاضیان مقطع دکتری توجه داشته باشند که برای درخواست پذیرش، ابتدا باید با استاد مربوطه از دانشگاه مورد نظر مکاتبات را انجام دهند و در صورت دریافت پذیرش، برای تشکیل پرونده به سایت کامپوس فرانس مراجعه کنند. همچنین اگر بتوانید از استاد قرارداد کاری دریافت کنید، می‌توانید برای اخذ ویزای علمی درخواست دهید و نیازی به تشکیل پرونده در سایت نخواهید داشت. همچنین برای دوره دکتری طبق درخواست استاد راهنما (ممکن است نیازی به ارائه مدرک زبان نباشد). اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه»

شرایط ادامه تحصیل در کالج‌های زبان فرانسه

شرایط تحصیل در کالج زبان فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار ساده است. برای اخذ پذیرش باید بالای ۱۸ سال سن و مدرک دیلپم داشته باشید. جهت اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در کالج های زبان در فرانسه نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. البته ارائه مدرک زبان فرانسه به سفارت نشان می‌دهد که شما به یادگیری زبان فرانسه علاقه دارید و این می‌تواند یک امتیاز مثبت در روز مصاحبه برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه باشد. متقاضیان تحصیل در فرانسه، می‌توانند پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه، از دانشگاه‌های فرانسه پذیرش بگیرند و ادامه تحصیل دهند. در این صورت برای تمدید ویزا می‌توانند در کشور فرانسه اقدام کنند و نیازی به بازگشت به ایران نیست. همچنین تحصیل در کالج زبان فرانسه این امکان را به شما خواهد داد که از مزیت‌های متعددی مانند اجازه انجام کار دانشجویی در فرانسه و امکان بهره‌مندی از کمک هزینه مسکن در این کشور بهره‌مند شوید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع

www.campusfrance.org