آزمون TFI که مخفف عبارت (Test de français international) یکی دیگر از آزمون‌های زبان فرانسوی است که به منظور سنجش دانش زبانی افراد غیرفرانسوی زبان طراحی شده است. این آزمون نیز به ارزیابی مهارت زبان فرانسه افراد در محیط کاری و یا تحصیلی روزمره می‌پردازد. همچنین آزمون استاندارد TFI برای سنجش زبانی افراد با تمامی سطوح بوده و نمره آن نیز به خوبی نشان‌دهنده توانایی افراد در برقراری ارتباط در زمینه زندگی روزمره و محیط کاری است.

این آزمون درحقیقت مهارت افراد در زمینه فهم شنیداری و خواندن را سنجیده و با استفاده از لغات، اصطلاحات و عبارات پرتکرار در روز، داوطلبین را در محیط زندگی واقعی ارزیابی می‌کند.

هدف آزمون TFI

پیش از انتخاب آزمون TFI و آمادگی برای آن با اهداف این آزمون آشنا شد و دانست که آزمون TFI برای چه مصارفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مربوط به کسب وکار از این آزمون به منظور اطلاع از سطح شنیداری و خواندن افراد (در صورتی که موردنیاز باشد)، انتخاب داوطلبینِ کاری که به زبان فرانسوی است و… استفاده می‌کنند. همچنین سازمان‌های آموزشی دبیران این آزمون را برای گروه‌بندی بیطرفانه دانشجویان و ارزیابی مهارت زبانی آنها، افزایش انگیزه و نشان دادنِ سطح پیشرفت دانشجویان در زمینه مهارت‌های شنیداری و خواندن مورد استفاده قرار می‌دهند.

ساختار آزمون TFI

آزمون TFI که آزمونی برگه‌ای و چندگزینه‌ای است به طور کلی شامل ۲ بخش بوده و به طور کلی شامل ۱۸۰ سؤال (۹۰ سؤال در هر بخش) است. در ادامه به توضیحاتی درباره آنها می پردازیم:

  • فهم شنیداری: داوطلبین در بخش شنیداری از آزمون TFI به تعدادی پرسش و پاسخ، دیالوگ‌های کوتاه و صحبت‌هایی به زبان فرانسه گوش می‌دهند و براساس آنچه شنیده‌اند به سؤالات پرسیده شده پاسخ می‌دهند. این بخش از آزمون TFI نیز شامل ۳ قسمت زیر است:
    • قسمت I: سؤالات
    • قسمت II: دیالوگ‌ها
    • قسمت III: مکالمه‌ها
  • بخش خواندن: در این بخش نیز از داوطلبین خواسته می‌شود که تعدادی متن، جمله و… را بخوانند و براساس آن به سؤالات پاسخ دهند. ۳ قسمت گنجانده شده در این بخش از آزمون به شرح زیر هستند:
    • قسمت IV: تکمیل کردن متن
    • قسمت V: جملات ناتمام
    • قسمت VI: خواندن متن

نمره آزمون TFI

همانطور که پیش‌تر ذکر شد نمره آزمون TFI نمایانگر توانایی و مهارت زبانی افراد در زمینه کسب‌وکار، تجارت و صنعت است که نمره هر بخش نیز براساس تعداد پاسخ‌های صحیح داوطلبین است که در نهایت به نمره‌ای کلی بین ۵ تا ۴۹۵، تبدیل خواهد شد.

مدت زمان آزمون TFI

به طور کلی آزمون TFI در مدت حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد که این زمان با احتساب ۳۰ دقیقه‌ای است که برای پاسخ به سؤالات شخصی که خارج از دو قسمت اصلی آزمون هستند. زمان اختصاص یافته به بخش شنیداری نیز برابر ۴۲ دقیقه است. همچنین مدت زمان بخش خواندن در این آزمون ۶۸ دقیقه خواهد بود.

ثبت نام در آزمون TFI

به منظور ثبت‌نام در آزمون TFI به صفحه https://www.ets.org/epn_directory مراجعه کرده و با انتخاب ناحیه موردنظر خود از اطلاعات بیشتر مربوط به ثبت‌نام مطلع شوید.

ارتقا سطح زبان فرانسه

به منظور دریافت نتیجه‌ای مطلوب در آزمون‌های سنجش مهارت زبانی نظیر آزمون TEF، آزمون DELF و آزمون TFI و… باید همواره در فکر ارتقا سطح خود در این زبان بود. به طور کلی زبان فرانسه از شهرت و محبوبیت زیادی برای بسیاری از مردم دنیا برخوردار است که برخی از آنها عبارتند از:

  • زبان فرانسه، زبانی بین‌المللی محسوب می‌شود که در زمینه‌های متعددی مانند آشپزی، مد (فشن)، تئاتر، هنرهای تجسمی، معماری، ادبیات، موسیقی و رقص به افراد کمک می‌کند. خوب است بدانید که افرادی مانند ویکتور هوگو، ژان پل سارتر و بسیاری از افراد برجسته به زبان فرانسه صحبت می‌کردند.
  • از آنجایی که فرانسه یکی از مقاصد مشهور گردشگری در جهان است، دانستن این زبان، گشت و گذار در این کشور را بسیار لذت‌بخش می‌کند و افراد از این طریق می‌توانند به اطلاعاتی درباره فرهنگ این کشور نیز دسترسی پیدا کنند.
  • دانستن زبان فرانسه فرصتی برای تحصیل در دانشکده‌های کسب و کار و دانشگاه‌های فرانسوی زبان که از جمله مراکز آموزش برتر در جهان هستند، را فراهم می‌کند.
  • زبان فرانسه یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، یونیسکو، ناتو، کمیته بین‌المللی المپیک، دادگاه‌های بین‌المللی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است که از این جهت دارای اهمیت است.
  • همچنین زبان فرانسه بعد از انگلیسی به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین زبان‌ها برای یادگیری بوده و همچنین پنجمین زبان جهان (در سطح جهانی) از نظر تعداد گویشوران است. این زبان، مانند انگلیسی در تمامی کشورهای جهان تدریس می‌شود.

با وجود اینکه دلایل بالا برخی از مهم‌ترین فاکتورهای یادگیری زبان فرانسه هستند اما بی‌شک برای دلایل دیگری برای یادگیری وجود دارند که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. صرف نظر از هدفی که افراد برای یادگیری زبان فرانسه دارند ارتقا در سطوح زبان فرانسه بسیار مهم است زیرا باعث بهتر شدن نتیجه آزمون و در نهایت افزایش شانس افراد برای دریافت پذیرش از محیط کاری، تحصیلی و… خواهد شد. در ادامه به مواردی جهت ارتقا سطح زبان فرانسه خواهیم پرداخت.

  • اولین موردی که برای ارتقا سطح تمامی زبان‌ها به افراد پیشنهاد می‌شود، گوش دادن به موسقی از همان زبان است زیرا این کار باعث می‌شود که افراد علاوه بر لذت بردن از ملودی و ترانه با لهجه و نحوه به کار بردن لغات در زبان مربوطه آشنا شوند.
  • خواندن زبان فرانسه، لغات، گرامر و اصطلاحات مربوط به محیط‌های کاری، تحصیلی و… می‌تواند تأثیر بسزایی در یادگیری هرچه بهتر و ارتقا این زبان شود زیرا دانستن لغات مخصوص به زمینه‌ای که در آزمون TFI موردسنجش قرار می‌گیرد بسیار مؤثر خواهد بود.
  • یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می‌کند ارتباط مداوم و همیشگی با فرانسه، اخبار و اطلاعات مربوط به این کشور است.
  • افرادی که صرفاً به منظور پیشرفت در نمره آزمون خود به فکر ارتقا سطح زبانی خود هستند باید بدانند که نمونه سؤالات امتحانی تأثیر شایانی در این روند دارند.

در نهایت باید بگوییم که برای موفقیت در آزمون‌های زبانی نظیر آزمون TFI راه دیگری به جز تمرین و آمادگی در آزمون ندارید. به بیانی ساده‌تر رمز موفقیت در هر آزمونی تنها تمرین، تمرین و تمرین است که البته داوطلبین در کنار آن باید آرامش و اعتماد به نفس خود را نیز حفظ کنند.

منبع: