سفارت آلمان یا به بیانی کامل‌تر سفارت جمهوری فدرال آلمان، مرکزی است که تمامی اطلاعات و خدمات لازم درباره سفر و یا مهاجرت به آلمان را در اختیار افراد قرار می‌دهد. سفارت آلمان همچنین در بسیاری از کشورهای سراسر دنیا مراکزی دارد که نیاز بومیان آن کشور درخصوص موضوعات مهاجرتی و سفری به آلمان را تأمین می‌کنند. ایران نیز یکی از این کشورها است که دارای چنین مرکزی است.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد و به منظور سهولت کار ایرانیانِ علاقه‌مندِ به مهاجرت به آلمان، سفارت آلمان در ایران نیز وجود دارد. سفارت آلمان در تهران به ارائه خدماتی نظیر برنامه‌های ویزا، گذرنامه، موضوعات قانونی، مدارک موردنیاز و… می‌پردازد و ایرانیان می‌توانند از آنها بهره ببرند. این سفارت همچنین واقع در خیابان فردوسی تهران به شماره تلفن ۳۹۹۹۰۰۰۰-۰۲۱ است.

تعیین وقت جدید سفارت آلمان | تاریخ خبر: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

تعیین وقت جدید سفارت آلمان

همانطور که می‌دانید همه گیری و شیوع ویروس کرونا تمامی امور مهاجرتی، برنامه‌های ویزا، تعیین وقت سفارت و… را تحت تأثیر قرار داده است. بخش روادید (ویزا) سفارت آلمان در تهران نیز به دلیل مشکلات ناشی از این ویروس تنها از ماه مارس تا ژوئن، آن هم در موارد اورژانسی، پزشکی و امور بشردوستانه خدماتی ارائه می‌دادند. همچنین از ابتدای ماه جولای یعنی زمانی که محدودیت‌های ویزا برای پیوست خانواده مرتفع شد بخش‌های ویزای سفارت، مجاز به پذیرفتن برنامه‌های روادید جدید بودند اما متأسفانه بخش ویزای سفارت آلمان در تهران به دلیل مشکلات ناشی از کووید ۱۹ همچنان بسته ماند.

وقت‌های سفارت نیز تنها از ابتدای ماه آگوست و به صورت بسیار محدود (در ابتدا) در دسترس هستند. همچنین در ابتدا وقت سفارت برای متقاضیانی که برنامه‌های مربوط به روادیدشان چک شده است تنظیم می‌گردد. قرارهای بعدی نیز مربوط به متقاضیانی است که به دلیل شرایط موجود (کرونا) نمی‌توانند از ویزای خود استفاده کنند. قرارهای جایگزین بعدی نیز برای افرادی تنظیم می‌شود که وقت قبلی آنها به دلیل شرایط کرونا لغو گردیده است. به دلیل حجم بالای قرارها متأسفانه تخمین اینکه متقاضیان جدید چه زمانی پذیرش خواهند شد امکان‌پذیر نیست.

سفارت آلمان در تهران و مرکز امور خارجیان می‌داند که شرایط جاری (علی‌الخصوص پیوست به خانواده) بسیار استرس آور است. بنابراین بخش روادید سفارت تمام تلاش خود را در جهت شروع مجدد تعیین وقت به کار می‌بندد.

بازگشایی سفارت آلمان در تهران | تاریخ خبر: ۱۳ تیر ۱۳۹۹

بازگشایی سفارت آلمان در تهران

یکی از موضوعات تأسف برانگیزی که هنگام شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد، برهم ریخته شدن بسیاری از برنامه‌های مردم دنیا بود و یکی از مهم‌ترین آنها برنامه‌های مربوط به مهاجرت است که بسته شدن مرزها و بسته شدن سفارت نیز به آن، دامن زد اما خبر خوش این است که بخش‌هایی از کنسولگری آلمان از تاریخ ۱۵ تیرماه امسال (۱۳۹۹) بازگشایی خواهد شد. به بیانی دیگر کنسولگری آلمان مجدداً سه‌شنبه‌ها بازخواهد بود که البته مراجعه به آن براساس تعیین وقت است.

درست است که بخش‌هایی از کنسولگری آلمان از تاریخ مذکور مجددآً باز می‌شوند اما روند اعطای روادید شنگن (براساس ماده ۱۴، بند ۶ آیین‌نامه مرزی شنگن) تا اطلاع ثانوی متوقف خواهند ماند و در نتیجه آن مرکز اخذ مدارک شرکت خدماتی ویزامتریک تا زمانی که قوانین مربوط به ممنوعیت ورود برقرار باشد، تعطیل هستند. همچنین بازگشایی سفارت این است که تغییرات احتمالی و ناگهانی از طریق وب‌سایت سفارت اعلام خواهد شد.

مِن‌بعد سایت سفارت آلمان نیز مجدداً روزهای پنجشنبه به درخواست‌های مربوط به ویزای ملی (که شامل محدودیت‌های ورود نیستند) در قالب نوبت ویژه، پاسخگو خواهد بود که البته به دلیل مسائل بهداشتی و جلوگیری از ازدیاد گسترش ویروس کرونا، نوبت‌دهی تنها به صورت محدود انجام می‌شود. اولویت نوبت‌دهی نیز با کسانی است که مشمول محدودیت‌های ورود نبوده و نوبت مصاحبه‌شان نیز در خلال این همه‌گیری لغو شده باشد.

همچنین سفارت آلمان پذیرش درخواست برای موارد زیر را از ابتدا آغاز خواهد کرد:

  • پیوست به خانواده
  • ورود مجدد برای اتباع third countryها و اجازه اقامت بلند مدت (تازمانیکه به محل اقامت معمول خود برگردند)
  • اتباع کشورهای ثالث (third country) با شرایط زیر:
    • کادر بهداشت و درمان، محققین بهداشت و درمان و مشاغل پرستاری و مراقبت،
    • ساکنین مناطق مرزی که در کشور دیگری شاغل هستند، پرسنل شاغل در حمل و نقل کالا و دیگر بخش‌های ضروری،
    • دیپلمات‌ها، کارکنان سازمان‌های بین‌المللی، کارکنان نظامی، پرسنل کمک‌رسان در امور بشردوستانه در چارچوب انجام وظایف
    • مسافرین ترانزیت
    • مسافرینی که به دلایل اضطراری خانوادگی سفر می‌کنند
    • نیاز به حمایت بین‌المللی و سفر به دلایل بشردوستانه

بعد از مطالعه موارد فوق و بررسی شرایط خود (درصورت مشمول بودن) به آدرس ایمیل visainfo@tehe.diplo.de پیام داده و تصویر اسکن شده و سایر مدارک موردنیاز را برای بررسی درخواست روادید ضمیمه کنید. سفارت نیز بعد از بررسی مدارک فوق درباره اعطا وقت و یا عدم نوبت‌دهی تصمیم می‌گیرد. درصورتیکه داوطلبین بعد از ۵ روز کاری پاسخی دریافت نکنند امکان تعیین وقت ویژه برای آنها وجود نداشته است.

همچنین تحویل گذرنامه‌هایی که شامل محدودیت‌های موجود برای سفرهای ورودی نمی‌شود (پس از تعیین وقت) در روزهای سه‌شنبه صورت می‌پذیرد. به دلیل شرایط موجود نیز تعداد وقت‌ها بسیار محدود است و پذیرش خارج از وقت تعیین شده به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: