به طور کلی کشور فرانسه و پایتخت این کشور، پاریس، علاوه بر داشتن اماکن بسیار برای تفریح و زیبایی دارای سطح بسیار خوبی در زمینه تحصیل است. درحقیقت تحصیل در فرانسه را می‌توان به عنوان یکی از تصمیم‌های طلایی زندگی هر فرد در نظر گرفت. همانطور که پیش‌تر ذکر شد پاریس نیز دارای سطح خوبی در زمینه تحصیل بوده و درنتیجه دانشگاه‌های برتری را در خود جای داده است. یکی از این دانشگاه‌های برتر دانشگاه تلکام پاریس بوده که در سال ۱۸۷۸ تأسیس شده است.. دانشگاه تلکام پاریس را می‌توان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های مهندسی (مدرسه‌های مهندسی) برای مهندسان عمومی (general engineer) در نظر گرفت. همچنین در توضیح مهندسی عمومی (general engineering) باید بگوییم که این رشته شاخه‌ای از علوم پایه و فناوری است که با طراحی، ساخت و ساز، پشتیبانی و استفاده از موتور، ماشین و ساختار‌های متعدد سروکار دارد. این رشته نیز شامل زیرشاخه‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی ساختمان و مهندسی کامپیوتر است.

دانشگاه تلکام پاریس همچنین دانشجویان خود می‌آموزد که نهایت خلاقیت و نوآوری خود را در جهان دیجیتال به کار بگیرند. تلکام پاریس همچنین به عنوان دانشگاهی پیشرو در زمینه فناوری دیجیتال شناخته می‌شود و فارغ‌التحصیلانِ این دانشگاه در مشاغل مربوط به صنعت نیز فعالیت می‌کنند. افرادی که تمایل به تحصیل در دانشگاه تلکام پاریس دارند باید با اطلاعاتی درباره این دانشگاه آشنا شوند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

رتبه دانشگاه تلکام پاریس

همانطور که در بخش مقدمه ذکر شد این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های برتر مهندسی در جهان و فرانسه است. دانشگاه تلکام پاریس همچنین براساس وب‌سایت‌های رتبه‌بندی مختلف دارای رتبه‌های متعددی است. برای مثال رتبه این دانشگاه در وب‌سایت رتبه‌بندی QS برابر ۲۲۴ (برای سال ۲۰۲۰) است. وب‌سایت تایمز نیز رتبه ۱۸۸ جهانی را برای سال ۲۰۲۰ به دانشگاه تلکام پاریس اعطا کرده است.

دپارتمان های دانشگاه تلکام پاریس

دانشگاه تلکام پاریس به طورکلی شامل ۴ دپارتمان است که به شرح زیر هستند:

  • دپارتمان الکترونیک و ارتباطات
  • دپارتمان علوم کامپیوتری و شبکه
  • دپارتمان پردازش تصویر و سیگنال
  • دپارتمان اقتصاد و علوم اجتماعی

زمینه های تحصیلی دانشگاه تلکام پاریس

همانطور که گفته شد دانشگاه تلکام پاریس به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در زمینه مهندسی است. این دانشگاه رشته‌های متعددی را نیز در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد. زمینه‌های تحصیلی در این دانشگاه به شرح زیر هستند:

اقتصاد و کسب‌وکار

  • حسابداری و امورمالی
  • اقتصاد و اقتصادسنجی
  • کسب‌وکار و مدیریت

مهندسی و فناوری

  • مهندسی الکترونیک و مهندسی برق
  • مهندسی عمومی

علوم اجتماعی

  • جامعه‌شناسی
  • علوم ارتباطات و رسانه
  • مطالعات سیاسی و بین‌الملل

علم فیزیک

  • ریاضیات و آمار

علوم کامپیوتری

  • علوم کامپیوتری

هنر و علوم انسانی

  • زبان، ادبیات و زبانشناسی

پذیرش از دانشگاه تلکام پاریس

افرادی که تمایل به تحصیل در دانشگاه تلکام پاریس دارند باید بدانند که نحوه اپلای و یا شرایط پذیرش در دانشگاه تلکام پاریس از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما برخی مدارک مانند داشتن سطح حداقل B1 در  زبان فرانسوی برای رشته‌های فرانسوی زبان و حداقل B2 برای رشته‌های انگلیسی زبان برای تمامی داوطلبین مشابه است. برای اپلای (ثبت درخواست پذیرش) در وب‌سایت دانشگاه تلکام پاریس باید مدراک کلی زیر را نیز ارائه کرد:

  • فرم اپلای (application form)
  • انگیره‌نامه
  • CV (رزومه)
  • ریز نمرات
  • کپی پاسپورت یا کارت شناسایی
  • ۲ توصیه‌نامه
  • مدرک یا مدارک زبان

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این‌باره نیز باید به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید.

خوابگاه دانشجویی

یکی از سؤالاتی که ذهن دانشجویان را مشغول می‌کند این است که آیا خوابگاهی در خود دانشگاه وجود دارد یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم که خوابگاه‌های بسیار زیادی در نزدیکی دانشگاه تلکام پاریس هست که بسته به نوع آن دارای هزینه‌های مختلفی که هزینه‌ای بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو را پوشش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خوابگاه دانشجویی و یا انتخاب محل مناسب می‌توانید وب‌سایت دانشگاه مراجه کنید.

هزینه زندگی دانشجویی

آشنایی با هزینه زندگی نیز یکی از موضوعات بسیار مهم علی‌الخصوص برای دانشجویان است. اگر به طور متوسط اجاره‌بها را حدود ۵۰۰ یورو در ماه، هزینه خوراک را حدود ۲۰۰ یورو در ماه، هزینه بیمه سلامت خصوصی را حدود ۵۰ یورو در ماه و سایر هزینه‌ها را حدود ۵۰ یورو در ماه در نظر بگیریم هزینه زندگی دانشجویی برای افرادی که در حال تحصیل در دانشگاه تلکام پاریس هستند حدود ۹۰۰ یورو در ماه احتساب می‌شود.

شهر پاریس

همانطور از نام دانشگاه تلکام پاریس مشخص است این دانشگاه در شهر پاریس و در ناحیه پلزو (ناحیه‌ای برون شهری در جنوب پاریس) واقع شده است. بنابراین آشنایی با اطلاعاتی درباره این شهر خالی از لطف نیست. به طور کلی زندگی، تحصیل و کار در شهر پاریس دارای مزایای زیادی برای زندگی است. برای مثال یکی از مهم‌ترین مزایای کار و زندگی در پاریس، ساعت کاری در این شهر است. ساعت کار رسمی در پاریس، ۳۵ ساعت در هفته است و در صورتی که کارمندان به اندازه ۱ دقیقه بیشتر از ساعتِ معین‌شده کار کنند، حقوقِ بسیار بیشتری (به اندازه دو برابر) برای مدت زمان اضافه‌کاری دریافت می‌کنند. نرخ بیکاری نیز در این شهر پایین است. برای مثال این نرخ در سال ۲۰۱۸، ۴/۸% بود که از متوسط نرخ بیکاری ملی در همان سال پایین‌تر است. نکته‌ای دیگر که درباره مزیت‌های موجود در پاریس باید ذکر شود این است که کیفیت حمل‌ونقل در این شهر بسیار بالا است و در نتیجه دانشجویان می‌توانند به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی و مصرف بنزین از اتوبوس و مترو استفاده کنند. همچنین افراد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در پاریس، می‌توانند به شهرهای نزدیک در کشورهای همسایه، مانند بروکسل (پایتخت بلژیک) نیز سفر کنند. شهر پاریس همچنین دارای مزیت‌های دیگری مانند داشتن محیطی زیبا و اماکن تفریحی بسیاری است که فرصت گردش در اوقات بیکاری را برای دانشجویان فراهم می‌آورد.

همچنین شرایط آب و هوایی در شهر پاریس بسیار مطلوب بوده و دارای تابستان‌های کوتاه، معتدل به همراه آسمانی نیمه‌ابری است. زمستان‌های این شهر نیز بسیار طولانی به همراه باد فراوان و آسمان ابری است. همچنین دمای هوا در این شهر از ۲ درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۴- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در آن بسیار نادر است. فصل گرم سال در شهر پاریس نیز از ۱۲ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۹ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال نیز در شهر پاریس سوم ماه آگوست با حداکثر و حداقل دمای به ترتیب ۲۵ درجه سانتی‌گراد و ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین هوای شهر پاریس از ۱۵ ماه نوامبر تا ۶ ماه مارس سرد بوده و دارای متوسط دمایی حدود ۱۰ درجه سانتی گراد در روز است. هشتم ماه فوریه نیز با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۲ درجه سانتی‌گراد و ۷ درجه سانتی‌گراد به عنوان سردترین روز سال در شهر پاریس شناخته شده است. همچنین بهترین زمان برای بازدید از شهر پاریس از اواسط ماه ژوئن تا اواسط ماه سپتامبر است که دانشجویان می‌توانند حین تحصیل در دانشگاه پاریس ۱ به اماکن تفریحی این شهر رفته و یا با قدم زدن در خیابان‌های این شهر اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و هزینه زندگی در پاریس نیز می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: