بدون شک انتخاب بهترین کشور برای زندگی می‌تواند یک چالش سخت برای کسانی باشد که به دنبال یک تغییر بزرگ هستند. به عبارت دیگر زندگی در یک مکان جدید و خو گرفتن با محیط تازه می‌تواند کمی سخت و زمان‌بر باشد. بنابراین اگر به دنبال کسب چنین تجربه‌ای هستید، انتخاب بهترین کشور برای زندگی با توجه به نوع هدف شما از مهاجرت می‌تواند کار هوشمندانه‌ای باشد و فرآیند و مسیر سخت مهاجرت را به مراتب ساده‌تر کند. پس بهتر است قبل از هر کاری شرایط کشورهای مد نظر خود برای مهاجرت را به دقت مورد بررسی قرار دهید، آن‌ها را باهم مقایسه کنید و بهترین کشور را به عنوان هدف خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال دانشجویانی که به دنبال مهاجرت تحصیلی (Student migration ) هستند، تحصیل در آلمان یا فرانسه را به عنوان گزینه‌های اصلی در نظر می‌گیرند. زیرا شرایط تحصیل و اقامت در این کشور‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به مراتب راحتر از دیگر کشورها است. کیفیت زندگی، تحصیل، اشتغال، شرایط پایدار اقتصادی، آب و هوا و … می‌توانند هر کدام جز فاکتور‌های تاثیر‌گذار در انتخاب بهترین کشور برای زندگی باشد. بنابراین انتخاب کشوری که بتوان در آن یک زندگی موفق را تجربه کرد می‌تواند با توجه به شرایط و اهداف هر فرد کاملاً متفاوت باشد. در این مطلب نگاهی کوتاه به برخی از بهترین کشور‌های جهان برای زندگی خواهیم انداخت.

سوئیس

بدون‌ شک سوئیس یکی از بهترین کشور‌های جهان برای زندگی است. کشوری زیبا با مناظر طبیعی حیرت‌آور که برای چندمین بار متوالی به عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی انتخاب می‌شود. این کشور همیشه جز کشور‌های مطرح جهان از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوق شهروندی است. بیش از ۷۱ درصد مهاجرانی که سوئیس را برای ادمه زندگی انتخاب کرده‌اند اعلام کرده‌اند که درآمد تصرف‌پذیر (Disposable Income) آنها به مراتب بیشتر از درآمدی است که در خانه بدست می‌آوردند. همچنین بیش از ۸۲ درصد مهاجران اعلام کرده‌اند که کیفیت زندگی آن‌ها بعد از مهاجرت به این کشور بهبود چشمگیری یافته است.

بر اساس جدید‌ترین آمار منتشر شده توسط سازمان ‌United Nation Human Development سوئیس دومین کشور جهان از لحاظ کیفیت زندگی محسوب می‌شود. همچنین این کشور در جدید‌ترین گزارش رضایت جهانی (UN’s World Happiness Report) به عنوان سومین کشور شاد جهان در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. از دیگر مزیت‌های زندگی در سوئیس کیفیت سیستم آموزشی بالا و امکانات ویژه برای بازنشستگان است که موجب شده تا این کشور جز سه کشور مطرح دنیا در شاخص جهانی بازنشستگان (the Global Retirement Index) قرار گیرد.

سوئیس

اسپانیا

اسپانیا یکی دیگر از کشور‌های مطرح اروپایی است که به دلیل داشتن آب و هوای مدیترانه‌ای و مردم خون‌گرم همواره جز کشور‌های برتر دنیا برای زندگی است. این کشور به نوعی بهشت بازنشستگان است و به دلیل شرایط ویژه بازنشستگی در این کشور، بسیاری از اتحادیه اروپا و انگلیس برای بازنشسته شدن این کشور را انتخاب می‌کنند. به طوری که ۴۱ درصد مهاجران بریتانیایی که در این کشور بازنشسته شده‌اند بیش از ۶۵ سال سن دارند. زندگی در کشوری مثل اسپانیا و در شهر‌های مثل مادرید، بارسلونا و سویا که جز آفتابی‌ترین مناطق اروپا است می‌تواند بسیار جذاب باشد.

بر اساس نظر سنجی مجله Time Out، یک مجله جهانی که توسط تایم اوت گروپ منتشر می‌شود، مادرید یکی از کم استرس‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی است. تحصیل در اسپانیا یکی دیگر از مزیت‌های زندگی در این کشور است. اسپانیا یک فرصت عالی برای تحصیل است. سیستم آموزش عالی در اسپانیا سازمان‌یافته است و به درستی مدیریت می‌شود. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که برای متقاضیان در تمام سطوح، فرصت استفاده از آموزش عالی را فراهم می‌کند. طبق آخرین آمار، نزدیک به ۱۱۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ در اسپانیا مشغول به تحصیل بوده‌اند. اکثر دانشجویان بین‌المللی در اسپانیا اهل آمریکا، ایتالیا و فرانسه هستند.

اسپانیا

سنگاپور

سنگاپور یکی از کشور‌های مطرح و جوان آسیایی است که به خاطر طبیعت زیبا و ساختمان‌های مدرن بسیار مشهور است. این کشور که در سال ۱۹۶۵ به استقلال دست یافت در چند دهه گذشته خود را به قطب جهانی تجارت تبدیل کرده است. سنگاپور یکی از موفق‌ترین اقتصادهای بازار را دارد. اقتصاد این کشور در اصل بر پایه بازرگانی دریایی شکل گرفته‌است. سنگاپور در کنار کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان یکی از چهار ببر آسیا به‌شمار می‌رود اما این کشور توانست سه رقیب خود را از لحاظ درآمد سرانه پشت سر بگذارد. اقتصاد سنگاپور یکی از آزادترین، مبدع‌ترین، رقابتی‌ترین، پویاترین، و تجارت‌پذیرترین، اقتصادهای دنیا است. این موضوع موجب شده تا این کشور کوچک تنها با ۵.۸ میلیون نفر جمعیت به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی انتخاب شود.

یکی دیگر از مزیت‌های زندگی در این کشور سیستم آموزشی در سنگاپور است. بر اساس تحقیق HSBC ، سنگاپور یکی از بهترین کشورهای جهان برای رشد و تربیت کودکان است.  همچنین این کشور جز کشور‌های مطرح جهان از لحاظ امنیت، کیفیت زندگی، اشتغال و حمل نقل است.

فنلاند

فنلاند به عنوان شاد‌ترین کشور جهان، یکی از بهترین کشور‌های دنیا برای تجربه یک زندگی جدید است. فنلاند یکی از کشورهایی است که هر ساله در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد و برای چندمین بار متوالی به عنوان شاد‌ترین کشور جهان انتخاب می‌شود. این کشور کوچک که در شما اروپا واقع شده است با جمعتی در حدود ۵.۵ میلیون نفر یکی از کم‌تراکم‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا است. فنلاند به عنوان یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین نظام آموزشی دنیا شناخته می‌شود. علاوه‌بر این مراقبت‌های بهداشتی رایگان و تعادل عالی کار و زندگی در این کشور، فنلاند را به یک گزینه منحصر به فرد برای زندگی تبدیل کرده است. بر اساس آمار‌های مجمع جهانی اقتصاد، مردم این کشور در کمک کردن به دیگران جز کشور‌های برجسته دنیا هستند و تقریباً نیمی از مردم فنلاند به صورت دواطلبانه به موسسات خیریه کمک می‌کنند.

کانادا

در حالی که ایالات متحده با آشفتگی سیاسی و اختلافات نژادی دست و پنجه نرم می‌کند، کانادا به عنوان همسایه شمالی این کشور مسئول همگام‌سازی فرهنگی مهاجران به این قاره را بر عهده گرفته است. هرچند که در گذشته «دیگ ذوب» به عنوان لقبی برای آمریکا یا بعضی شهرهای آن مثل نیویورک نیز استفاده می‌شود اما به دلیل اختلافات نژادی گسترده و سیاست‌های غیر‌منطقی دولت کنونی، کانادا به عنوان گزینه اول مهاجران برای زندگی در این قاره تبدیل شده است. کانادا با نزدیک به ۱۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت (حدود ۶ برابر ایران) دومین کشور بزرگ جهان است. با این حال این کشور تنها حدود ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد که آن را به یکی از کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان تبدیل می‌کند. این کشور از شرق تا اقیانوس اطلس، از غرب تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی امتداد و در جنوب با امریکا مرز مشترک دارد؛ مرزی که طولانی‌ترین مرز میان دو کشور در جهان است. علاوه‌بر به کیفیت بالای زندگی در این کشور، تحصیل در کانادا و موقعیت‌های شغلی متعدد برای دانشجویان موجب شده تا کانادا یکی از محبوب‌ترین کشور‌ها برای مهاجرت تحصیلی باشد. به طوری که بیش از یک سوم دانشجویان در کانادا را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. تنوع فرهنگی زیاد و مردم پذیرا در کنار برنامه‌های مختلف مهاجرت به این کشور، کانارا را به یکی از بهترین کشور‌های دنیا برای زندگی، تحصیل و کار بدل کرده است. طبق گزارش usnews، در سال ۲۰۱۹ مانند سال گذشته، کانادا رتبه نخست کیفیت زندگی را در میان تمام کشورهای جهان دارد. فاکتورهایی که در این رتبه‌بندی لحاظ شده، عبارتند از دسترسی به غذا و مسکن، کیفیت آموزش و مراقبت‌های بهداشت و درمان، موقعیت‌های شغلی، امنیت شغلی، پایداری سیاسی، آزادی‌های فردی، شرایط زیست‌محیطی و… هستند.

کانادا

نیوزیلند

به لطف مناظر طبیعی خیر‌کننده و تنوع فرهنگی زیاد، جای تعجب ندارد که مهاجران در نیوزیلند از سومین سلامت روحی و جسمی و رتبه دوم تعادل کار و زندگی در جهان برخوردار شوند.  نیوزیلند یکی از با ثبات‌ترین کشور‌های جهان از لحاظ اقتصاد و سایست است و از این نظر از همسایه خود، استرالیا، در جایگاه بهتری قرار گرفته است. نیوزیلند یکی از کشور‌های موفق دنیا در مهار ویروس کرونا بود در واقع عملکرد جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در مقابله با همه گیری کرونا سبب شد تا این کشور سومین نقطه امن جهان در همه گیری کرونا شناخته شود. همچنین براساس گزارش بنیاد هریتج؛ نیوزیلند به عنوان سومین اقتصاد آزاد جهان از بین ۱۸۰ کشور درسال گذشته میلادی شناخته شده است. این کشور در ۱۲ شاخص اقتصادی از جمله حقوق مالکیت، کسب و کار آزاد و آزادی تجارت دارای رتبه بسیاربالایی است. تمامی این مزیت‌ها در کنار صحبت به زبان انگلیسی موجب شده تا نیوزیلند به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی تبدیل شود. بر اساس آمار سازمان (Office for National Statistics) بیش از ۳۰ درصد مهاجران بریتانیایی نیوزیلند یا استرالیا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند که این رقم به مراتب بیشتر از مهاجرانی است که آمریکا، کانادا یا اتحادیه اروپا برای زندگی را انتخاب کرده‌اند. همچنین نیوزیلند یکی از کشور‌های شاد جهان است که در جدید‌ترین آمار World Happiness Report در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.

نیوزلند

منابع

www.movehub.com