دانشگاه پلی تکنیک باری نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در ایتالیا و جهان است که در وب‌سایت‌های مختلف رتبه‌بندی در جایگاه بسیار خوبی واقع شده است. پلی تکنیک باری درحقیقت دانشگاهی دولتی بوده که رشته‌های تحصیلی مربوط با علوم و فنون را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. به بیانی دیگر دانشگاه پلی تکنیک باری تمام تلاش خود را در راستای تربیت معماران، مهندسان و طراحان صنعتی آینده می‌کند و رشته‌های تحصیلی خود را در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ارائه می‌دهد. همچنین تمامی فعالیت‌ها و پژوهش‌های تحقیقاتی (چه پژوهش‌های پایه چه پژوهش‌های کابردی) دانشگاه پلی تکنیک باری همگی در دپارتمان‌ها و مرکاز تحقیقاتی دانشگاه انجام می‌شوند. سیاست این دانشگاه نیز به نحوی است که از ابتدا تمرکز خود را بر کیفیت هرچه بیشتر تحقیقات و آموزش گذاشته است.

درحقیقت این دانشگاه را که در سال ۱۹۹۰ تأسیس شده می‌توان به عنوان جوان‌ترین دانشگاه پلی‌تکنیک در ایتالیا درنظر گرفت. همچنین دانشگاه پلی تکنیک باری، زاده دپارتمان‌های معماری و مهندسی دانشگاه باری است که بدین منظور امروزه تمرکز دانشگاه بر علوم پایه، فناوری، مهندسی، ریاضیات و معماری است. نکته‌ای دیگر درباره پلی تکنیک باری این است که ساختمان اصلی این دانشگاه با دانشگاه باری مشترک است. همچنین این دانشگاه دارای واحدهای دیگری در شهرهای فوجا و تارانتو است. افرادی که تمایل به تحصیل در این دانشگاه دارند باید با اطلاعاتی درباره این دانشگاه آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رتبه دانشگاه پلی تکنیک باری

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه پلی تکنیک باری از جمله برترین دانشگاه‌های ایتالیا و جهان است که در وب‌سایت‌های مختلف رتبه‌بندی دارای رتبه‌های برتری است. در ادامه رتبه این دانشگاه را در وب‌سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.

رتبه‌بندی QS

براساس رتبه‌بندی جدید QS دانشگاه پلی تکنیک باری برای سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۸۰۰-۷۵۱ جهانی قرار دارد.

رتبه بندی تایمز

همانطور که می‌دانید وب‌سایت تایمز یکی از وب‌سایت‌های رتبه‌بندی مشهور در سراسر جهان است که دانشگاه‌های باکیفیت را رتبه‌بندی می‌کند. براساس این رتبه‌بندی نیز دانشگاه پلی تکنیک باری در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ جهانی (سال ۲۰۲۰) واقع شده است.

دپارتمان های دانشگاه پلی تکنیک باری

به طور کلی این دانشگاه از سال ۲۰۱۲ رشته‌های تحصیلی خود را در دپارتمان‌های زیر ارائه می‌دهد:

  • دپارتمان مهندسی برق و فناوری اطلاعات (DEI)
  • دپارتمان مهندسی عمران، محیط‌زیست، زمین، ساخت و شیمی (DICATECH)
  • دپارتمان مهندسی عمران و معماری (DICAR)
  • دپارتمان مهندسی مکانیک، ریاضیات و مدیریت (DMMM)
  • دپارتمان فیزیک (DIF) مشترک با دانشگاه باری

زمینه های تحصیلی در دانشگاه پلی تکنیک باری

دانشگاه پلی تکنیک باری رشته‌های متعددی را در زمینه‌های مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد که عبارتند از:

مهندسی و فناوری

  • مهندسی برق و الکترونیک
  • مهندسی مکانیک و هوافضا
  • مهندسی عمومی
  • مهندسی عمران

هنر و علوم انسانی

  • معماری

تحصیل به زبان انگلیسی

افرادی که دانشگاه پلی تکنیک باری را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند باید بدانند که تمامی رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی در این دانشگاه به زبان ایتالیایی ارائه می‌شود اما برخی از رشته‌های در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی هستند. رشته‌های انگلیسی زبان دانشگاه پلی تکنیک باری به شرح زیر هستند:

  • طراحی صنعتی
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی مخابرات
  • مهندسی خودرو

ثبت‌نام در دانشگاه پلی تکنیک باری

برای ثبت‌نام در دانشگاه پلی تکنیک باری باید با مدارک لازم برای ثبت‌نام در مقاطع مختلف نیز آشنا شد. در ادامه به اطلاعاتی درباره شرایط ثبت‌نام در مقاطع مختلف می‌پردازیم.

مقطع کارشناسی

برای تحصیل در دانشگاه باری در مقطع کارشناسی در ابتدا باید بدانید که تمامی رشته‌های تحصیلی در این مقطع به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند بنابراین داوطلبین باید دانش زبانی مناسبی داشته باشند. در ادامه به مراحل ثبت‌نام در دانشگاه پلی تکنیک باری می‌پردازیم.

مرحله اول

از آنجاییکه مدرک دانشجویان بین‌المللی، خارجی است دانشگاه پلی تکنیک باری باید سوابق تحصیلی آنها را مورد ارزیابی قرار دهد که بدین منظور داوطلبین باید یک pre-evaluation request را به صورت آنلاین پر کنند و از طریق اطلاعات و مدارک موردنیاز را به دانشگاه ارائه دهند. مدارک موردنیاز برای این مرحله به شرح زیر است:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی
  • مدرک دوره متوسطه
  • مدرک زبان انگلیسی
  • مدارک دیگری مانند رزومه، توصیه‌نامه و… که تمایل دارید برای ارزیابی ارائه دهید.

همچنین تمامی مدارک فوق باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند. دانشگاه نیز در این مرحله نیازی به ترجمه رسمی ندارد. نکته‌ای دیگر درباره این مرحله این است که داوطلبین باید مبلغی حدود ۵۰۰۰ یورو پرداخت کرده و رسید آن را (به صورت pdf یا عکس/ jpg) در فرم مربوطه ضمیمه کنند.

مرحله دوم

دانشجویان بین‌المللی در این مرحله باید برای دریافت ویزای ایتالیا اقدام کنند و پس از چک کردن ددلاین‌ها کارهای لازم برای پیش ثبت‌نام را انجام دهند. پیش ثبت‌نام نیز معمولاً در اوایل تابستان است. همچنین دریافت ویزا برای ورود به کشور و تحصیل در این دانشگاه الزامی است. نکته‌ای دیگر درباره مرحله دوم این است که در صورتیکه داوطلبین تمایل به تحصیل در رشته‌ای ایتالیایی زبان را دارند باید آزمون زبان ایتالیایی را نیز بگذرانند.

مرحله سوم

داوطلبین پس از طی مراحل پیش و مثبت بودن نتیجه می‌توانند برای ثبت‌نام در دانشگاه اقدام کنند که مراحل ثبت‌نام برای رشته‌های مختلف تحصیلی متفاوت است. مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام در مقطع کارشناسی نیز به شرح زیر هستند:

  • کپی مدرک دوره متوسطه
  • Dichiarazione di valore in loco (این مدرک باید توسط سفارت ایتالیا در کشور مبدأ امضا شود. همچنین باید در آن مطرح شود که داوطلب دوره ۱۲ ساله تحصیلی خود را گذرانده است.)
  • پاسپورت یا کارت شناسایی

همچنین باید توجه کنید که تمامی این مدارک از راه دور برای دانشگاه آپلود می‌شوند و زمان دقیق برای ارائه اصل مدارک از طرف دانشگاه اعلام می‌شود.

مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند باید با اطلاعاتی درباره مراحل ثبت‌نام در مقطع آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مرحله اول

مرحله اول ثبت‌نام در مقطع کارشناسی ارشد مانند مرحله اول ثبت‌نام در مقطع کارشناسی بوده و با عنوان pre-evaluation شناخته می‌شود. همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه پلی تکنیک باری ابتدا دانشجویان خارجی را مورد سنجش قرار می‌دهد و از این طریق اطلاعات و مدارک موردنیاز را دریافت می‌کند. مدارک موردنیاز نیز برای این مرحله عبارتند از:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی
  • مدرک دوره متوسطه
  • مدرک مقطع کارشناسی (به همراه نام رشته تحصیلی و تاریخ دریافت آن)
  • ریزنمرات رسمی به همراه لیست امتحانات و تمامی نمراتی که دریافت کرده‌اید
  • مدارک دیگری مانند رزومه یا توصیه‌نامه که داوطلبین تمایل دارند برای ارزیابی ارائه دهند

همچنین تمامی مدارک فوق به جز رشته‌های انگلیسی زبان باید به زبان ایتالیایی ارائه شوند. هزینه این مرحله نیز ۵۰۰۰ یورو است.

مرحله دوم

تمامی توضیحات مرحله دوم ثبت‌نام در این مقطع نیز مانند مرحله دوم ثبت‌نام در مقطع کارشناسی است.

مرحله سوم

توضیحات مربوط به مرحله سوم نیز مانند توضیحات مرحله سوم مقطع کارشناسی است که البته دارای تفاوت اندکی در مدارک موردنیاز است. مدارک لازم برای این مرحله در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر هستند:

  • کپی مدرک دانشگاهی (در صورت تمایل به تحصیل در رشته ایتالیایی این مدرک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شود اما در صورتیکه داوطلبین بخواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند این مدرک باید به زبان انگلیسی ترجمه شود)
  • Dichiarazione di valore in loco (این مدرک باید توسط سفارت ایتالیا در کشور مبدأ امضا شود. همچنین باید در آن مطرح شود که داوطلب دوره ۱۲ ساله تحصیلی خود را گذرانده است.)
  • ریزنمرات رسمی به همراه لیست امتحانات که باید توسط سفارت ایتالیا تأیید شود. (ترجمه شده به زبان انگلیسی یا ایتالیایی)

شهر باری

همانطور که از نام این دانشگاه مشخص است در شهر باری واقع شده و دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه پلی تکنیک باری تحصیل کنند باید با اطلاعاتی درباره این شهر نیز آشنا شوند. به طورکلی باری یکی از شهرهای ایتالیایی است که به عنوان مرکز استان باری شناخته می‌شود. همچنین این شهر که در بخش جنوبی کشور ایتالیا واقع شده است بعد  از شهر ناپل، دومین مرکز اقتصادی این کشور به شمار می‌رود که با عناوینی مانند بندر و شهر دانشگاهی نیز از آن یاد می‌شود. درحقیقت بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در ایتالیا دارند این شهر و دانشگاه‌های موجود در این شهر انتخاب می‌کنند. همچنین علاوه بر اینکه برای تحصیل مناسب است، شهری محبوب برای زندگی نیز است که به دلایلی مانند بندرگاه سنتی و سواحل نزدیک برای تفریح بسیار محبوب است.

کیفیت زندگی نیز در شهر باری ایتالیا بالا است. همچنین شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، متوسط و شاخص آلودگی هوا نیز متوسط است اما شرایط آب و هوایی در این شهر مطلوب و هزینه‌های زندگی نیز بسیار پایین است که کیفیت زندگی در این شهر را بالا برده است.

شهر باری ایتالیا به طور کلی دارای تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های این شهر نیز طولانی و سرد به همراه باد و آسمان نیمه ابری است. دمای هوا نیز در طول سال در شهر باری ایتالیا از ۵ درجه سانتی‌گراد تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۴ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. فصل گرم سال نیز که در شهر باری ایتالیا حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد از ۱۰ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۱۱ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۲۹ ماه جولای با حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. فصل سرد سال هم در شهر باری ایتالیا ۴ ماه طول می‌کشد و از ۲۳ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۲۳ ماه مارس با متوسط دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز در این شهر ۸ ماه فوریه با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۵ درجه سانتی‌گراد و ۱۲ درجه سانتی‌گراد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر باری ایتالیا نیز می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: