اقامت از طریق تحصیل در فرانسه یکی از روش های ساده و البته کم هزینه برای دریافت اقامت دائم از این کشور است. در واقع این امکان برای متقاضیان تحصیل در فرانسه وجود دارد که بتوانند با وارد شدن به دانشگاه‌های این کشور و تحصیل در آن‌ها برای دریافت اقامت دائم و زندگی در فرانسه بعد از اتمام تحصیل درخواست خود را ارائه دهند. بنابراین مهمترین بخش از فرآیند دریافت اقامت از طریق تحصیل در فرانسه، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های فرانسه یا شرکت در دوره‌های زبان فرانسه در این کشور است. البته شرکت در دوره‌های زبان فرانسه می تواند شانس اخذ پذیرش از دانشگاه را به مراتب افزایش دهد. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط اقامت از طریق تحصیل در فرانسه خواهیم انداخت.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، اقامت از طریق تحصیل در فرانسه یکی از روش‌های سریع برای مهاجرت به اروپا و زندگی در این قاره سبز است. با توجه به اینکه فرانسه برای ایجاد یک محیط بین‌المللی در دانشگاه‌های خود همواره به دنبال جذب دانشجویان از سراسر دنیا بوده است، این امکان وجود دارد که دانشجویان با ارائه مدارک مورد نیاز دانشگاه بتوانند در رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل کنند. در حقیقت فرانسه پس از انگستان محبوب‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی در اروپا است و با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین تحصیل در انگلستان، می‌توان فرانسه را یکی از بهترین گزینه‌های تحصیل در اروپا در نظر گرفت. البته دانشگاه های فرانسه جزء بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که به خوبی خود را با نیاز دانشجویان وفق داده‌اند و با ایجاد یک محیط آرام و شرایط ایده‌آل برای تحصیل موفق به جلب رضایت بیشتر دانشجویان بین‌المللی خود شده‌اند. بر اساس جدید‌ترین رتبه‌بندی منتشر شده از طرف موسسه معتبر QS، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، فرانسه در سال ۲۰۲۱ دارای ۲۸ دانشگاه در میان هزار دانشگاه برتر جهان است که از این تعداد سه دانشگاه (دانشگاه PSL، دانشگاه اِکول پلی‌تکنیک، دانشگاه سوربن) جز صد دانشگاه برتر جهان به شمار می‌روند. اطلاعات بیشتر در مورد برترین دانشگاه‌ های فرانسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱»

علاوه‌بر وجود دانشگاه‌های معتبر و با کفیت در این کشور، یکی دیگر از عواملی که موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به فرانسه شده است، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی فرانسه است. هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. در واقع دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. این موضوع یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود ۲۰۰ یورو پرداخت می‌کردند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه‌های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. با این وجود اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید بهتر است سریع تصمیم بگیرید و با بررسی شرایط، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه کنید.

شرایط اقامت از طریق تحصیل در فرانسه

بعد از پیدا کردن رشته و دانشگاه مورد علاقه و ارسال مدارک جهت اخذ پذیرش و در صورت موافقت دانشگاه با درخواست شما، می‌بایست برای درخواست ویزای تحصیلی از سفارت فرانسه اقدام کنید. برای دریافت ویزا باید از  طریق کنسولگری فرانسه و یا کامپوس فرانس مراحل مورد نیاز را به دقت انجام دهید تا مشکلی در روند صدور ویزای تحصیلی شما ایجاد نشود. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز به صفحه ویزای تحصیلی فرانسه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه با توجه به نوع رشته و دانشگاه ممکن است متفاوت باشد و هر دانشگاه بسته به نوع رشته و سیاست‌های آموزشی که دارد ممکن است از شما مدرک یا مدارک اضافی درخواست کند. بنابراین توصیه می‌شود که با مراجعه به سایت دانشگاه و قسمت (Admission Requirements) شرایط و مدارک مورد نیاز را چندین‌بار مورد بررسی قرار دهید و در صورت ابهام در مورد هر یک از مدارک درخواستی به دانشگاه مربوطه ایمیل بزنید و سوال خود را مطرح کنید.

با دریافت ویزای تحصیلی فرانسه شما می‌تواند برای حضور در کلاس‌های دانشگاه وارد این کشور شوید و بعد از اتمام تحصیل و در صورت تمایل برای ادامه زندگی در این کشور درخواست اقامت دائم را ارائه دهید.

البته برای دریافت اقامت دائم، دانشجویان در ابتدا می‌بایست برای دریافت اقامت موقت درخواست خود را ارائه دهند. اجازه اقامت موقت تنها به دانشجویانی داده می‌شود که تحصیلات کارشناسی به بالا در فرانسه انجام داده باشند و فارغ‌التحصیلان دوره‌های کوتاه مدت نمی‌توانند برای گرفت این اجازه اقامت اقدام کنند. اجازه اقامت موقت به منظور پیدا کردن کار و یا تأسیس شرکت خصوصی به دانشجویان فارغ‌التحصیل داده می‌شود. این اجازه موقت ۱۲ ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نیست.

در این مدت ۱۲ ماهه افراد باید شغلی مرتبط با تحصیلات خود با حقوقی ۱/۵ برابر حداقل حقوق در فرانسه (یعنی شغلی با حداقل حقوق۲۲۸۰ یورو در ماه) پیدا کنند و یا شرکتی مرتبط با تحصیلات و تحقیقات خود تأسیس کنند. همچنین دانشجویانی که تحصیل خود را در فرانسه به اتمام رسانده‌اند و از کشور فرانسه خارج شده‌اند هم می‌توانند تا ۴ سال بعد ار فارغ‌التحصیلی برای گرفتن این اجازه اقامت اقدام کنند.

در صورت پیدا کردن کار در این مدت، به فرد اقامت کاری ۱ ساله داده می‌شود که قابل تمدید است و در صورت پیدا نکردن کار، فرد باید هرچه زودتر خاک فرانسه را ترک کند. افرادی که ۵ سال متوالی در فرانسه اقامت موقت داشته‌اند، می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم (Carte de résident, CR) اقدام کنند. برای گرفتن اقامت دائم، آزمونی برای سنجش سطح زبان فرانسوی از افراد گرفته می‌شود. همچنین آزمونی در مورد وظایف و قوانین و شرایط شهروندی فرانسه از افراد گرفته می‌شود. مدارک متقاضیان اقامت دائم توسط پلیس، شهرداری و سازمان مهاجرت فرانسه بررسی می‌شود و در صورت نیاز مصاحبه‌ای با فرد متقاضی انجام می‌گیرد. در پایان این فرآیند فرد متقاضی تابعیت فرانسوی را گرفته و از حقوقی چون حق رای برخوردار می‌شود.

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده در بالا، اقامت از طریق تحصیل در فرانسه می‌تواند یک گزینه عالی برای دانشجویانی باشد که به دنبال مهاجرت تحصیلی به اروپا هستند. هر چند که نرخ بیکاری در فرانسه نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی کمی بالاتر است اما با ورود به دانشگاه‌های مطرح و معتبر این کشور و کسب مدرک دانشگاهی و البته یادگیری زبان فرانسه شانس پیدا کردن کار در این کشور به مراتب افزایش خواهد یافت و شما می‌توانید برای دریافت اقامت موقت و دائم درخواست خود را ارائه دهید. برای تحصیل در فرانسه بهتر است شهرهایی را هدف قرار دهید که از لحاظ موقعیت کاری دارای شرایط بهتری هستند. برای مثال پاریس و لیون دو شهر مهم فرانسه دارای موقعیت‌های شغلی بیشتری به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی است.

منابع

www.campusfrance.org