موسسه QS، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌بندی جدید خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. در این لیست دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس همانند سال‌های قبل در رتبه‌های بالا و جز ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. هر چند که تعداد دانشگاه‌های فرانسه در لیست منتشر شده از طرف QS در سال ۲۰۲۱ (۲۸ دانشگاه) کمتر از سال ۲۰۲۰ (۳۱ دانشگاه) است، اما دانشگاه‌های این کشور همچنان با در اختیار داشتن رتبه‌های بالا در این لیست جز بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۱ هستند. در این رتبه‌بندی همچنین آلمان با ۴۵ دانشگاه، اسپانیا با ۲۶ دانشگاه، ایتالیا با ۳۶ دانشگاه و انگلیس با ۸۴ دانشگاه بیشترین سهم در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. QS برای ارزیابی و رتبه‌بندی خود روش خاصی در نظر گرفته است که شامل معیار‌های زیر می‌باشد.

  • شهرت و اعتبار علمی (Academic Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی است. (۴۰%)
  • شهرت و اعتبار کاری (Employer Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان است. (۱۰%)
  • نسبت استاد به دانشجو (Faculty/Student Ratio) : نشاندهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه است. (۲۰%)
  • میزان ارجاعات به ازای هر استاد (Citations per faculty) : نشاندهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه است. (۲۰%)
  • نسبت اساتید بین‌المللی (International Faculty Ratio): نشاندهنده نسبت تعداد اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه است. (۵%)
  • نسبت دانشجویان بین‌المللی (International Student Ratio) : نشاندهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه است. (۵%)

در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه، دانشگاه PSL همانند سال ۲۰۲۰ موفق به کسب عنوان برترین دانشگاه فرانسه در سال ۲۰۲۱ شد. دانشگاه PSL فرانسه با صعود یک پله‌ای نسبت به سال قبل توانست با قرار گرفتن در رتبه ۵۲ و در بین صد دانشگاه برتر دنیا موفقیت سال قبل خود را تکرار کند. در واقع دانشگاه PSL یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است که با ایجاد محیطی بسیار مناسب برای پیشرفت بهبود سطح آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجویان بسیار مشهور است. هنر، علوم و مهندسی در رأس موضوعات این دانشگاه قرار دارد و بی‌شک در آینده بخش بسیار بزرگ‌تری از جامعه جهانی را شکل می‌دهد. دانشگاه PSL، دانشگاهی دولتی بوده و پذیرای تمامی دانشجویان از سراسر جهان (بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ملیت و جنسیت) است. هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت سطح پویایی دانشجویان، ایجاد فرصت برای آنها به منظور ترقی در زمینه آموزش و از میان برداشتن موانع فراهنگی و اجتماعی است.

مقام دومین دانشگاه برتر فرانسه به دانشگاه اِکول پلی‌تکنیک (École Polytechnique) تعلق گرفت. این دانشگاه با قرار گرفتن در رتبه ۶۱ در سال ۲۰۲۱ و البته با یک پله سقوط نسبت به سال قبل همچنان توانست نام خود را به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌ های فرانسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ و البته جهان مطرح کند. دانشگاه اِکول پلی‌تکنیک معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه فنی و مهندسی فرانسه و جهان است و از این لحاظ در رتبه ۳۴ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

با وجود سقوط شش پله‌ای نسبت به سال قبل و قرار گرفت در رتبه ۸۳ در لیست QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه سوربن توانست عنوان سومین دانشگاه برتر فرانسه در سال جدید را از آن خود کند. این دانشگاه که از به هم پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) ایجاد شده و تجربه قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است یکی از دانشگاه‌های دولتی و تحقیق-محور فرانسه بوده که رشته‌هایی مانند هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های تحصیلی و شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن»

وضعیت دیگر دانشگاه‌های برتر فرانسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱

دانشگاه دولتی استراسبورگ که یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است با سقوط ۱۹ پله‌ای نسبت به سال ۲۰۲۰، نتوانست عملکرد خوب خود در سال گذشته را تکرار کند. با این وجود این دانشگاه با قرار گرفتن در رتبه ۳۹۸ در بین برترین دانشگاه جهان توانست به عنوان سیزدهمین دانشگاه برتر فرانسه نام خود را مطرح کند. این دانشگاه از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۰۹، با ادغام سه دانشگاه لویی پاستور، دانشگاه مارک بلوک و دانشگاه روبرت تاسیس شد. این دانشگاه همچنین با دارا بودن ۴۱۰۵۸ دانشجو که حدود ۲۰ درصد آنها خارجی هستند، ۴۶۳۵ کارمند که ۲۴۷۷ نفر آنها استاد هستند، به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسه شناخته می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در دانشگاه استراسبورگ فرانسه»

یکی از برترین دانشگاه‌ های فرانسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ ، دانشگاه بوردو است. این دانشگاه با عملکرد خوب خود در سال‌های (۲۰۱۷-۲۰۲۱) توانست رتبه خود در سال قبل (رتبه ۴۵۸) به رتبه ۴۲۵ در سال ۲۰۲۱ ارتقاء دهد. دانشگاه دولتی بوردو یکی از دانشگاه‌های برتر در فرانسه است که قدمت آن به سال ۱۴۴۱ برمی‌گردد. این دانشگاه همچنین مجدداً در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۴ از ادغام سه دانشگاه (بوردو۱، بوردو سگالن و بوردو مونتسکیو) تأسیس شد. این دانشگاه از لحاظ کیفیت آموزش، کیفیت تحقیقات، داشتن رشته‌های متعدد، تحقیق-محور بودن دانشگاه و داشتن محیطی بین‌المللی جز برترین دانشگاه‌های جهان و سومین دانشگاه بزرگ فرانسه به شمار می‌رود.

دانشگاه مونپلیه همانند دانشگاه استراسبورگ با افت چند پله‌ای در لیست QS مواجه شده است. با توجه به رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۲۰ (رتبه ۴۹۸) و مقایسه آن در سال ۲۰۲۱ (رتبه ۵۱۱-۵۲۰) می‌توان دریافت که رقابت بین دانشگاه‌ها برای تساحب رتبه‌های بالاتر بسیار شدید است. با این وجود این دانشگاه که یکی از دانشگاهی دولتی و تحقیق-محور و البته قدیمی در فرانسه است توانست خود را به عنوان شانزدهمین دانشگاه برتر فرانسه را معرفی کند.

از دیگر دانشگاه‌های مطرح فرانسه که همواره در لیست QS قرار دارد دانشگاه ساینس پو است. این دانشگاه همانند سال ۲۰۲۰ در رتبه ۲۴۲ برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت و همچنان هفتمین دانشگاه برتر فرانسه است. دانشگاه دولتی ساینس پو یکی از دانشگاه‌های تحقیق محور این کشور است و البته یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه در زمینه علوم اجتماعی به شمار می‌رود.

دانشگاه گرونوبل آلپ یکی از دانشگاه‌های دولتی و برتر در فرانسه و جهان است که از نظر کیفیت آموزشی در تمامی رشته‌ها در سطح بسیار بالایی قرار گرفته است. این دانشگاه در زمینه علم و تکنولوژی بسیار پیشرفته است و هموره جز ۵۰ دانشگاه جهان در این زمینه است. این دانشگاه با صعود چند پله‌ای نسبت به سال ۲۰۲۰ توانست رتبه ۳۴۲ برترین دانشگاه‌های جهان و رتبه دوازدهمین دانشگاه فرانسه را از آن خود کند. اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌ها و شرایط تحصیل در دانشگاه گرونوبل آلپ»

در این رتبه‌بندی همچنین دانشگاه نانت با قرار گرفتن در جایگاه (۸۰۱-۱۰۰۰) و دانشگاه لیل با رتبه (۷۵۱-۸۰۰) جز برترین دانشگاه‌ های فرانسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌روند.

اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت www.topuniversities.com و مشخص کردن فرانسه به عنوان محل تحصیل، نام و رتبه مربوط به دانشگاه مورد علاقه خود را در لیست QS مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برتر فرانسه که در رتبه‌های بالای این لیست قرار دارند (دانشگاه PSL، اِکول پلی‌تکنیک، دانشگاه سوربن و ..) کمی سخت و رقابتی است و دانشجویان می‌بایست سوابق تحصیلی و رزومه قوی جهت اخذ پذیرش ارائه دهند. بنابراین اگر شرایط بالا را در اختیار ندارید، بهتر است به سراغ دانشگاه‌هایی بروید که اخذ پذیرش از آن‌ها به مراتب راحت تر است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.