بدون شک الویت انتخاب دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی محیط آکادمیک، امکانات آموزشی دانشگاه مورد نظر و مهمتر از همه، رتبه آن در بین دانشگاه‌های جهان است. اما برخی از دانشگاه‌های مطرح اروپا علاوه‌بر داشتن یک محیط منحصر به فرد برای تحصیل دارای دانشکده‌ها و ساختمان‌هایی هستند که بسیار زیبا طراحی شده‌اند و از این لحاظ از دیگر دانشگاه‌های جهان متمایز هستند. تحصیل در یکی از این زیبا‌ترین دانشگاه های اروپا می‌تواند تجربه بسیار شورانگیزی برای بسیاری از دانشجویان باشد. از این رو موسسه معتبر Times Higher Education که یکی از معتبر‌ترین منابع برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاهی جهان است به معرفی چندین دانشگاه زیبا در اروپا پرداخته است که در ادامه با برخی از این دانشگاه‌های زیبا آشنا خواهیم شد.

تحصیل در زیبا‌ترین دانشگاه جهان (دانشگاه بولونیا، ایتالیا)

هرگاه سخن از تحصیل در ایتالیا به میان می‌آید، شاید اولین نامی که به ذهن شما خطور کند، دانشگاه بولونیا باشد. دانشگاه بولونیا (Università di Bologna) که در سال ۱۰۸۸ در شهر بولونیا ایتالیا تأسیس شده، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه با بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به شمار می‌رود. ساختمان‌های تاریخی و معماری فوق‌العاده زیبای این دانشگاه، دانشگاه بولونیا را به زیبا‌ترین دانشگاه اروپا و جهان تبدیل کرده است. یکی از ساختمان‌های اصلی این دانشگاه Palazzo Poggi است که در واقع سه موزه اصلی دانشگاه را تشکیل می‌دهد. در این موزه‌ها تاریخ طبیعی، آناتومی، مامایی، فیزیک و شیمی به نمایش داده می‌شود. البته علاوه‌بر این ساختمان، ساختمان‌های دیگری وجود دارد که هر ساله نه تنها دانشجویان بلکه توریست‌ها از سراسر دنیا برای دیدن آن‌ها به شهر بولونیا سفر می‌کنند. برای مثال ساختمان Collegio di Spagna که از عناصر گوتیک و رنسانس در طراحی خود استفاده کرده است. دانشگاه بولونیا همچنین دارای یک باغ گیاه‌ شناسی به مساحت دو هکتار در محوطه خود است که جلوه خاصی به دانشگاه می بخشد.

تحصیل در زیبا‌ترین دانشگاه جهان

دانشگاه سالامانکا، اسپانیا

دانشگاه سالامانکا اسپانیا قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور و سومین دانشگاه قدیمی‌ جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۱۳۴ تاسیس شده است و به دلیل بنا‌های تاریخی و معماری بدیع خود یکی از زیبا‌ترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود. در واقع این دانشگاه به دلیل معماری باروک (معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب) و کتابخانه منحصر به فرد خود دارای شهرت زیادی بین دانشجویان و اساتید از سراسر جهان است. بیشتر دانشجویان و بازدید‌کنندگان وقت خود را در این کتابخانه سپری می‌کنند و گفته می‌شود اگر دانشجویی بتواند قورباغه پنهان شده در نمای این کتابخانه را پیدا کند شانس زیادی در گذراندن امتحانات خود خواهد داشت. قدمت برخی از ساختمان‌های دانشگاه سالامانکا موجب شده تا این بناها جز میراث جهانی یونسکو قرار گیرند. اگر گزینه تحصیل در اسپانیا را مد نظر خود قرار داده‌اید، دانشگاه سالامانکا می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای کسب این تجربه تکرار نشدنی باشد.

دانشگاه سالامانکا

دانشگاه کویمبرا، پرتغال

دانشگاه کویمبرا یکی از دانشگاه‌های قدیمی و مطرح اروپا است که در سال ۱۲۹۰ در بالای تپه‌های شهر کویمبرا در پرتغال تاسیس شده است. زیبایی بناهای این دانشگاه و به خصوص مرکز این دانشگاه که به شهر دانشگاه مشهور است موجب شده تا این دانشگاه به یکی از زیبا‌ترین دانشگاه های اروپا تبدیل شود.

ساختمان‌های قابل توجه شامل کلیسای جامع سانتا کروز و کتابخانه جوآن، که به نوعی رویای عاشقان معماری به سبک باروک است، با کتاب‌های بسته شده به سقف طراحی شده است. همچنین کلیسای سائو میگوئ که یک شاهکار برجسته هنری است با که در کاشی‌های زینتی رنگارنگ و با سقف بسیار زیبا تزئین شده است که نمایی خیره کننده به آن می‌دهد. به دلیل این آثار تاریخی قدیمی و ارزشمند، دانشگاه کویمبرا در سال ۲۰۱۳ در آثار فرهنگی یونسکو ثبت جهانی شده‌است.

دانشگاه کویمبرا

دانشگاه روستوک، آلمان

دانشگاه روستوک یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است که در شهر روستوک، بزرگ‌ترین شهر ایالت مکلنبورگ-فورپومرن، واقع شده است. بیشتر بناهای این دانشگاه به سبک گوتیک ساخته شده‌اند و در میان این ساختمان‌های خیره‌کننده، خیابان‌های پوشیده شده از درختان و پارک‌های زیبا قرار دارند. درست در مرکز دانشگاه جایی که ساختمان اصلی وجود دارد نمایی بسیار زیبا از پارک اصلی این دانشگاه به همراه آبنما معروف آن وجود دارد که مکانی عالی برای دانشجویان ایجاد کرده است که بتوانند ساعت‌ها از بودن در چنین محیطِ دلنشینی لذت ببرند. در کنار این مجموعه زیبا و سر سبز، ساختمان جانور شناسی دانشگاه قرار دارد که در آن مجموعه ارزشنمد از گونه‌های مختلف حیوانات که تاکسیدرمی شده‌اند، نگه داشته می‌شود. بندر این شهر و منظره سواحل شنی آن که در حاشیه دریای بالتیک قرار دارد یکی دیگر از مکان‌های پرطرفدار دانشجویی است که در نزدیکی این دانشگاه قرار دارد.

دانشگاه روستوک

دانشگاه آرهوس، دانمارک

دانشگاه آرهوس دومین دانشگاه بزرگ دانمارک است که در شهر آرهوس واقع شده‌است. این دانشگاه به خاطر محوطه منحصر به فرد دانشگاه که بسیار سر سبز است و همچنین با یک دریاچه احاطه شده است یکی از زیبا‌ترین دانشگاه های اروپا به شمار می‌رود. طراحی این دانشگاه به گونه‌ای است که در آن می‌توان به سادگی هماهنگی بین سازه‌های ساخته شده توسط انسان و محیط طبیعی پیرامون آن را مشاهده کرد. طراحی بنای این دانشگاه توسط شرکت معروف  C.F. Møller انجام شده است که در این طراحی از مدل‌های مدرن بهره‌گرفته شده است که به خوبی نمایان‌گر جوانی دانشگاه است. نمای ساختمان اصلی دانشگاه یکی از ۱۲ نمای برجسته معماری در دانمارک در نظر گرفته می‌شود.

دانشگاه آرهوس

دانشگاه گرونوبل آلپ

بدون شک دانشگاه گرونوبل آلپ یکی از زیبا‌ترین دانشگاه‌های جهان است که نمای شگفت‌انگیز رشته‌ کوه‌های آلپ از محوطه دانشگاه به خوبی نمایان است. دیدن چنین تصویر زیبا و بزرگی از طبعیت  گرونوبل، شهری که دانشگاه گرونوبل آلپ در آن قرار دارد، دارای مناظر بسیار هیجان‌انگیز و زیبایی است که آن را به محلی مناسب برای تفریح و انجام فعالیت‌های بیرون از خانه تبدیل کرده است. بیشتر دانشجویان برای گذراندن وقت خود محوطه دانشگاه را انتخاب می‌کنند که چیزی در حدود ۱۷۵ هکتار است. اگر قصد تحصیل در فرانسه دارید، دانشگاه گرونوبل آلپ می‌تواند یک گزینه اید‌ه‌آل برای تحصیل و کسب این تجربه باشد. کیفیت آموزش این دانشگاه در زمینه علم و تکنولوژی مثال‌زدنی است.

دانشگاه گرونوبل آلپ