آزمون TOEIC که مخفف عبارت Test of English for International Communication به معنای آزمون انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی است یکی دیگر از آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی است که برای افرادِ غیرانگلیسی زبان طراحی شده است. این آزمون همچنین توسط سازمان ETS به منظور سنجش دانش انگلیسی افراد در زمینه‌های کسب‌وکار و حرفه‌ای دیگر برگزار می‌شود. افرادی که تمایل به آمادگی برای این آزمون TOEIC دارند بهتر است با اطلاعاتی درباره این آزمون آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

هدف آزمون TOEIC

پیش از آشنایی با اطلاعاتی درباره TOEIC باید هدف این آزمون آشنا شد. به بیانی دیگر باید بدانیم که آزمون TOEIC بیشتر برای چه کسانی مورد نیاز است. درحقیقت TOEIC غالباً برای افرادی مناسب است که در جستجوی کار هستند و تمایل به کار کردن در محیطی بین‌المللی را دارند. همچنین بیش از ۱۴۰۰۰ شرکت و سازمان در سراسر جهان مدرک این آزمون را برای سنجش دانش انگلیسی متقاضیان می‌پذیرند. برخی از دانشگاه‌های آمریکا، بریتانیا و استرالیا نیز نمرات این آزمون را قبول می‌کنند.

ساختار آزمون TOEIC

به طور کلی TOEIC در ۲ نوع مختلف برگزار می‌شود که عبارت است از:

  • TOEIC (آزمون خواندن و شنیداری)
  • TOEIC (آزمون نوشتاری و مکالمه)

در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره این دو نوع آزمون می‌پردازیم.

TOEIC (آزمون خواندن و شنیداری)

در حقیقت آزمون خواندن و شنیداری TOEIC آزمون اورجینال TOEIC است که در سال ۱۹۷۰ طراحی شد. این بخش آزمون، مهارت متقاضیان را در زمینه درک اطلاعات مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون خواندن و شنیداری TOEIC نیز شامل سؤالات چندگزینه‌ای بوده و به طور کلی ۲۰۰ سؤال دارد. مدت زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۲ ساعت است که ۴۵ دقیقه از این زمان به بخش شنیداری و ۷۵ دقیقه از آن به بخش خواندن تعلق می‌گیرد. همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد تعداد کلی سؤالات این بخش، ۲۰۰ تا بوده و هر قسمت ۱۰۰ سؤال دارد. درحقیقت هدف از طراحی این نوع آزمون، سنجش مهارت افراد در زمینه فهم انگلیسیِ گفتاری (قسمت شنیداری) و نوشتاری (قسمت خواندن) با تمرکز بر موضوعات مربوط به کسب‌وکار و بین‌المللی است. بهترین نمره این نوع آزمون TOEIC نیز ۹۹۰ است. در ادامه جزئیات بیشتری درباره این نوع آزمون TOEIC را مشاهده می‌کنیم.

بخش شنیداری

اولین قسمت از این نوع آزمون TOEIC بخش شنیداری است که خود شامل ۴ زیرمجموعه است که عبارتند از:

  • داوطلبین در اولین قسمت سؤالاتِ این بخش با مجموعه‌ای از عکس‌ها مواجه می‌شوند. آنها بعد از مشاهده این عکس‌ها باید جمله‌ای که به مناسبت‌ترین شکل ممکن به توصیف آنچه در عکس‌ها اتفاق میافتد پرداخته است را انتخاب کنند.
  • در قسمت دوم از این بخش نیز از داوطلبین خواسته می‌شود که ۳۰ سؤال را تکمیل کنند سپس آنها باید از میان پاسخ‌های ارائه شده مناسب‌ترین آنها را برگزینند.
  • قسمت سوم از این بخش هم شامل ۳۰ سؤال دیگر است که درباره ۱۰ دیالوگ پرسیده شده است. درحقیقت بعد از پخش هر گفتگو (Conversation) از داوطلبین خواسته می‌شود که ۳ سؤال (براساس گفتگوی پخش شده) پاسخ دهند.
  • قسمت چهارم و پایانی از بخش شنیداری نیز شامل ۳۰ سؤال است که همگی حول ۱۰ مباحثه‌ای که برای داوطلبین پخش می‌شود طراحی شده است. همچنین پس از هر مباحثه داوطلبین باید به ۳ پرسش، پاسخ دهند.

بخش خواندن

بخش خواندن از آزمون، خود به سه زیرمجموعه تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند.

  • در قسمت اول از این بخش داوطلبین با ۴۰ جمله ناقص مواجه می‌شوند که باید با انتخاب کلمه مناسب از میان گزینه‌های موجود، آنها را کامل کنند.
  • سؤالات این قسمت نیز ۱۲ عدد است. داوطلبین در این قسمت با متنی که ممکن است از یک نامه، مدرک اداری و یا سندی مشابه انتخاب شده باشد مواجه می‌شوند. در این قسمت، بخشی از متن نوشته نشده است و داوطلبین باید آن را تکمیل کنند.
  • قسمت انتهایی از این بخش نیز شامل ۴۸ سؤال است. داوطلبین در این قسمت باید یک متن را خوانده سپس به سؤالاتی که مربوط به متن است پاسخ دهند.

TOEIC (آزمون نوشتاری و مکالمه)

بخش نوشتاری و مکالمه این آزمون بر دایره لغات (Vocabulary) و جملات این زبان تمرکز دارد و به طور کلی زمانی برابر با ۱ ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

بخش مکالمه

در بخش مکالمه آزمون TOEIC از داوطلبین خواسته می‌شود که متنی را بلند بخوانند، محتوای یک عکس را توصیف کرده و به مجموعه‌ای از ۱۱ سؤال پاسخ دهند. این قسمت درحقیقت دانش افراد در زمینه گرامر، لغات و… را موردسنجش قرار می‌دهد.

بخش نوشتاری

قسمت نوشتاری از این بخش نیز باید به ۸ سؤال پاسخ دهند که در پنج سؤال اول داوطلبین باید به یک تصویر نگاه کنند و یک جمله بسازند. در دو سؤال بعدی نیز باید به یک تقاضا در یک نامه پاسخ دهند. در سؤال انتهایی نیز باید یک ایده را شکل داده سپس به سؤال مربوطه پاسخ دهند.

نمره‌دهی آزمون TOEIC

آشنایی با نحوه نمره‌دهی در آزمون TOEIC برای افرادی که تمایل به گذراندن این آزمون دارند بسیار مهم است. درحقیقت قبول شدن و یا نشدن در آزمون TOEIC بی‌معنی بوده و نمره افراد در این آزمون دامنه‌ای از ۵ تا ۴۹۵ را شامل می‌شود. نمره‌ای که داوطلبین در این آزمون دریافت می‌کنند براساس پاسخ‌های درستی است که ارائه کرده‌اند. حداکثر نمره بخش شنیداری و خواندن در آزمون TOEIC، ۴۰۰ است. همچنین نمره بخش مکالمه و نوشتاری آزمون TOEIC از ۰ تا ۲۰۰ را شامل می‌شود.

ثبت نام در آزمون TOEIC

برای شرکت در آزمون TOEIC باید با نحوه ثبت‌‌نام در این آزمون نیز آشنا شد. برای ثبت‌نام در این آزمون (چه آزمون شنیداری و خواندن و چه آزمون مکالمه و نوشتاری) تنها باید از طریق وب‌سایت رسمی ETS که برگزارکننده این آزمون است اقدام شود که البته پیش از شروع مراحل ثبت‌نام مطمئن شوید که یک کپی از کارت شناسایی و کارت بانکی دارید. همچنین تمامی جزئیات مربوط به اطلاعات شخصی را نیز آماده کنید. در ادامه مراحل ثبت‌نام در آزمون TOEIC را مشاهده می‌کنیم.

  1. در اولین مرحله باید به صفحه اصلی (Homepage) وب‌سایت ETS مراجعه کنید و پس از انتخاب زبانی که می‌خواهید با آن ادامه دهید بر روی گزینه For Test Takers کلیک کنید.
  2. پس از کلیک بر روی گزینه مرحله پیش شما به صفحه‌ای با نام ETS GLOBAL می‌روید. اکنون بر روی گزینه BUY NOW کلیک کنید.
  3. در این مرحله باید بر روی گزینه Register for the Test کلیک کرده که گاهی با نام Book a Test در برخی از کشورها ظاهر می‌شود کلیک کنید. پس از کلیک بر روی این گزینه باید مراحل بعدی را طی کنید.
  4. به منظور شروع ثبت‌نام آنلاین باید:
  • آزمون موردنظر،
  • مرکزی که می‌خواهید در آن، آزمون را بگذرانید،
  • تاریخ آزمون

را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هرچه زودتر برای ثبت‌نام در آزمون TOEIC اقدام کنید در انتخاب تاریخ و زمان آزمون راحت‌تر خواهید بود.

  1. به محض اینکه وب‌سایت ETS از آزمون، تاریخ و مرکز موردنظر آگاه شد موتور جستجوگرِ آن، تمامی زمان‌ها و مراکزی که برای شما مناسب هستند را نشان می‌دهد. پس از این مرحله اکنون باید جلسه‌ای که می‌خواهید در آن آزمون بدهید را انتخاب کنید. بدین منظور باید بر روی گزینه Register کلیک کنید.
  2. پس از انتخاب زمان و روز آزمون صفحه‌ای تحت عنوان Summary Page به شما نمایش داده تمامی اطلاعات مربوط به ساعت و روز آزمون را به شما نمایش می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات شخصی موردنیاز در این صفحه باید پر شود که پس از تأیید کردن اطلاعت می‌توانید به صفحه بعد وارد شوید.
  3. پس از آنکه تمامی اطلاعات موردنیاز در مرحله قبل، تکمیل شد باید هزینه مربوط به آزمون را پرداخت کنند که تنها از طریق کارت بانکی امکان‌پذیر است.

هزینه آزمون

همانطور که پیش‌تر ذکر شد آزمون TOEIC به دو نوعِ شنیداری و خواندن و نوشتاری و مکالمه تقسیم می‌شود که مشهورترین آنها آزمون شنیداری و خواندن است که هزینه آن در ماه مارس سال ۲۰۱۹ برابر ۱۲۶ یورو بوده است. هزینه آزمون TOEIC (بخش مکالمه و نوشتاری) هم ۱۲۶ یورو است.

منبع: