مدیریت هزینه‌ها یکی از چالش‌های مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از دانشجویان است. مدیریت هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه برای بسیاری از دانشجویان دشوار است و در مواقعی باعث می‌شود که افراد نتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. اما اکثر دانشجویانی که مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده اند با استفاده از روش‌ها و فرصت‌هایی که در اختیار دارند، سعی دارند تا حد امکان در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و مقداری پس‌انداز نیز برای خود داشته باشند. به طور کلی مدیریت هزینه‌ها به عنوان دانشجو به هیچ عنوان فرآیند سخت و پیچیده‌ای نیست و با در نظر گرفتن چند نکته ساده به راحتی می‌توان مخارج روزمره را کاهش داد. در ادامه سعی داریم تا بیشتر در مورد مدیریت هزینه‌ها برای دانشجویان کانادا صحبت کنیم.

استفاده از تخفیف‌های دانشجویی

دانشجویان کانادا می‌توانند برای خرید، حمل و نقل و یا استفاده از خدمات، از تخفیف‌های دانشجویی متنوعی استفاده کنند. اغلب توصیه می‌شود که هنگام رفتن به رستوران، خرید و یا استفاده از خدمات رفاهی، دانشجویان همیشه کارت دانشجویی خود را به همراه داشته باشند تا بتوانند از تخفیف‌ها دانشجویی استفاده کنند. اگرچه مقدار تخفیف‌های دانشجویی اغلب مقدار کمی است اما همین مقدار کم در ماه می‌تواند مبالغ قابل توجهی از هزینه‌های دانشجویان را کاهش دهد.

اغلب رستوران‌ها و کافی ‌شاپ‌های اطراف دانشگاه‌ها تخفیفات دانشجویی خوبی را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی و مراکز فرهنگی مانند موزه‌ها نیز برای دانشجویان تخفیف‌های مناسبی دارند.

زندگی کردن با همخانه و هم اتاقی

تنها زندگی کردن در آپارتمان یکخوابه می‌تواند مبلغی بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه هزینه داشته باشد. گرفتن همخانه و زندگی مشترک با فردی دیگر، هزینه‌های اجاره مسکن را تقسیم کرده و تا حد قابل توجهی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها کمک کند. پیدا کردن همخانه مناسب یکی از مهم‌ترین نکات زندگی دانشجویی است و دانشجویان می‌توانند با استفاده از اینترنت و گروه‌های دانشجویی با افراد جدید ارتباط برقرار کرده و همخانه مناسب و مد نظر خود را پیدا کنند.

خرید کردن با بهترین قیمت

در طول تحصیل در کانادا و زندگی دانشجویی، خرید‌هایی مانند خرید وسائل خانه می‌تواند برای دانشجویان تا حدی پر هزینه باشد. دانشجویان می‌توانند با استفاده از سرویس‌های اینترنتی مانند کیجیجی(Kijiji)، فیس بوک مارکت پلیس (Facebook Marketplace) و آمازون، اجناس مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب تهیه کنند. لازم به ذکر است که در بسیاری از مواقع، دانشجویان اجناس دسته دوم و سالم را خریداری می‌کنند که قیمت بسیار پائین‌تری نسبت به اجناس نو دارند. بیشتر دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، وسائل خانه و کتب درسی خود را برای فروش می‌گذارند. دانشجویان جدید‌الورود می‌توانند بسیاری از وسائل مورد نیاز و کتب درسی خود را از دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند خریداری کنند.

اکثر دانشجویانی که برای تحصیل به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند، اولین بار است که زندگی به دور از خانواده را تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که مدیریت کردن هزینه‌های زندگی تا حدی دشوار باشد. اما  دانشجویان می‌توانند با صرفه‌جویی و زندگی به سبک دانشجویی، هزینه‌های خود را کاهش داده و با آرامش خاطر به تحصیل خود بپردازند.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در کانادا ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت به این کشور از مشاوران ما کمک بگیرید.


منابع