آزمون CPE (The Cambridge English Proficiency exam) یکی از آزمون‌های سنجش دانش انگلیسیِ افراد غیرانگلیسی زبان است. این آزمون را درحقیقت می‌توان به عنوان پیشرفته‌ترین آزمون سنجش زبان انگلیسی در نظر گرفت که غالباً برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سطح زبان انگلیسی افرادی که این آزمون را با موفقیت گذرانده‌اند می‌توان معادل سطح دانش افراد انگلیسی زبان دانست. درحقیقت آزمون CPE از آزمون‌های دیگری نظیر آزمون تافل و یا آزمون آیلتس پیچیده‌تر است و می‌توان گفت که به عنوان دشوارترین آزمون انگلیسی در جهان شناخته می‌شود. افرادی که از سطح زبان انگلیسی خود مطمئن هستند می‌توانند خود را برای آزمون CPE آماده کنند که البته پیش از آمادگی برای این آزمون باید با این آزمون نیز آشنا شد. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره آزمون CPE خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون CPE

به طور کلی آزمون CPE دارای ۴ بخش است که عبارتند از: بخش شنیداری، بخش خواندن، بخش نوشتاری و بخش مکالمه. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره بخش‌های مختلف این آزمون خواهیم پرداخت.

بخش اول

بخش اول از این آزمون شامل خواندن و درک مفاهیم، گرامر و لغت است. این بخش، خود دارای ۷ زیرشاخه و تعداد کلی ۵۳ سؤال چند گزینه‌ای، جای خالی و سؤالات بهم وصل کردنی است. این بخش از CPE شامل ۳۰۰۰ لغت است که داوطلبین باید آن را بخوانند. همچنین تمامی متن‌های این بخش از اینترنت، کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مقالاتِ اصیلِ انگلیسی زبان انتخاب شده است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۹۰ دقیقه است.

بخش دوم

بخش دوم از  CPE مهارت‌های نوشتاری داوطلبین را می‌سنجد. این بخش نیز شامل دو قسمت است که در اولین قسمت از داوطلبین خواسته می‌شود که دو متن کوتاه را بخوانند سپس مقاله‌ای درباره ایده اصلی (Argument) هر یک از متون بنویسند. در قسمت دوم از این بخش نیز داوطلبین بین  متن برای نوشتن، حق انتخاب دارند که یکی از این گزینه‌ها براساس یک کتاب از ادبیات انگلیسی است که آنها قبل از آزمون باید آن را مطالعه می‌کردند. همچنین کتاب‌های ادبیاتی که موردقبولِ آزمون است از زمانی به زمان دیگر متغیر است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۹۰ دقیقه است.

بخش سوم

بخش سوم از آزمون CPE شامل درک مطالب شنیداری است. داوطلبین در این بخش پس از گوش دادن به پادکست‌های صوتی افراد انگلیسی زبان به سؤالاتی درباره آن پاسخ می‌دهند. همچنین هر کدام از پادکست‌ها دوبار پخش می‌شود که امکان وجود لهجه‌های مختلف در آن بسیار محتمل است. تعداد سؤالات مربوط به این بخش نیز ۳۰ عدد است که در ۴ قسمت این بخش پراکنده شده است. زمان اختصاص یافته با این بخش از آزمون CPE 40 دقیقه است.

بخش چهارم

آخرین بخش از CPE نیز مهارت‌های گفتاری داوطلبین را مورد سنجش قرار می‌دهد. متقاضیان باید این بخش را به صورت دو به دو انجام دهند و امکان دارد که مرکز برگزارکننده آزمون از آنها بخواهد که روز دیگری برای بخش مکالمه به مرکز مراجعه کنند. بخش مکالمه CPE نیز به ۳ قسمت تقسیم می‌شود که داوطلب در قسمت اول با ممتحن درباره خود صحبت می‌کند و در دو قسمت دیگر با داوطلبین مرکز صحبت می‌کند. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۱۶ دقیقه است.

نمره دهی آزمون CPE

به طور کلی نمره CPE دامنه‌ای از ۱۸۰ تا ۲۳۰ را در برمی‌گیرد که نمره ۲۰۰ یا بالاتر نشان‌دهنده پاس شدن در این آزمون است که داوطلبینی که این نمره را دریافت می‌کنند مدرک مهارت انگلیسی کمبریج و یا همان Cambridge English Proficiency Certificate را دریافت می‌کند که سطحی معادل C2 را نشان می‌دهد. همچنین داوطلبین بعد از گذراندن آزمون CPE علاوه بر دریافت نتیجه کلی آزمون (نمره کلی + سطح مربوطه)، نمره بخش‌های مختلف را نیز مشاهده می‌کنند. نکته‌ای دیگر درباره این آزمون این است که داوطلبینی که در آزمون CPE  قبول شده‌اند علاوه بر مشاهده نمرات، مدرکی این آزمون را نیز دریافت می‌کنند. اعتبار مدرک آزمون (Cambridge Advanced Certificate) نیز مادام‌العمر است و هیچ وقت منقضی نمی‌شود.

همچنین یکی از توصیه‌ها به داوطلبین این است که پیش از ثبت‌نام در این آزمون، آزمون آنلاین و رایگانی که در سایت آزمون وجود دارد را بگذرانند تا از سطح زبانی خود مطلع شوند و بدانند که آیا به اندازه کافی قوی هستند یا خیر.

هزینه آزمون

هزینه این آزمون از مرکزی به مرکز دیگر متفاوت است اما باید هزینه‌ای حدود ۱۵۰ یورو یا بیشتر را در نظر داشت. همچنین CPE در ایران برگزار نمی‌شود و افرادی که بخواهند این آزمون را بگذرانند می‌توانند در کشورهای همسایه بگذرانند.

منبع: