همانطور که می‌دانید آیلتس یکی از مشهورترین آزمون‌های بین‌المللی برای سنجش مهارت در زبان انگلیسی است. از آنجاییکه امروزه بسیاری از افراد، آزمون آیلتس را برای اهداف مختلفی نظیر تحصیل، کار و… انتخاب می‌کنند باید با نحوه آمادگی در این آزمون نیز آشنا شد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با ساختار آزمون

اولین مرحله برای آمادگی آزمون آیلتس، آشنایی با ساختار این آزمون است. به بیانی دیگر داوطلبین تا ندانند آزمونِ پیش‌روی آنها چه آزمونی است نمی‌توانند خود را برای آن آماده کنند. بنابراین اولین مرحله برای آمادگی آزمون آیلتس این است که بدانند این آزمون از چه بخش‌هایی تشکیل شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ساختار آزمون

آزمون آیلتس دانش افراد را در ۴ مهارت شنیداری، خواندن و درک مطلب، نوشتاری و مکالمه می‌سنجد. بخش‌های شنیداری، خواندن و درک مطلب و نوشتاری (برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال) در یک روز مورد سنجش قرار می‌گیرد و بین بخش‌های مختلف آزمون، استراحتی وجود ندارد اما بخش مکالمه آزمون ممکن است یک هفته بعد و یا قبل از بخش‌های دیگر تکمیل شود. ساختار آزمون و زمان‌های اختصاص یافته به هر بخش به شرح زیر است:

  • بخش شنیداری: در این بخش، ابتدا ۴ فایل صوتی برای داوطلبین پخش می‌شود و آنان باید با توجه به مطالب گفته شده، به سؤالات پاسخ دهند.
  • بخش خواندن و درک مطلب: این بخش شامل ۴۰ سؤال بوده و هدف از طراحی آن، سنجش توانایی افراد در زمینه درک مطلب است. مواردی که در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرند، به شرح زیر است:
    • خلاصه کردن مطالب (gist)
    • پیداکردن ایده اصلی متن (main Idea)
    • توجه به جزئیات (details)
    • توجه به موضوع مورد بحث (argument)
    • خواندن سریع متن به منظور دریافت ایده کلی (skimming)
    • پیدا کردن لحن، هدف و ایده نویسنده (writer’s attitude, opinion and intentions)
  • بخش نوشتاری: این بخش شامل دو قسمت بوده که بهتر است، به قسمت اول و دوم به ترتیب ۲۰ و ۴۰ دقیقه زمان اختصاص یابد. داوطلبین توجه داشته باشند که برای قسمت اول باید حداقل ۱۵۰ کلمه و برای قسمت دوم حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسند.
  • بخش مکالمه: در این بخش مهارت گفتاری داوطلبین مورد سنجش قرار می‌گیرد و زمان اختصاص یافته به آن ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. سؤالات این بخش به سه دسته تقسیم می‌شود:
    1. ممتحن ابتدا سؤالاتی کلی درباره خود داوطلب، علایق، تحصیلات، خانواده، شغل و … از وی می‌پرسد. زمان اختصاص یافته به این قسمت ۴ الی ۵ دقیقه است.
    2. در این بخش کارتی به داوطلب داده می‌شود که عنوانی (Topic) بر آن نوشته شده است سپس به مدت ۱ دقیقه به او زمان داده می‌شود که خود را برای موضوع، آماده کند و بعد داوطلب باید به مدت دو دقیقه بدون وقفه در مورد آن موضوع صحبت کند.
    3. در این مرحله، ممتحن چند سؤال دیگر درباره موضوع مطرح شده در مرحله قبل از داوطلب می‌پرسد. این مرحله، داوطلب را قادر می‌کند که درباره ایده‌ها و موضوعات مبهم بیشتر صحبت کند. این بخش از آزمون بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد.

برنامه‌ریزی برای آمادگی آزمون آیلتس

داوطلبین بعد از آشنایی با ساختار آزمون باید با توجه به زمان خود برای آمادگی آزمون آیلتس برنامه‌ریزی کنند. آنها همچننی باید بدانند که در برنامه‌ریزی برای ازمون آیلتس باید زمان‌بندی را در اولویت خود قرار دهند و تمامی کارهای خود را براساس یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند زیرا استرس ناشی از عدم داشتن برنامه‌ریزیِ منظم باعثِ بی‌دقتی و عدم تمرکز در آمادگی آزمون آیلتس خواهد شد. همچنین در برنامه‌ریزی برای آمادگی آزمون آیلتس توجه کنید که تمامی بخش‌های این آزمون (شنیداری، خواندن و درک مطلب، نوشتاری و مکالمه) را در نظر بگیرید.

در آمادگی آزمون آیلتس باید به نکته دیگری نیز توجه کرد. ممکن است برخی از داوطلبین که سطح زبان ضعیفی دارند تمایل داشته باشند هر لحظه به مطالعه انگلیسی بپردازند اما تحقیقاتِ علمی نشان داده است که مقداری استراحت برای درک بهتر مطالب، لازم است. همچنین مطالعه در یک مکان ثابت باعثِ کاهش سطح انرژی داوطلبین می‌شود بنابراین یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش انرژی و یادگیری، جابجا کردن محیط مطالعه است.

تمرین برای آمادگی آزمون آیلتس

بعد از آشنایی با ساختار آزمون آیلتس و برنامه‌ریزی برای آمادگی آزمون آیلتس باید به تمرین برای این آزمون پرداخت. داوطلبینی که تمایل به شرکت در کلاس‌ها و یا دوره‌های آمادگی آزمون آیلتس ندارند و از سطح زبانی خود مطمئن هستند خوب است که برای آشنایی هرچه بیشتر با آیلتس نمونه سؤالات این آزمون را مورد بررسی قرار دهند. درحقیقت تمرین کردن برای آزمون با استفاده از نمونه سؤالاتِ موجود، کمک شایانی به افراد می‌کند زیرا از این طریق متوجه خواهند شد که چه نوع سؤالاتی در انتظار آنها خواهد بود. کسانی که تمایل به استفاده از نمونه سؤال برای آمادگی آزمون آیلتس دارند می‌توانند به صفحه sample-test-questions مراجعه کرده و از نمونه سؤالاتِ موجود استفاده کنند. داوطلبین همچنین می‌توانند با از دو منبعی که وب‌سایت رسمی آزمون آیلتس فراهم کرده است استفاده کنند که با مراجعه به materials-1 و materials-2  می‌توانند آنها را تهیه کنند.

شرکت در کلاس‌های آمادگی آیلتس

شرکت در کلاس‌های آمادگی آیلتس حتی برای افرادی که سطح زبانی آنها ایده‌آل است نیز یکی از راه‌های مؤثر برای آمادگی آیلتس است زیرا این آزمون مانند بسیاری از آزمون‌ها، دارای نکاتی است که ممکن است از نگاه افراد جا بماند. بنابراین کسانی که می‌خواهند در آزمون آیلتس به نتیجه‌ای مطلوب برسند بهتر است در کلاس‌های آمادگی آیلتس شرکت کنند که البته کسب نمره مطلوب در آزمومن در صورت عدم شرکت در این کلاس‌ها و دوره‌ها نیز غیرممکن نخواهد بود.

ثبت‌نام در آزمون

بعد از اینکه داوطلبین از آمادگی برای آزمون آیلتس مطمئن شدند بهتر است هرچه زودتر در این آزمون ثبت‌نام کنند و مهارت خود را در زبان انگلیسی موردسنجش قرار دهند. مراحل ثبت‌نام در آزمون آیلتس نیز به شرح زیر است.

  1. ابتدا مرکز برگزارکننده آزمون آیلتسی را که مدنظرتان هست، پیدا کنید.
  2. داوطلبان می‌توانند برای ثبت‌نام در این آزمون، به صورت آنلاین اقدام کنند و یا فرم درخواست (Application Form) را پرینت گرفته و بعد از کامل کردن اطلاعات به مرکز منتخب تحویل دهند. فراموش نکنید که کپی مدرک شناسایی خود را ارائه دهید. همچینن ارائه این مدرک در روز آزمون ضروری است.
  3. بعد از انجام مراحل درخواست، مرکز برگزارکننده، تأییدیه‌ای از زمان و تاریخ آزمون برای داوطلب ارسال می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون آیلتس می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: