موسسه QS ، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌بندی جدید خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. در این لیست همچنان دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس همانند سال‌های قبل در رتبه‌های بالا و جز ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در این رتبه‌بندی همچنین دانشگاه‌های ایتالیا شرایط بسیار مساعدی دارند. اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، می‌توانید با مراجعه به این لیست از وضعیت دانشگاه و همچنین رتبه دانشگاه در بین دانشگاه‌های جهان مطلع شوید. در ادامه با معرفی برترین دانشگاه‌ های ایتالیا در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ همراه ما باشید.

ایتالیا در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ دارای ۳۶ دانشگاه است که این تعداد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. در این رتبه‌بندی همچنین فرانسه با ۳۱ دانشگاه، اسپانیا با ۲۷ دانشگاه و آلمان و انگلیس به ترتیب با ۴۷ و ۸۴ دانشگاه بیشترین سهم در اروپا را به خود اختصاص داده اند. QS برای ارزیابی و رتبه‌بندی خود روش خاصی در نظر گرفته است که شامل معیار‌های زیر می‌باشد.

  • شهرت و اعتبار علمی (Academic Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی است. (۴۰%)
  • شهرت و اعتبار کاری (Employer Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان است. (۱۰%)
  • نسبت استاد به دانشجو (Faculty/Student Ratio) : نشاندهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه است. (۲۰%)
  • میزان ارجاعات به ازای هر استاد (Citations per faculty) : نشاندهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه است. (۲۰%)
  • نسبت اساتید بین‌المللی (International Faculty Ratio): نشاندهنده نسبت تعداد اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه است. (۵%)
  • نسبت دانشجویان بین‌المللی (International Student Ratio) : نشاندهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه است. (۵%)

با توجه به این رتبه بندی، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با قرار گیری در رتبه ۱۳۷ و با ۱۲ پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۰ به عنوان برترین دانشگاه ایتالیا محسوب می‌شود. در واقع این پنجمین بار متوالی است که این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه ایتالیا از طرف این وب‌سایت معرفی می‌شود.

اساتید طراز اول، بودجه‌های آموزشی و تحقیقاتی خوب و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، از امتیازات این دانشگاه معتبر شهر میلان ایتالیا است. همچنین آمار استخدام بعد از فارغ التحصیلی این دانشگاه در رشته های مختلف، حدود ۹۰ درصد است. دانشگاه پلی تکنیک میلان بزرگ‌ترین دانشگاه فنی و مهندسی ایتالیا است و هم‌اکنون نزدیک به ۴۵۰۰۰ دانشجو (حدود ۶۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی) در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. یکی از ویژگی‌های بارز این دانشگاه ارائه تمامی دروس و دوره‌ها به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی است که موجب شده تا تحصیل در این دانشگاه به یکی از اولین گزینه‌ها برای تحصیل در ایتالیا به خصوص در رشته‌های مهندسی مطرح شود. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه پلی تکنیک میلان»

دانشگاه بولونیا، دومین دانشگاه برتر ایتالیا در لیست جدید QS است. دانشگاه بولونیا، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، با قرار گرفتن در رتبه ۱۶۰ این لیست به عنوان دومین دانشگاه مطرح ایتالیا شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین با بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به شمار می‌رود. موفقیت‌های چشمگیر این دانشگاه در زمینه‌های تحقیقاتی موجب شده تا این دانشگاه بیشترین کمک‌های مالی برای تحقیق و نوآوری از طرف اتحادیه اروپا (EU) دریافت کند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه بولونیا ایتالیا»

در ادامه می‌توانید اسامی دیگر دانشگاه‌های ایتالیا که در لیست جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ قرار دارند مشاهده کنید.

  • دانشگاه ساپینزا رم (رتبه ۱۷۱)
  • دانشگاه نرماله (رتبه ۲۰۴)
  • دانشگاه پادوا (رتبه ۲۱۶)
  • دانشگاه میلان (رتبه ۳۰۱)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (۳۰۸)
  • دانشگاه پیزا (۳۸۳)
  • دانشگاه ناپل (۳۹۲)

دانشگاه ناپل از رتبه ۴۲۴ در سال ۲۰۲۰ با صعود چشمگیر توانست خود را به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌ های ایتالیا در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ معرفی کند. این دانشگاه که در جنوب ایتالیا قرار دارد تنها دانشگاهی از این ناحیه است که در لیست QS قرار دارد. در واقع دانشگاه ناپل یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است و بعد از دانشگاه بولونیا و دانشگاه پادوآ در رتبه سوم قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا و رتبه هفتم قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه ناپل ایتالیا»

دیگر دانشگاه‌های مطرح ایتالیا در این لیست همگی دارای رتبه‌های بالا هستند که البته بیشتر امتیاز این دانشگاه‌ها به دلیل انجام کار‌های تحقیقاتی از طرف دانشگاه است. در این رتبه‌بندی بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا از نظر اندازه کلاس‌ها امتیازات خوبی دریافت نکرده‌اند و تنها دانشگاه پلی‌تکنیک میلان توانسته است در جایگاه خوبی در این زمینه قرار بگیرد.

برای اطلاع از اسامی دیگر دانشگاه‌های مطرح ایتالیا که در لیست QS قرار دارند، به سایت www.topuniversities.com مراجعه کنید و با مشخص کردن ایتالیا به عنوان محل تحصیل می‌توانید نام دانشگاه و همچنین رتبه آن را مشاهده کنید.

منابع

https://www.topuniversities.com