بدون شک مقوله مهاجرت یکی از بحث‌برانگیز‌ترین مسائلی است که می‌بایست به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد. مهاجرت و تجربه یک زندگی جدید هرچند ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما کسب این تجربه (زندگی دو از خانه) همواره با مشکلاتی گاها سخت و طاقت فرسا همراه است که ممکن است شما را به چالش جدی بکشاند.

بنابراین این موضوع بسیار مهم است که در ابتدا هدف خود را از مهاجرت مشخص کنید و کشوری را برای مهاجرت انتخاب کنید که بتواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کند. برای مثال، دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، تحصیل در آلمان، فرانسه و ایتالیا می‌تواند یک از گزینه‌های ایده‌آل باشد. زیرا دانشگاه‌های این کشورها شرایط مساعدی را برای دانشجویان به خصوص دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند و تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌تواند مسیر سخت مهاجرت را به مراتب ساده‌تر کند. بنابراین شاید انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت با توجه نوع هدف شما از مهاجرت (مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، سرمایه‌گذاری و ….) کمی سخت و پیچیده باشد. در این مطلب نگاهی کوتاه به بهترین کشور‌های جهان برای مهاجرت خواهیم انداخت.

مهاجرت (immigration)

قبل از وارد شدن به بحث بهترین کشور برای مهاجرت می‌بایست در ابتدا با مفهوم کلی این کلمه بیشتر آشنا شویم. اگر سری به سایت merriam-webster بزنید، می‌توانید مشاهده کنید مهاجرت (immigration) یعنی: ورود به کشوری برای دریافت اقامت دائم، زندگی و کار در این کشور. در واقع مهاجرت یعنی جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کسب تجربه یک زندگی بهتر.  دلایل متعددی برای مهاجرت وجود دارد که شاید از مهمترین آن‌ها بتوان به جنگ، بیکاری، امنیت اجتماعی، درآمد بیشتر، آموزش بهتر و کسب دانش روز، مسکن بهتر و … اشاره کرد. البته منظور از مهاجرت در این مطلب تنها مهاجرت قانونی است. متاسفانه یکی از مسائلی که این روزها بسیار مطرح است، بحث مهاجرت غیر قانونی است. مهاجرت غیر قانونی هر چند ممکن است در مواردی موفقیت آمیز باشد، اما این نوع از مهاجرت بسیار سخت و ممکن است با خطرات ناگواری همراه باشد. در این نوع مهاجرت افراد با پرداخت هزینه‌های هنگفت به قاچاقبران انسان خود را در معرض حوادث از پیش تعیین نشده‌ای قرار می‌دهند که تصور آن حتی ممکن است دور از ذهن باشد. بنابراین اگر تصمیم جدی برای مهاجرت دارید بهتر است این کار را به صورت قانونی پیش ببرید، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید و در صورت نیاز با متخصصین در این زمینه مشورت کنید.

مهاجرت غیر قانونی

بهترین کشورها برای مهاجرت

در ادامه به معرفی بهترین کشور‌ها برای مهاجرت خواهیم پرداخت. البته همان‌طور که در بالا اشاره شد، انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت با توجه به نوع هدف شما ممکن است متفاوت باشد. اما در حالت کلی و بر اساس گزارش سازمان ‌United Nation Human Development در سال ۲۰۱۸ کشورهای زیر دارای شرایط مساعدی برای زندگی و دارای شاخص رفاه و امنیت اجتماعی بالا هستند که موجب شده تا از نظر مهاجران جز بهترین کشور‌های جهان برای مهاجرت انتخاب شوند.

  1. سوئیس

سوئیس یکی از کشور‌های پیشرفته و مرفه اروپایی است که برای چندمین بار متوالی به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت انتخاب می‌شود. اقتصاد قدرتمند این کشور موجب شده تا نرخ بیکاری در سوئیس بسیار پایین باشد. همچنین این کشور دارای رتبه ۲ در شهروندی، رتبه ۲ در راه‌اندازی کسب و کار جدید و رتبه ۵ در برنامه‌های کارآفرینی در بین کشور‌های جهان است.

سوئیس

2. کانادا

کانادا دومین کشور محبوب برای مهاجران است. این کشور شرایط و برنامه‌های متعددی برای ورود مهاجران در نظر گرفته است که موجب شده تا مهاجرت به کانادا به یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای مهاجران تبدیل شود. به‌طور کلی می‌توان گفت دولت کانادا به جذب دانشجویان بین‌المللی و اعطای اقامت دائم به افرادی که تحصیلات عالی، سطح بالایی از دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی و توانایی انطباق با سبک زندگی کانادایی را دارند، مشتاق است. دانشجویانی که از یک دوره تحصیلی بالای ۲ سال فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. مسیرهای مختلفی برای دریافت اقامت دائم کانادا وجود دارد؛ ازجمله کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class یا CEC)، برنامه داوطلب استانی (Provincial Nominee Program) و برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program).

بر اساس داده‌های مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum)، کانادا یکی از ثابت‌ترین سیستم‌های بانکی جهان را در اختیار دارد که این موضوع موجب شده تا سرمایه‌گذاری در این کشور موفقیت آمیز و سودمند باشد.

کانادا

3. آلمان

آلمان یکی دیگر از کشور‌های قدرتمند اروپا از نظر اقتصادی، امنیت و رفاه اجتماعی است. اقتصاد آلمان یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان است که این موضوع موجب شده تا نرخ بیکاری در این کشور به طور چشمگیری پایین باشد. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های مهاجرت به این کشور به خصوص برای دانشجویان، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان است. از جمله مواردی که تحصیل در آلمان را به اولین گزینه برای مهاجران به خصوص مهاجران تحصیلی تبدیل کرده است، کار در آلمان است.  بسیاری از دانشجویان برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در آلمان، هم‌زمان با تحصیل کار می‌کنند. طبق آمار، حدوداً دو سوم تمام دانشجویان در زمان تحصیل در آلمان، مشغول به کار هستند.

آلمان

4. انگلیس

با قرار گرفتن در رتبه چهارم، انگلیس یکی دیگر از کشور‌های مطرح اروپایی برای مهاجرت است. بر اساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، انگلیس یکی از کشور‌های برتر دنیا از نظر امنیت شغلی، درآمد و رفاه اجتماعی است. به محض اینکه بتوانید اقامت قانونی انگلیس را دریافت کنید، می‌توانید از تمامی مزیت‌های سیستم درمانی رایگان این کشور چه برای خود و چه برای خانواده خود استفاده کنید. همچنین این کشور یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارد که بر اساس جدید‌ترین رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان، ۸۴ دانشگاه انگلیس جز بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه کمبریج و آکسفورد اشاره کرد. اطلاعات بیشتر در مورد برترین دانشگاه‌ های جهان در سال ۲۰۲۱»

برنامه‌های متعددی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که بسته به شرایط شما ممکن است متفاوت باشد. Tier 1 Entrepreneur Visa و Tier 2 Entrepreneur Visa. از برنامه‌های مهم مهاجرتی به انگلیس است که می‌توانید با مراجعه به سایت اداره مهاجرت این کشور اطلاعات لازم را به دست آورید.

انگلیس

5. ژاپن

ژاپن کشوری فوق پیشرفته در آسیای شرقی است، که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادی جهان و سومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور پس جنگ جهانی دوم و اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی، به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا و همچنین دومین قدرت صنعتی جهان بدل شد. به دلیل این اقتصاد قدرتمند و البته صنعت این کشور به خصوص در زمینه فناوری، ژاپن یکی از مقاصد اصلی برای مهاجران به خصوص از شرق آسیا است.

ژاپن

6. سوئد

سوئد، ششمین کشور مطرح جهان برای زندگی، کار و تحصیل است. حمل و نقل پیشرفته، زیرساخت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی و آموزش رایگان، سوئد را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت تبدیل کرده است. سوئد همچنین عضو سازمان ملل متحد، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شورای نوردیک و مدل نوردیک است. سوئد هشتمین سرانه تولید ناخالص داخلی را در جهان دارا است و جایگاه خوبی در جنبه‌های گوناگون ملی مانند کیفیت زندگی، رفاه و توسعه انسانی دارد.

سوئد

7. استرالیا

استرالیا به عنوان هفتمین کشور مطرح برای مهاجرت، دارای شرایط بسیار مساعدی برای زندگی است. هر چند که در سال‌های اخیر مهاجرت به این کشور به دلیل خیل عظیم مهاجران غیرقانونی مشکل شده است، اما شرایط ویژه کاری، اقتصادی، امنیت اجتماعی بالا و البته زبان رسمی مردم این کشور (انگلیسی) موجب شده تا مهاجرت به این کشور به یک گزینه مطلوب برای مهاجران تبدیل شود.

استرالیا

8. آمریکا

در قاره آمریکا، ایالت متحده آمریکا دارای بیشترین تقاضا برای مهاجرت به این کشور است. از نظر وسعت آمریکا چهارمین کشور دنیا و سومین کشور از لحاظ جمعیت است. همچنین این کشور دارای بزرگترین اقتصاد دنیا از لحاظ تولید ناخالص داخلی است. اقتصاد ایالات متحده یک اقتصاد فرا صنعتی و عظیم است که در فعالیت‌های خدماتی به شکلی عالی عمل کرده و در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان جزء سرآمدهای دنیا محسوب می‌شود. ایالات متحده اولین کشور واردکننده و دومین کشور صادرکننده جهان است. دانشگاه‌های این کشور جز بهترین‌های دنیا است و هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای ورود به آن‌ها رقابت می‌کنند. در جدید‌ترین رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان،  مؤسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) به عنوان بهترین دانشگاه جهان در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

آمریکا

9. فرانسه

نهمین کشور مطرح جهان برای زندگی، کار و تحصیل فرانسه است. بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی، فرانسه یکی از کشور‌های مرفه و با بیشترین درآمد در جهان است. تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی، سیستم درمانی رایگان و امکانات ویژه برای بازنشستگان موجب شده تا این کشور صنعتی و پیشرفته یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت باشد. در زمینه‌هایی چون فرهنگ، علوم بنیادی، صنعت و فناوری، هنر، نظام، اقتصاد و سیاست، فرانسه همچنین یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار جهان است. فرانسه همچنین جز گروه هشت، گروه بیست، ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سازمان تجارت جهانی و اتحادیه لاتین عضویت دارد.

فرانسه

جمع‌بندی

علاوه‌بر کشور‌های اشاره شده در بالا، کشور‌هایی مانند هلند، نروژ،نیوزیلند، تایوان و … وجود دارد که هر کدام دارای شرایط خاص خود برای مهاجرت است. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده، مهمترین و اصلی‌ترین بخش از فرآیند مهاجرت بررسی شرایط کشور مورد نظر برای مهاجرت است. برای اینکار می‌بایست چند کشور مورد علاقه خود را مورد بررسی قرار دهید و با مقایسه شرایط، مزیت‌ها و معایب، بهترین تصمیم را برای خود اتخاذ کنید. سعی کنید کشور‌های را مد نظر قرار دهید که شرایط ساده‌ای برای مهاجرت داشته باشند. پیشنهاد می‌شود با مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت هر کشور، اطلاعات مربوط به آن را چندین بار به دقت مطالعه کنید.