انتخاب شهر مناسب برای زندگی و یا تحصیل، یکی از مهم‌ترین گام‌های مهاجرت و تحصیل در کانادا است. شهر‌های تورنتو و مونترال از جمله بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به کانادا هستند که هر دو در سمت شرق کانادا قرار دارند. شهر مونترال در استان کبک و شهر تورنتو در استان اونتاریو قرار دارد. لازم به ذکر است که زبان رسمی استان کبک فرانسوی است و تسلط بر روی زبان فرانسوی یکی از مهم‌ترین نکات برای زندگی در این استان است. هر دو شهر تورنتو و مونترال نکات مثبت و منفی مختص به خود را دارند و هر فرد باید با توجه به شرایط و سبک زندگی خود، بین این دو شهر یکی را انتخاب کند. در ادامه شرایط کلی زندگی در تورنتو و مونترال را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

۱)هزینه زندگی

تورنتو

متوسط درآمد افرادی که در شهر تورنتو زندگی می‌کنند در حدود ۶۰ هزار دلار در سال است که در ابتدا مبلغ قابل توجهی به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که مخارج و هزینه زندگی در تورنتو نسبت به بسیاری از شهر‌های کانادا، بالاتر است. هزینه مسکن در تورنتو نسبت به دیگر نقاط کانادا نسبتاً بالاتر است و به عنوان مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان یکخوابه در شهر تورنتو مبلغی در حدود ۲۳۰۰ دلار در ماه است. همچنین هزینه خرید مسکن در شهر تورنتو به صورت متوسط در حدود ۸۰۰ هزار دلار است.

مونترال

متوسط در آمد افراد در شهر مونترال مبلغی در حدود ۵۶ هزار دلار است که از متوسط درآمد افراد در تورنتو پائین‌تر است. لازم به ذکر است که همانطور که درآمد افراد در مونترال از درآمد ساکنین تورنتو کمتر است، مخارج و هزینه‌های زندگی در مونترال نیز از هزینه زندگی در تورنتو پائین‌تر است. به عنوان مثال هزینه اجاره آپارتمان یکخوابه در شهر مونترال مبلغی در حدود ۱۵۰۰ دلار است و متوسط قیمت خرید مسکن در این شهر در حدود ۴۲۱ هزار دلار است.

در هر دو شهر تورنتو و مونترال می‌توان مناطقی را پیدا کرد که هزینه اجاره مسکن در آنها کم باشد اما اغلب این مناطق در خارج از شهر هستند.

۲) پیدا کردن کار

تورنتو

میزان نرخ بیکاری در کل کانادا ۵.۵%است و میزان نرخ بیکاری در تورنتو ۶.۲% است. از آنجایی که تورنتو اقتصادی قوی و بازار کار گسترده‌ای دارد، افراد زیادی برای پیدا کردن کار به این شهر نقل مکان می‌کنند. جوانان و مهاجران زیادی شهر تورنتو را برای زندگی و کار انتخاب می‌کنند و بسیاری از آنها نمی‌توانند شغل مورد نظر خود را بلافاصله پیدا کنند،  به همین دلیل شرایط پیدا کردن کار در تورنتو رقابتی است و نرخ بیکاری در این شهر بین ۵ تا ۷ درصد متغیر است.

مونترال

نرخ بیکاری در شهر مونترال در سال‌های اخیر ثابت و حدود ۴.۷% بوده است. این عدد نشان‌ دهنده این است که افراد شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در مونترال دارند. اما نکته مهم در مورد پیدا کردن کار در مونترال این است که افراد متقاضی باید به زبان فرانسوی مسلط باشند. افرادی که نتوانند به زبان فرانسوی صحبت کنند، شانس کمتری برای پیدا کردن کار در مونترال دارند.

۳)آب و هوا

تورنتو

ساکنین شهر تورنتو، ۵ تا ۶ ماه از سال را در دما‌های پائین و بسیار سرد می‌گذرانند. زمستان‌های تورنتو بسیار سرد و همراه با باد است و برای گذراندن زمستان باید از البسه مناسب و بسیار گرم استفاده کرد. در بقیه سال و در فصول بهار و تابستان، دمای هوای تورنتو به ۲۵ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

مونترال

شهر مونترال هم مانند تورنتو زمستان‌های بسیار سردی دارد که دمای هوا در بیشتر روز‌های زمستان زیر صفر است. تابستان‌های مونترال گرم و شرجی است و متوسط دما در فصل گرما در حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد است.

همانطور که قبلتر گفتیم، شهر‌های تورنتو و مونترال هر کدام نکات مثبت و منفی خود را دارند. هر فرد باید با توجه به هدفی که دنبال می‌کند، شرایط شهر‌های تورنتو و مونترال را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین شهر برای سکونت را انتخاب کند.



منابع