فرانسه یکی از کشور‌های مطرح و سرشناس اروپایی در زمینه آموزش است. این موضوع موجب شده تا تحصیل در فرانسه یک گزینه مطلوب برای دانشجویانی باشد که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. دانشگاه‌های فرانسه با ایجاد محیط‌های آموزشی منحصر به فرد و استفاده از جدید‌ترین امکانات آموزشی، توانسته‌اند شرایط مساعدی برای تحصیل به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی خود ایجاد کنند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت تحصیل در فرانسه، تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی است. در واقع این کشور برای ربودن گوی سبقت در جذب دانشجویان بین‌المللی و افزایش سهم بازار و درآمد خود از این دانشجویان در صدد افزایش دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه‌های دولتی و طراز اول خود است. بر اساس جدید‌ترین آمار منتشر شده، فرانسه بعد از آمریکا، انگلیس، چین، کانادا و استرلیا دارای بیشترین تعداد جذب دانشجو در جهان است که البته بیشتر این دانشجویان از کشور‌های مانند چین، مراکش و الجزیره وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. در این مطلب شرایط تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی برای آن دسته از دانشجویانی که این کشور را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور انتخاب کرده‌اند، توضیح خواهیم داد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

شروع کنید

بدون شک مهمترین بخش برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی، جستجو و پیدا کردن رشته مورد علاقه خود در بین دانشگاه‌های فرانسه است. برای این‌ کار می‌توانید به دو طریق عمل کنید.

  1. مراجعه به وب‌سایت campusfrance و جستجو برای رشته و دانشگاه مورد علاقه است.
  2. مراجعه مستقیم به وب‌سایت رسمی دانشگاه و بررسی رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در این دانشگاه.

شرایط نمره زبان برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

در حال حاضر امکان تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی در بیش از ۱۳۰۰ دوره دانشگاهی وجود دارد. نمره زبان مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه با توجه به نوع رشته و سیاست‌های هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. اما به صورت کلی بیشتر دانشگاه‌های فرانسه برای اعطا پذیرش به دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد، حداقل آیلتس ۶/۵ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان را در نظر گرفته‌اند. همچنین برای دوره دکتری، طبق درخواست استاد راهنما (ممکن است نیازی به ارائه مدرک زبان نباشد).

بهترین دانشگاه‌ های فرانسه برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

هر چند که در جدید‌ترین رتبه‌بندی منتشر شده توسط توسط مؤسسه QS  (برای سال ۲۰۲۱) ، هیچ دانشگاهی از فرانسه جز ۵۰ دانشگاه اول جهان نیست، اما در رتبه‌بندی کلی، دانشگاه‌های این کشور (۳۱ دانشگاه معروف) در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در این رتبه‌بندی، دانشگاه PSL با قرار گیری در رتبه ۵۲ به عنوان برترین دانشگاه فرانسه محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه جهت تحصیل به زبان انگلیسی خواهیم پرداخت.

دانشگاه PSL

PSL یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است. این دانشگاه محیطی بسیار مناسب برای پیشرفت بهبود سطح آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجویان است. هنر، علوم و مهندسی در رأس موضوعات این دانشگاه قرار دارد و بی‌شک در آینده بخش بسیار بزرگ‌تری از جامعه جهانی را شکل می‌دهد. دانشگاه PSL، دانشگاهی دولتی بوده و پذیرای تمامی دانشجویان از سراسر جهان (بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ملیت و جنسیت) است. هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت سطح پویایی دانشجویان، ایجاد فرصت برای آنها به منظور ترقی در زمینه آموزش و از میان برداشتن موانع فراهنگی و اجتماعی است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه و رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی»

دانشگاه ساینس پو

دانشگاه ساینس پو فرانسه یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه در زمینه علوم اجتماعی بوده و دارای ۷ پردیس جداگانه در این کشور است. ساینس پو در حقیقت، دانشگاهی تحقیق-محور بوده که با تنظیم کردن بالاترین استاندارندهای ممکن برای دانشکده و دانشجویان، همواره بر تعالی، پیشرفت و رشد دانشجویان و دانشگاه تمرکز دارد. مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه ساینس پو یکی از موضوعات مهم بوده و همواره در تلاش است که نقش پیشتازی در موضوع آموزشی و تحصیلات عالی داشته باشد.

این دانشگاه رشته‌های مانند علوم اجتماعی (اروپا-آسیا ، اروپا-آمریکای شمالی ، و مطالعات خاورمیانه و مدیترانه) در مقاطع کارشناسی و همچنین رشته‌های مانند امنیت بین‌الملل، مدیریت دولتی بین‌المللی، سیاست اقتصادی بین‌الملل، توسعه بین‌الملل، رشته حقوق بشر و فعالیت‌های انسان‌دوستانه، سیاست زیست‌محیطی، انرژی بین‌الملل، روزنامه‌نگاری و روابط بین‌الملل، رشته روابط اروپایی، سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت پایداری بین‌المللی، ارتباطات، رسانه و صنایع خلاق، new luxury، حقوق اقتصادی، کنترل کلان‌شهرها و اقتصاد را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. دانشگاه ساینس پو همچنین رشته اقتصاد را در مقطع دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

دانشگاه ساینس پو

دانشگاه گرونوبل آلپ

دانشگاه Grenble-Alpes فرانسه یک دانشگاه تحقیقاتی در فرانسه است که در سال ۱۳۳۹ در شهر گرنوبل تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه است به بیشتر به مطالعه بر روی علوم طبیعی و مهندسی- اقتصاد و زبان شناسی و البته علوم سیاسی و انسانی تمرکز دارد. این دانشگاه که  در نزدیکی رشته کوه های آلپ واقع شده است، یکی از زیبا‌ترین دانشگاه‌های جهان است. یکی از معروف‌ترین رشته‌های این دانشگاه برای تحصیل به زبان انگلیسی تحصیل در رشته مهندسی زلزله (earthquake engineering) و زلزله شناسی (engineering seismology) است. این دانشگاه همچنین دوره‌هایی مثل کسب و کار، مدیریت، شیمی، فیزک، علوم مواد و … برای مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهد.

دانشگاه نانت

دانشگاه نانت یا Université de Nantes در سال ۱۴۶۰ میلادی توسط فرانسیس دوم، دوک بریتانی تاسیس شد. از زمان تاسیس، این دانشگاه همواره به عنوان قطب اصلی آموزش عالی و تحقیق در غرب فرانسه شناخته می‌شود. بر اساس جدید‌ترین نظر سنجی صورت گرفته توسط موسسه تایمز در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه در رتبه ۸۰۱-۱۰۰۰ در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. بیشتر رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در این دانشگاه دوره‌های فنی و مهندسی است. در مجموع ۱۶ دوره مختلف به زبان انگلیسی در این دانشگاه ارائه می‌شود که می‌توان به دوره‌های زیر اشاره کرد.

  • رباتیک پیشرفته
  • هیدرودینامیک در مهندسی اقیانوس
  • مدیریت پروژه سیستم‌های اطلاعاتی (Project Management of Information Systems)
  • بهینه سازی در تحقیقات عملیاتی (Optimization in Operation Research)
  • انرژی الکتریکی
  • علم حرارت و انرژی
  • زمین ، علوم سیاره ای و علوم محیطی (Earth, Planetary and Environmental Sciences )
  • نانو ، نانومواد و فناوری نانو
  • بیوانفورماتیک برای زیست شناسان
  • بیوتکنولوژی جلبک (Microalgae Bioprocess Engineering)

دانشگاه بوردو

انشگاه بوردو (Université de Bordeaux) در سال ۱۴۴۱ در فرانسه تاسیس شد. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است که طیف گسترده‌ای از دوره‌های انگلیسی زبان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد. برای مثال، در مقطع کارشناسی دوره‌های مانند حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت، علوم تکنولوژی وعلوم بهداشتی کاملاً به صورت انگلیسی تدریس می‌شود. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید یکی از رشته‌های زیر را به زبان انگلیسی دنبال کنید.

  • اقتصاد
  • مدیریت تجارت اروپا
  • مدیریت بازرگانی
  • شیمی
  • کشاورزی
  • تکنولوژی‌های نو
  • داروسازی و فارماکوئیدمیولوژی

بر اساس رنکینگ جهانی ۲۰۲۰، دانشگاه بوردو در رتبه ۴۵۸ در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن از به هم پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) ایجاد شده و تجربه قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است. سوربن دانشگاهی تحقیق-محور بوده و بازه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی نظیر هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. شیوه آموزش و تحقیق در دانشگاه سوربن به گونه‌ای طراحی شده است که با چالش‌های علمی و روشن‌فکرانه قرن ۲۱ هم راستا باشد. این دانشگاه در رتبه ۷۷ در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. دانشگاه سوربن دوره‌های مختلفی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد که می‌توان به زیست شناسی سلولی و مولکولی، بیولوژی سیستم ها، علوم اعصاب، ایمونولوژی، اقیانوس‌شناسی و محیط زیست دریایی، مدل سازی و بیوانفورماتیک، سیستم‌های مکاترونیک برای توانبخشی، ریاضیات و زیست شناسی، آموزش فیزیک و علوم مواد و نانو اشاره کرد.

این دانشگاه همچنین دوره‌های مختلفی را با همکاری سایر دانشگاه‌های مطرح برگزار می‌کند که تماماً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. برای مثال دوره کارشناسی ارشد ریاضیات کاربردی با همکاری دانشگاه‌های بن آلمان و آتونومای مادرید به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

دانشگاه سوربن

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه و سراسر جهان است که در قلب شهر پاریس واقع شده است. این دانشگاه همچنین دارای ساختمان‌های متعددی در سطح شهر بوده و در زمینه تحقیقاتی، بسیار باکیفیت است. رشته‌های تحصیلی نیز در دانشگاه پاریس به بهترین نحو تدریس می‌شوند و با وجود اینکه زبان اصلی تدریس در این دانشگاه، فرانسوی است تعداد زیادی از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. رشته‌های انگلیسی زبان دانشگاه پاریس به شرح زیر است.

علوم پایه

  • کارشناسی ارشد مهندسی_ بیو مهندسی و خلاقیت در علوم اعصاب
  • کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در گرایش‌های BIOMAT، BIOMECH، MCB و BIM
  • کارشناسی ارشد فیزیک پایه گرایش ICFP
  • کارشناسی ارشد شیمی
  • کارشناسی ارشد علوم زیستی
  • کارشناسی ارشد علوم آموزشی
  • کارشناسی ارشد علوم دیجیتال
  • کارشناسی ارشد علوم اعصاب
  • کارشناسی ارشد علوم زمین، محیط‌زیست و گیاه گرایش FRS و Solid Earth Science

علوم انسانی و علوم اجتماعی

  • کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی گرایش حقوق و قوانین بانکداری و سیستم‌های مالی
  • کارشناسی ارشد حقوق و سیاست پایایی محیط‌زیست
  • کارشناسی ارشد حقوق تطبیقی گرایش حقوق عرفی
  • کارشناسی ارشد LLCER گرایش مطالعات فیلم

سلامت و بهداشت

  • کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

البته علاوه بر دانشگاه‌های اشاره شده در بالا، دانشگاه و موسسات آموزشی بیشماری در فرانسه وجود دارد که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها وجود دارد. می‌توانید با مراجعه به سایت کامپوس فرانس رشته‌ها و هزینه تمام شده تحصیلات به زبان انگلیسی را مشاهده کنید.

هزینه تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

اگر وب‌سایت رسمی تحصیل در فرانسه www.campusfrance.org مراجعه کنید می‌توانید مشاهده کنید که هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. در واقع دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

البته مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این مطرح شده است بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.