برای همۀ شرکت‌کنندگان در آزمون‌های مختلف امکان اشتباه وجود دارد. به‌دلیل اهمیت نمرۀ آزمون‌های زبان، مانند آیلتس و تافل در دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها، بهتر است تاحدممکن از اشتباه در آزمون پرهیز کنیم. آمادگی به‌منظور شرکت در آزمون آیلتس برای بسیاری از افراد فرایندی سخت است و شرایط حاکم بر آزمون نیز ممکن است استرس زیادی برایشان به‌همراه داشته باشد؛ به‌همین‌دلیل، احتمال اشتباه در آزمون افزایش می‌یابد. با جلوگیری از اشتباه‌های رایج، نمرۀ شما تا حد چشمگیری بهبود می‌یابد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شش اشتباه رایج در آزمون آیلتس و راه‌های جلوگیری از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. اشتباه‌های املایی و انشایی

اولین اشتباه رایج در آزمون آیلتس اشتباه املایی در بخش نوشتاری است. هنگامی‌که بخش نوشتاری (رایتینگ) آزمون آیلتس را تمام می‌کنید، حتماً نوشتۀ خود را دوباره بررسی کنید. اشتباه‌های املایی یکی از اشتباه‌های رایج هستند که با خواندن دوبارۀ متن، به‌راحتی می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. اگر از درستی املای واژه‌ای مطمئن نیستید، از مترادف‌های آن استفاده کنید. داشتن دایرۀ واژگان ضعیف اغلب باعث ایجاد خطای املایی می‌شود. پس سعی کنید دایرۀ واژگانتان را گسترش دهید؛ چراکه داشتن دایرۀ واژگان وسیع علاوه‌بر بخش رایتینگ، در دیگر بخش‌های آزمون آیلتس نیز بسیار مفید است. نکتۀ دیگر اینکه بیشتر یا کمتر از میزان خواسته‌شده ننویسید؛ چراکه در هر دو صورت از شما نمره کسر می‌شود و متن طولانی‌تر لزوماً نمرۀ بهتری نمی‌گیرد. حتماً به موضوع مطرح‌شده کامل پاسخ دهید. شایان ذکر است تغییر موضوع انشا به‌منزلۀ نمرۀ صفر در آن بخش است و تصحیح‌کنندۀ آزمون به‌دنبال پاسخ شما برای تمام بخش‌های پرسش است. همچنین، از حفظ‌کردن متن‌های آماده به‌شدت پرهیز کنید؛ زیرا تصحیح‌کنندگان آیلتس به‌سرعت به حفظی‌بودن متن پی می‌برند.

۲. مدیریت اشتباه زمان

یکی از نکته‌های مهم در آزمون آیلتس، مدیریت زمان است. بدون مدیریت زمان نمی‌توان تمام بخش‌های آزمون را تا انتها تکمیل کرد و برای هر پرسش باید به میزان لازم وقت گذاشت. دومین اشتباه رایج در آزمون آیلتس صرف وقت زیاد برای یک پرسش  است که شاید شما را به‌کلی از آزمون عقب بیندازد؛ پس حتماً دقت کنید برای هر پرسش چقدر زمان در نظر می‌گیرید. یکی از راه‌های مدیریت زمان در آزمون آیلتس این است که در ابتدا به پرسش‌های کوتاه پاسخ دهید تا وقت بیشتری برای پرسش‌های بلند و دشوار داشته باشید.

۳. تلفظ اشتباه

ممتحان آیلتس می‌دانند که انگلیسی زبان دوم شماست؛ به‌همین‌دلیل، صحبت‌کردن با لهجه تأثیر منفی بر نمرۀ شما نمی‌گذارد. پس، به‌هیچ‌وجه سعی نکنید با لهجه‌ای مصنوعی صحبت کنید؛ چراکه آنچه اهمیت دارد، تلفظ واژه‌هاست و سومین اشتباه رایج در آزمون آیلتس تلفظ اشتباه واژه‌هاست. حتماً واژه‌ها را واضح و مفهوم و شمرده تلفظ کنید. یکی از راه‌های بهتر‌شدن تلفظ، تکرار و تمرین زیاد و صحبت‌کردن به زبان انگلیسی با شخصی دیگر است. ناگفته نماند در آزمون گفتاری (اسپیکینگ) از صحبت‌کردن زیاد یا کم نیز خودداری کنید و بکوشید سکوت‌های بین جمله‌های خود را با عبارت‌ها و جمله‌های مناسب پر کنید.

۴. پاسخ‌ندادن به پرسش

چهارمین اشتباه رایج در آزمون آیلتس پاسخ ندادن به پرسش است. سعی کنید به تمام پرسش‌ها پاسخ دهید و هیچ پرسشی را خالی نگذارید. اگر پاسخ پرسشی را نمی‌دانید، پرکردن و نوشتن هرآنچه به ذهنتان می‌رسد، بهتر از خالی‌گذاشتن جای پرسش است. پس، هر جوابی که ذهنتان می‌رسد، حتی به‌صورت حدسی بنویسید؛ شاید پاسخی که حدس زده‌اید، درست باشد.

۵. استفاده‌نکردن از واژه‌های واسطه (Transition Words)

یکی از نکته‌های مهم برای تصحیح نوشتار در آیلتس پیوستگی آن است؛ ازاین‌رو، استفاده از واژه‌های واسطه در آزمون‌های زبان بسیار اهمیت دارد. واژه‌های واسطه باعث می‌شوند که جمله‌ها و مکالمۀ شما روان‌تر و مفهوم‌تر باشند. همچنین، این واژه‌ها نشان می‌دهند که صحبت یا نوشتۀ شما ساختارمند است و فاصله‌ای میان جمله‌هایتان وجود ندارد. ذکر این نکته لازم است که در استفاده از این واژه‌ها نباید زیاده‌روی کرد؛ استفادۀ زیاد از آن‌ها پنجمین اشتباه رایج در آزمون آیلتس است که موجب می‌شود از نوشتۀ شما نمره کم شود.

۶. نداشتن تمرکز

در بخش‌های شنیداری (لیسینینگ) و گفتاری (اسپیکینیگ) آزمون آیلتس، یکی از نکته‌های اصلی تمرکزداشتن است. همیشه تلاش کنید با حداکثر تمرکز و توجه‌ در آزمون شرکت کنید. در بخش شنیداری، روی جمله‌هایی که می‌شنوید، تمرکز کنید تا آن‌ها را به‌خوبی بفهمید. در بخش گفتاری نیز، داشتن تمرکز از اشتباه‌ها و تلفظ‌های غلط جلوگیری می‌کند. این نکته را مدنظر قرار دهید که هنگام آزمون تمرکزتان را روی پاسخ به پرسش‌ها قرار دهید و از درگیرکردن ذهن خود دربارۀ جزئیات آزمون مانند «چند نفر پاسخ‌های من را بررسی می‌کنند؟» یا «چه نمره‌ای از این بخش خواهم گرفت؟» خودداری کنید.



منبع: