ایتالیا همیشه به عنوان یک مقصد تحصیلی محبوب در اروپا شناخته می‌شود. در حقیقت ایتالیا دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی جهان است و دانشگاه‌های تاریخی و قدیمی این کشور دارای شهرت و اعتبار ویژه‌ای در بین دانشجویان بین‌المللی و اساتید دارند. به عنوان مثال دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شود.

این موضوع در کنار فرهنگ غنی و مردم خون‌گرم این کشور موجب شده تا تحصیل در ایتالیا به یک گزینه مناسب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شود. در واقع  با تحصیل، زندگی و کار در این کشور شما می‌توانید یک زندگی متفاوت، چالش‌بر‌انگیز و البته لذت بخش را تجربه کنید. اما شاید تنها عیب تحصیل در ایتالیا نبودن شغل مناسب مرتبط با رشته تحصیلی شما باشد. با وجود اینکه این کشور هشتمین قدرت اقتصادی جهان بعد از فرانسه است، اما به دلیل رکود اقتصادی سال‌های قبل و بدهی‌های سنگین دولتی، رشد اقتصادی این کشور همچنان گریبانگیر مشکلات جدی است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در این کشور با گسترش شروع ویروس کرونا ممکن است دو رقمی شود. بنابراین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا و کار در این کشور را دارند، می‌بایست شرایط کار در ایتالیا را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط کار در این کشور خواهیم انداخت.

کار در ایتالیا

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، رشد اقتصادی ایتالیا با سایر دیگر کشور‌های مطرح اروپایی همگام نبوده و این موضوع موجب شده تا یافتن شغل در این کشور کمی سخت‌تر از دیگر کشور‌ها باشد. با این وجود اگه به عنوان یک نیروی کار ماهر، با تجربه و با دانش خوب زبان ایتالیایی برای کار در این کشور اقدام کنید شانس پیدا کردن کار به خصوص در شهر‌هایی مانند فلورانس، میلان، جنوا و پایتخت این کشور (رم) به مراتب افزایش خواهد یافت.

شرایط کار در شمال ایتالیا، جایی که بیشتر واحد‌های صنعتی قرار دارد به مراتب بهتر است. همچنین در این ناحیه بیشتر شرکت‌های خصوصی و توسعه‌یافته واقع شده‌اند که دانشجویان می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه برای کار درخواست خود را ارائه دهند. اما شرایط کار در جنوب ایتالیا چندان مناسب نیست. در حقیقت جنوب ایتالیا بیشتر بر روی صنایع کشاورزی و مزرعه‌داری متمرکز است که بر اساس جدید‌ترین آمار نرخ بیکاری در این ناحیه رقمی معادل ۲۹% است.

کار دانشجویی در ایتالیا

یکی از مزیت‌های تحصیل در ایتالیا امکان انجام کار دانشجویی است. به طور کلی با توجه به قوانین ایتالیا، دانشجویان در مدت تحصیل اجازه دارند تا ۴ ساعت در روز و یا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. البته قوانین مربوط به اجازه کار برای دانشجویان کشور‌های اتحادیه اروپا و کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا متفاوت است.

دانشجویانی که از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل وارد ایتالیا شده‌اند، به اجازه کار خاصی نیاز ندارند و با همان اجازه تحصیلی که دارند می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. اما دانشجویانی که از کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا برای ادامه تحصیل وارد ایتالیا شده‌اند، باید درخواست گرفتن اجازه کار بدهند.

مدت زمان گرفتن اجازه کار دانشجویی بسته به استانی که دانشجو در آن قرار دارد، متفاوت است و به طور متوسط تا ۲ ماه زمان می‌برد. از مدارک لازم برای گرفتن اجازه کار دانشجویی داشتن قرارداد کاری و ارائه آن به اداره مهاجرت است. یعنی دانشجویان می‌بایست اول کار پیدا کنند و سپس برای گرفتن اجازه کار اقدام کنند. درآمدی که دانشجویان از طریق کار دانشجویی در ایتالیا به دست می‌آورند برای پرداخت کل ‌هزینه‌های زندگی کافی نیست و معمولاً مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

شرایط کار در حین تحصیل

معمولاً برای پیدا کردن کار دانشجویی در ایتالیا تسلط به زبان ایتالیایی می‌تواند بسیار مفید باشد. کارهایی که دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل انجام دهند، بیشتر کار‌های نیمه‌وقت است که متقاضی زیاد دارند و به همین دلیل بلد بودن زبان ایتالیایی یکی از مزیت‌هایی است که باعث می‌شود دانشجویان بهتر کار پیدا کنند. البته کار‌هایی هم وجود دارند که نیاز به زبان ایتالیایی نداشته باشد. از دیگر نکات قابل توجه این است که بعضی از رشته‌های تحصیلی در ایتالیا مانند معماری، به دلیل حجم سنگین درسی که دانشجویان دارند، بسیاری وقت کافی برای کار کردن را ندارند و ترجیح می‌دهند تا تمرکز خود را روی درس خواندن بگذارند.

از گزینه‌هایی که برای کار دانشجویی در ایتالیا وجود دارد این است که دانشجویان می‌توانند هم در داخل دانشگاه کار کنند و هم در خارج دانشگاه. همچنین دانشجویان می‌توانند به عنوان کارآموز برای شرکت‌های مختلف کار کنند. همانظور که پیش‌تر توضیح دادیم، شانس پیدا کردن کار در ایتالیا به سطح دانش فرد از زبان ایتالیایی بستگی زیادی دارد و اگر افراد ایتالیایی بلد نباشند شانس پایینی برای پیدا کردن کار دانشجویی دارند. همچنین بعد از اتمام دوره تحصیلی دانشجویان ۶ الی ۱۲ ماه فرصت دارند که برای خودی شغلی پیدا کنند تا بتوانند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند.

درآمد کار دانشجویی در ایتالیا

در‌آمد کار دانشجویی در این کشور با توجه به نوع کار و البته شهر محل سکونت ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی می‌توان حداقل حداقل دستمزد را ۱۰ یورو در ساعت در نظر گرفت که با توجه به میزان محدود ساعت کاری برای دانشجویان رقمی معادل ۸۰۰ یورو در ماه خواهد شد.

مشاغل دانشجویی

بدون شک با توجه به اینکه ایتالیا یکی از کشور‌های توریستی جهان است و هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای دیدن آثار تاریخی و شکوه‌مند این کشور به ایتالیا سفر می‌کنند، کار کردن در صنعت گردشگری (راهنمای گردشگری) یکی از مشاغل محبوب بین دانشجویان است. البته علاوه‌بر راهنمای گردشگری مشاغل دیگری وجود دارد که دانشجویان در حین تحصیل می‌توانند به انجام آن‌ها بپردازند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستیار تدریس (TA)
  • دستیاری پژوهشی (RA)
  • فریلنس کار با نرم افزار
  • آموزش زبان انگلیسی
  • کار در داخل دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و…)
  • انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و …

البته همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، شرایط کار در شمال ایتالیا به مراتب بهتر است. بنابراین اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌هایی را مورد هدف قرار دهید که در این قسمت واقع شده‌اند به خصوص برای رشته‌های مهندسی و صنعتی. به عنوان مثال شهر میلان که در شمال این کشور واقع شده است یکی از شهر‌های استراتژیک در قلب اروپا است و تحصیل در دانشگاه‌های میلان می‌تواند چشم‌انداز شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان به همراه داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه پلی تکنیک میلان، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد این دانشگاه رو به افزایش است و تحصیل در این دانشگاه، ورود سریع به بازار کار را تا حد بالایی تضمین می‌کند. بر اساس آمار گزارش شده، ۹۴% دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه در طول یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی به راحتی وارد بازار کار می‌شوند. این آمار به صورت اختصاصی‌تر برای رشته‌های معماری، طراحی و مهندسی به ترتیب برابر ۸۶%، ۹۱% و ۹۷% است (آمار مذکور بر اساس جدیدترین بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه، گزارش شده است).

دانشگاه پلی تکنیک میلان هم دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند و هم به جهت داشتن ارتباط با شرکت‌های مختلف، امکان کار دانشجویی برای دانشجویان این دانشگاه را (قبل از فارغ‌التحصیلی) فراهم می‌آورد. ۹۰% فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تا ۶ ماه پس از فارغ‌التحصیلی و ۲۶% از دانشجویان، قبل از اتمام تحصیلات خود، موفق به یافتن شغل شده‌‌اند و علاوه بر یافتن سریع کار از شغل خود رضایت کامل دارند. بر اساس آنچه سایت دانشگاه اعلام کرده، اگر زمان به عقب بازگردد، تقریباً ۹۰% فارغ‌التحصیلان، باز هم این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. به طور کلی بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه روندی رو به بهبود داشته و از میان فارغ‌التحصیلانی که مشغول به فعالیت شده‌اند، ۵۳% آنها دارای قرارداد دائمی هستند.

اطلاعات بیشتر در مورد:

دانشگاه پلی تکنیک میلان»

دانشگاه میلان ایتالیا»

پیدا کردن کار

با توجه به اینکه اکثر مردم محلی در ایتالیا مسلط به زبان انگلیسی نیستند، برای پیدا کردن کار در این کشور تسلط به زبان ایتالیایی بسیار مهم و حائز اهمیت است. البته اگر شما بتوانید تسلط خود را به زبان انگلیسی نشان دهید، شرکت‌های بین‌المللی متعددی در این کشور وجود دارد که خواهان جذب شما هستند. هر چند تعداد شرکت‌های چند ملیتی در ایتالیا نسبت به دیگر کشور‌های مطرح اروپایی کمتر است اما از نظر قدرت برند تجاری این کشور یکی برترین‌های دنیا است. وجود شرکت‌های مانند فراری، لامبورگینی، گوچی، پرادا، ورساچه و البته آرمانی موجب شده تا ایتالیا یکی از برجسته‌ترین کشور‌های دنیا در زمینه باشد.

به طور معول برای پیدا کرد کار در ایتالیا می‌توانید از طریق روزنامه‌های محلی، اینترنت و یا موسسات کاریابی شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. برای جستجو در اینترنت می‌توانید به سایت‌های زیر مراجعه کنید:

مشاغل مورد نیاز در ایتالیا

با توجه به آمار OECD در سال ۲۰۱۷ ، ایتالیا در مشاغل زیر نیازمند نیروی کار ماهر است.

  • رایانه و الکترونیک
  • آموزش و پرورش
  • مهندسی ، مکانیک و فناوری
  • دانش ریاضی

میزان درآمد:

متوسط درآمد سالیانه در ایتالیا مبلغی بین ۱۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ یورو است. البته این درآمدها کاملاً به میزان مهارت فرد و نوع حرفه‌ای که در آن تخصص دارد وابسته است. در زیر می‌تواند متوسط درآمد برخی از مشاغل مهم در این ایتالیا را مشاهده کنید.

  • معلم (۳۲۰۰۰ یورو در سال)
  • حسابدار(۲۹۰۰۰ یورو در سال)
  • پرستار(۲۵۰۰۰ یورو در سال)
  • مهندس نرم‌افزار (۳۳۰۰۰ یورو در سال)
  • معمار (۲۳۰۰۰ یورو در سال)
  • مدیر تولید (۴۱۰۰۰ یورو در سال)
  • توسعه دهنده وب‌سایت (۲۵۰۰۰ یورو در سال)

نکات مهمی که در مورد کار ایتالیا می‌بایست به خاطر داشته باشید

  • هفته کاری معمولاً در ایتالیا از دوشنبه تا جمعه است.
  • ساعات کار معمولاً از ۸:۰۰ یا ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ یا ۱۹:۰۰ است و زمان استراحت یک ساعته ناهار در حدود ساعت ۱۳:۰۰ است.
  • بخش دولتی ممکن است ساعات کاری متفاوتی را تجربه کند، از جمله شنبه.
  • کارگران ایتالیایی حداقل ۲۰ روز مرخصی با حقوق دریافت می کنند، اما بسته به قرارداد، تعداد این روزها نیز می‌تواند بیشتر باشد.

دریافت ویزای کار در ایتالیا

اگر قصد انجام کار در ایتالیا را دارید می‌بایست برای ویزای کار از سفارت این کشور اقدام کنید. برای این کار مراحل زیر را مد نظر قرار دهید.

  1. پیدا کردن شغل مورد علاقه
  2. پیدا کردن کارفرما که به مهارت شما برای کار مورد نظر نیاز دارد
  3. ارسال دعوت نامه کاری از طرف کارفرما
  4. انجام فرآیند کاری توسط کارفرما در ایتالیا با مراجعه به دفتر مهاجرت شهر مورد نظر (کارفرما باید ثابت کند که هیچ گزینه‌ای برای انجام این کار در ایتالیا و اتحادیه اروپا وجود ندارد)
  5. مراجعه به سفارت ایتالیا با تمامی مدارک لازم برای پیگیری درخواست ویزای کار

بعد از انجام مراحل بالا و درصورت موافقت با ویزای کاری، شما می‌توانید به مدت سه ماه در ایتالیا کار و زندگی کنید و بعد از آن می‌توانید دوباره برای تمدید ویزای کاری درخواست خود را ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری ایتالیا

  • پاسپورت معتبر
  • نامه و قرداد کاری شما از طرف کارفرما در ایتالیا
  • تمکن مالی
  • نامه عدم داشتن سوء پیشینه
  • رزومه کاری و تحصیلی و همچنین مدارک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی
  • انگیزه‌نامه (هدف از سفر شما به ایتالیا و برنامه شما در این کشور)
  • بیمه مسافرتی
  • ارائه پرونده تکمیل شده از سوی کارفرما به کنسولگری
  • ارائه مدارک مورد نیاز جهت گواهی سلامت

دقت داشته باشید که تنها وب‌سایت رسمی این کشور در ایتالیا منبع اصلی و قابل اعتماد برای درخواست ویزای کاری از این کشور است. بنابراین بهتر است با مراجعه به این وب‌سایت از آخرین اطلاعات مربوط به ویزای کاری و دریافت اقامت از این کشور مطلع شوید.

جمع‌بندی

با توجه به شرایط کار در کشور ایتالیا و البته بحران‌های اقتصادی اخیر داشتن شرایط زیر می‌تواند شانس یافتن شغل در این کشور را به طور چشمگیری افزایش دهد. البته بیشتر دانشجویانی که ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند بعد از اتمام دوره خود در دانشگاه و برای پیدا کردن کار به کشور‌های دیگر اتحادیه اروپا مانند سوئد، نروژ، آلمان و … مهاجرت می‌کنند.

  • تسلط به زبان ایتالیایی و انگلیسی
  • کسب مهارت در یک زمینه خاص
  • فارغ‌التحصیلی با معدل بالا از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا
  • ایجاد یک ارتباط قوی با دوستان و استادان در محیط دانشگاه

منابع

www.prospects.ac.uk