در سال‌های اخیر، با حضور مهاجران در بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی مخالفت‌هایی شده است؛ اما کشور کانادا برخلاف دیگر کشور‌های پیشرفته و هم‌ردیفش، همواره به‌دنبال جذب بیشتر مهاجر است. دولت کانادا قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ به بیش از یک‌میلیون و دویست‌هزار نفر مهاجر اقامت دائم اعطا کند. در‌این‌میان، این سؤال مطرح می‌شود: «دلایل افزایش تمایل افراد برای مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور چیست؟» در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شماری از دلایل مهاجرت به کانادا را برمی‌شماریم.

استقبال کانادا از چندفرهنگی

یکی از دلایل مهاجرت به کانادا چندفرهنگی بودن این کشور است. در دهۀ ۱۹۷۰، کانادا زیرنظر پی‌یر تورودو، نخست‌وزیر وقت، سیاست استقبال از چندفرهنگی را بنا نهاد و از آن زمان تا‌کنون، چندفرهنگی بخشی از هویت کانادایی‌هاست. می‌توان گفت در میان کشورها‌ی جهان، کانادا بیشترین نرخ مهاجرت را دارد که بیش از ۵۰درصد از آن ازطریق برنامۀ‌های متخصصان ماهر است. ناگفته نماند افزون‌بر ۲۰درصد از ساکنان این کشور در خارج از کانادا متولد شده‌اند و همه با احترام به فرهنگ و دین یکدیگر در‌کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، به‌جای اینکه انتظار رود مهاجر با فرهنگ کشور وفق پیدا کند، مهاجران کانادا می‌توانند جامعه‌ای از هم‌وطنان خود را بیابند و فرهنگ و سنّتشان را ادامه دهند. برای مثال، در شهر تورنتو که متنوع‌ترین شهر دنیا از‌نظر فرهنگی نام گرفته است، جامعۀ ایرانیان جمعیتی درخورتوجه دارد.

اقتصاد پیشروِ کانادا

کانادا در عرصۀ اقتصاد یکی از کشورهای قدرتمند دنیاست و  با تولید ناخالص ملی ۱.۷تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ دهمین اقتصاد بزرگ به‌شمار می‌آید. ناگفته پیداست که یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به کانادا اقتصاد رو به رشد آن است. با آنکه این کشور منابع طبیعی فراوانی دارد، بخش عمدۀ اقتصاد کانادا را بازار خدماتی تشکیل داده است و بیش از ۷۰درصد از شاغلان این کشور در این بخش فعالیت می‌کنند. در‌کنار بازار خدمات، بخش‌های تولید و نفت و پتروشیمی نیز در سال‌های اخیر رشدی مستمر را شاهد بوده‌اند.

نظام آموزشی کانادا

نظام آموزشی کانادا

کشور کانادا بیش از هر کشور صنعتی دیگر به بخش آموزش بودجه اختصاص داده است و همین نکته یکی از اساسی‌ترین دلایل مهاجرت به کانادا است. بیش از ۵۰درصد از شهروندان ۲۵ تا ۶۴سالۀ این کشور تحصیلات دانشگاهی دارند که به‌نوبۀ خود کم‌نظیر است. نظام آموزش دولتی کانادا نیز یکی از نظام‌های برتر در دنیا شناخته می‌شود. دانشگاه‌های تورنتو و مک گیل و بریتیش کلمبیا، سه دانشگاه مطرح کانادا، از دیدگاه وبگاه QS در فهرست صد دانشگاه برتر دنیا در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند در بعضی از استان‌ها، دانشجویان کم‌بضاعت از پرداخت شهریۀ دانشگاه یا حداقل بخشی از آن معاف هستند.

سرعت چشمگیر فناوری در کانادا

یکی از دلایل مهاجرت به کانادا سرعت رشد فناوری در آن است. رشد سریع بخش فناوری در کانادا آینده‌ای پربارتر را نوید می‌دهد. با افزایش تقاضا برای متخصصان در این زمینه، دولت نیز حمایت خود را افزایش می‌دهد و بیشتر در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. ارائۀ وام و تسهیلات مختلف به استارت‌آپ‌های کانادایی موجب شده است توجه کارفرمایان بین‌المللی به این کشور جلب شود. درکنار تورنتو، شهر مونترال نیز به‌عنوان کانون نوآوری درزمینۀ هوش مصنوعی و بازی رایانه‌ای شناخته شده است. همچنین، شهرهای ونکوور و کلگری برای فعالیت درزمینۀ فناوری پاک شهرت دارند.

نظام درمانی کانادا

نظام درمانی کانادا

نظام درمانی فراگیر کانادا از دهۀ ۱۹۶۰ شروع شد. طبق این نظام، هر استان یا منطقه برنامۀ درمانی خاص خود را دارد که برای شهروندان و افراد مقیم دائم به‌رایگان دردسترس است. نظام درمانی کانادا یکی از مهمترین دلایل مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹، کشور کانادا بیش از پنج‌هزار دلار آمریکا به‌ازای هر شهروندش بودجۀ درمانی تأمین کرده است. کیفیت ارائۀ خدمات درمانی نیز بسیار عالی است؛ به‌همین‌سبب، میزان امید به زندگی در این کشور به حدود ۸۲ سال رسیده است که از این نظر، کانادا را در رتبۀ هجدهم دنیا قرار می‌دهد.

امنیت درخورتحسین کانادا

کشور کانادا به‌طورمرتب در نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها جزو دَه کشور برتر دنیا در زمینۀ امنیت قرار می‌گیرد؛ به همین سبب، امنیت این کشور یکی از دلایل مهاجرت به کانادا به‌شمار می‌آید. طبق یکی از این پژوهش‌ها، کانادا ششمین کشور صلح‌طلب دنیا شناخته شده است. این پژوهش کشورهای دنیا را براساس شاخصه‌هایی ازجمله نرخ جرم، نظامیگری، ثبات سیاسی، روابط سیاسی، مناقشه‌های جاری و تعداد زندانیان رتبه‌بندی کرده است. کشور کانادا با قوانین سرسختش برای حمل اسلحه و رویکرد صلح‌طلبانه در سیاست خارجی شناخته ‎می‌شود. به‌طور‌کلی، نرخ جرم‌وجنایت در کانادا کم است و از زمان اوج خود در دهۀ ۱۹۸۰، کاهش چشمگیری یافته است.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: