دانشگاه پالرمو یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا و جهان است که براساس وب‌سایت‌های مختلف رتبه‌بندی جهانی در جایگاه بسیاری خوبی قرار گرفته است. پالرمو همچنین به عنوان دانشگاهی برتر در زمینه فرهنگ، علم و آموزش بوده و یکی از گزینه‌های انتخابی برای افرادی است که تمایل تحصیل در ایتالیا دارند. این دانشگاه همچنین تعداد بسیار زیادی رشته تحصیلی را در ۱۲ دانشکده، ۱۶ دپارتمان آموزشی و ۱ واحد آموزشی (مدرسه) به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشگاه در زمینه تحقیقاتی نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد که این موضوع، دانش گسترده‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشگاه پالرمو درحقیقت دارای مزایای بسیاری است. برای مثال دانشجویان با انتخاب دانشگاه پالرمو، فرصت تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های فنی ایتالیا را پیدا خواهند کرد. آنها همچنین می‌توانند با یادگیری علوم مختلف در این دانشگاه از امکانات آموزشی دانشگاه پالرمو که هم‌سو با نیاز مشاغل مختلف است، بهره ببرند. نکته‌ای دیگر درباره دانشگاه پالرمو این است که دانشجویان با انتخابِ آن برای تحصیل نه تنها از مزایای بسیار زیاد و امکانات آموزشی این دانشگاه بهره می‌برند بلکه فرصت زندگی در شهر زیبای پالرمو را نیز پیدا خواهند کرد. در ادامه با اطلاعاتی درباره دانشگاه پالرمو آشنا خواهیم شد.

رتبه دانشگاه پالرمو

همانطور که در بخش مقدمه ذکر شد دانشگاه پالرمو یکی از برترین دانشگاه‌های ایتالیا و جهان است. این دانشگاه همچنین در وب‌سایت‌های معتبر رتبه‌بندی جهانی در جایگاه بسیار خوبی واقع شده است که در ادامه مشاهده خواهیم کرد.

رتبه‌بندی QS

رتبه‌بندی QS یکی از وب‌سایت‌های معتبر رتبه‌بندی در جهان است که رتبه‌های مختلفی را به دانشگاه‌های مشهور جهان اعطا می‌کند. این وب‌سایت همچنین دانشگاه پالرمو را در جایگاه ۱۰۰۰-۸۰۱ جهانی (برای سال ۲۰۲۰) قرار داده است.

رتبه‌بندی تایمز

براساس معیارهای رتبه‌بندی وب‌سایت تایمز، دانشگاه پالرمو در جایگاه ۷۰۰-۶۰۱ جهانی برای سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است.

رتبه‌بندی Shanghai

وب‌سایت رتبه‌بندی Shanghai نیز یکی دیگر از وب‌سایت‌های معتبر رتبه‌بندی است. براساس این وب‌سایت، دانشگاه پالرمو در جایگاه ۸۰۰-۶۰۱ جهانی قرار گرفته است.

دانشکده های دانشگاه پارلمو

به طور کلی دانشگاه پالرمو دارای ۱۲ دانشکده است که هر کدام از این دانشکده‌ها دارای واحدهای آموزشی زیادی هستند. در ادامه به معرفی دانشکده‌های دانشگاه پالرمو خواهیم پرداخت.

دانشکده کشاورزی

همانطور که از نام این دانشکده مشخص است، دانشکده کشاورزی به تحقیق درباره محصولات غذایی و موضوعات مرتبط با آن می‌پردازد. این دانشکده همچنین رشته‌های تحصیلی گسترده‌ای را در زمینه علم و سیاست‌های مربوط به گل، گیاه و کشاورزی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشکده داروسازی

دانشکده داورسازی نیز یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه پالرمو است که به عنوان بخش بسیار مهمی در این دانشگاه شناخته می‌شود که یکی از دلایل اهمیت آن، تحقیقاتی است که بر محصولات دارویی و موضوعات مربوط به پزشکی انجام می‌دهد.

دانشکده حقوق

دانشکده حقوق در دانشگاه پالرمو رشته‌های تحصیلی بسیاری را به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشکده همچنین به عنوان بخش اجرایی  Biblioteca Centrale (کتابخانه اصلی دانشگاه) فعالیت می‌کند.

دانشکده مهندسی

دانشکده مهندسی نیز یکی دیگر از دانشکده‌های بااهمیت دانشگاه پالرمو است که دارای مراکز تحقیقاتی مهمی نظیر Laboratorio di Scienza dei Calcolatori ed Intelligenza Artificiale (مرکز تحقیقاتی رباتیک اروپایی) و Laboratorio di Misure Elettriche (مؤسسه تحقیقاتی مهندسی برق) است.

دانشکده علوم انسانی

دانشکده علوم انسانی در دانشگاه پالرمو از گروه‌هایی از دانشجویان و اساتید است که رشته‌هایی گسترده در زمینه ادبیات ایتالیایی معاصر و زبان‌شناسی سیسیل را ارائه می‌دهد.

دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی دانشگاه پالرمو نیز یکی از دانشکده محبوب این دانشگاه است که از مؤسسات تحقیقاتی باکیفیتی در زمینه روان‌پزشکی اعصاب، جنین‌شناسی، بافت‌شناسی و پزشکی ورزشی است. این دانشکده همچنین دارای مدرسه‌ای تخصصی در زمینه کاردیولوژی (پزشکی قلب) است.

دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی و فیزیکی

دانشکده ریاضیات، علوم طبیعی و فیزیکی نیز یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه پالرمو است که رشته‌های تحصیلی متعددی در زمینه علوم زیستی (زیست‌شناسی و بیوتکنولوژی) به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشکده آموزش

دانشکده آموزش در دانشگاه پالرمو نقش پراهمیتی در تربیت نسل جدید استاد، دبیر خصوصی و مربی در ایتالیا دارد. بنابراین دانشکده آموزش این دانشگاه را می‌توان به عنوان یکی از دانشکده‌های آینده‌ساز به شمار آورد زیرا نه تنها نسل آینده اساتید را تربیت می‌کند بلکه نسل آینده دانشجویان و دانش‌آموزان را نیز تحت تأثیر می‌دهد.

دانشکده علوم سیاسی

دانشکده علوم سیاسی نیز رشته‌های بسیاری در زمینه سیاست اروپایی را به دانشجویان ارائه می‌دهد که دانشجویان می‌توانند با تحصیل در این رشته‌ها به اطلاعات ارزشمندی در این زمینه برسند.

دانشکده علوم حرکتی

دانشکده علوم حرکتی یکی از دانشکده‌های منحصربه‌فردی است که به انجام تحقیقات بر حرکت‌های مختلف بدن انسان می‌پردازد.

دپارتمان های دانشگاه پالرمو

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه پالرمو دارای ۱۲ دانشکده است که هرکدام از دانشکده‌های این دانشگاه شامل دپارتمان‌های آموزشی هستند. دانشگاه پالرمو دارای ۱۶ دپارتمان آموزشی و یک مرکز آموزشی (مدرسه) است که در ادامه لیستی از آنها را مشاهده می‌کنیم.

  • دپارتمان معماری
  • دپارتمان علوم اعصاب، زیست‌پزشکی و روش‌های درمانی پیشرفته
  • دپارتمان فرهنگ و جامعه
  • دپارتمان علوم جراحی، سرطان‌شناسی و دندانپزشکی
  • دپارتمان فیزیک و شیمی
  • دپارتمان حقوق
  • دپارتمان مهندسی
  • دپارتمان ریاضیات و انفورماتیک
  • دپارتمان ارتقا سلامت، سلامت مادران و پزشکی داخلی
  • دپارتمان کشاورزی، علوم تغذیه و جنگلداری
  • دپارتمان علوم زمین و دریا
  • دپارتمان علوم و فناوری مربوط به زیست، شیمی و داروسازی
  • دپارتمان علوم مربوط به اقتصاد، کسب‌وکار و آمار
  • دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • دپارتمان علوم روان‌شناختی و علوم پرورشی
  • دپارتمان علوم انسانی
  • مدرسه پزشکی و جراحی

مدارک لازم برای پذیرش

برای دریافت پذیرش از دانشگاه پالرمو باید مدارکی را ارائه کرد. مدارک لازم برای دریافت پذیرش از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این باره باید به صفحه مربوط به رشته موردنظر مراجعه کرد اما تعدادی از مدارک به صورت عمومی برای تمامی رشته‌ها موردنیاز هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مقطع کارشناسی

  • ریزنمرات رسمی دبیرستان
  • توصیه‌نامه
  • رزومه
  • مدرک زبان ایتالیایی (حداقل B2 برای رشته‌هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند)
  • انگیزه‌نامه
  • اطلاعات (جزئیات) پاسپورت
  • مدرک تحصیلات پیشین

مقطع کارشناسی ارشد

  • مدرک کارشناسی
  • ریزرسمی نمرات
  • توصیه‌نامه
  • انگیره‌نامه
  • رزومه
  • مدرک زبان ایتالیایی (حداقل B2 برای رشته‌هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند)

شهر پالرمو

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه پالرمو در شهر پالرمو واقع شده است بنابراین دانشجویانی که این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند باید با اطلاعاتی درباره شهر محل تحصیل خود آشنا شوند. شهر پالرمو به طورکلی یکی از شهرهای محبوب در ایتالیا است که به عنوان پایتخت جزیره ایتالیایی سیسیل شناخته می‌شود. این شهر همچنین دارای مساحتی حدود ۹/۱۵۸ کیلومتر مربع و جمعیتی برابر ۸۵۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ است. شاخص قدرت خرید مردم نیز در این شهر، متوسط، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، متوسط و شاخص آلودگی هوا بالا بوده و به طور کلی کیفیت زندگی در این شهر، بالا است. همچنین تابستان‌های شهر پالرمو ایتالیا گرم و مرطوب و زمستان‌های بلند، سرد و بارانی به همراه باد فراوان است. دمای هوا نیز در طول سال از ۹ درجه سانتی‌گراد تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۶ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۴ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. فصل گرم سال هم در شهر پالرمو ایتالیا از ۱۶ ژوئن آغاز شده و تا ۱۴ سپتامبر با متوسط دمای حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال نیز ۵ آگوست است که حداقل و حداکثر دمای هوا در آن به ترتیب ۲۳ درجه سانتی‌گراد و ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. همچنین فصل سرد سال در این شهر از ۲۸ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۲۹ ماه مارس با دمای حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز ۱۰ فوریه با حداقل و حداکثر دمای (به ترتیب) ۹ درجه سانتی‌گراد و ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان برای بازدید از این شهر نیز از اوایل ماه می تا اوایل ماه جولای و از اوایل ماه سپتامبر تا اواسط ماه اکتبر است. دمای هوا نیز در این مدت از ۱۸ درجه سانتی‌گراد تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر پالرمو و هزینه‌های زندگی در این شهر می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: