همانطور که می‌دانید یادگیری یک زبان انگلیسی برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز است و علی‌رغم صرف هزینه زیاد برای کلاس‌های زبان نتوانسته‌اند آنطور که باید این زبان را یاد بگیرند. یادگیری هر زبان نیز مستلزم گذراندن ۴ مهارت پایه (بخش‌های خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیداری) است که برخی از افراد در یک یا چند بخش آن با مشکل مواجه هستند. برای مثال عده‌ای در بخش نوشتاری و خواندن خوب هستند اما به دلایلی مانند کمرو بودن یا تلفظ اشتباه کلمات نمی‌توانند به این زبان صحبت کنند. توصیه ما به افرادی که در شروع یادگیری زبان انگلیسی و یا دیگر زبان‌های خارجی هستند این است که حتی اگر روزی یک کلمه هم حفظ می‌کنند با تلفظ صحیح این کار را انجام دهند زیرا هنگام صحبت کردن اولین موضوعی که به نظر می‌آید تلفظ شما است. همچنین امکان دارد در صورت تلفظ اشتباه، مخاطب متوجه آنچه می‌گویید نشود. بنابراین تلفظ در بخش مکالمه نقشی اساسی دارد که البته با در نظر گرفتن ۱۰ راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی می‌توان باعث پیشرفتِ آن شد. در ادامه به ۱۰ راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی خواهیم پرداخت.

  • اولین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی این است که به صدای خودتان حین صحبت کردن گوش دهید. گوش دادن به صدای خود هنگام صحبت بسیار سخت است؛ زیرا در لحظه صحبت فاکتورهای زیادی را در آنِ واحد در نظر میگیریم که برخی از آنها عبارتند از: تمرکز در انتخاب کلمات مناسب، تمرکز در استفاده از حرکات مناسب بدنی حین صحبت، شرایط محیطی مانند استرس، تلاش برای خوب جلوه دادن در نگاه طرف مقابل و…. بنابراین برای آنکه تلفظ خود را با استفاده از راهکار شماره ۱ بهبود ببخشید این است که صدای خود را موقع صحبت کردن ضبط کنید زیرا هنگام گوش دادن به صدای خود می‌توانید به اشکالات تلفظی خود پی برده و برای عدم تکرار آنها تلاش کنید.
  • دومین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی این است که کمی آرام‌تر صحبت کنید. بسیاری از افرادی که در حال یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری هستند، گمان می‌کنند که سرعت بالاتر در صحبت به معنای خوب بودن سطح زبان انگلیسی است در صورتیکه صحبت کردن با سرعت بالا نه تنها باعث عصبی شدن مخاطب می‌شود بلکه تمرکز فرد گوینده را نیز پایین می‌آورد. هنگامی که فرد با سرعت کمتری حرف می‌زند زمان کافی برای انتخاب کلمه مناسب و تلفظ صحیح کلمه موردنظر را نیز دارد.
  • سومین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی این است که چهره خودتان را موقع تلفظ تصور کنید. منظور از تصور کردن چهره خود، این است که پیش از گفتن کلمه چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که چگونه کلمه موردنظر را تلفظ خواهید کرد. همچنین اگر تلفظ کلمات را با استفاده از جداول مربوط به فونتیک و شکل قرارگیری زبان و دهان یاد گفته‌اید بهتر است پیش از گفتن کلمه مربوطه طرز قرارگیری زبان برای تلفظ را تجسم کنید تا با قرار دادن زبان در محل مناسب، تلفظ درست را ارائه دهید.
  • چهارمین راهکار برای بهبود تلفظ انگیسی این است که تمرین فیزیکی کنید. از آنجاییکه تلفظ کلمات و قرار دادن زبان در محل مناسب به عنوان یک حرکت فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، یک راهکار، تمرین دادن فیزیکی زبان برای تلفظ مناسب است. برای مثال اگر در تلفظ th مشکل دارید بهتر است زبان خود را بین دندان‌ها گذاشته و به این طریق نفس بکشید. خوبی تمرین فیزیکی زبان این است که می‌توانید این کار را بین فعالیت‌های روزمره خود انجام دهید.
  • پنجمین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی این است که هنگام صحبت کردن به خود نگاه کنید. بدین منظور می‌توانید جلوی یک آیینه ایستاده، چهره، محل قرارگیری زبان، لب‌ها و مدل دهان خود را موقع صحبت کردن نگاه کنید و با چهره فردی انگلیسی زبان (Native Speaker) موقع تلفظ همان کلمات مقایسه کنید.
  • ششمین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی نیز تقلید از افراد متخصص است. منظور از متخصصین افراد انگلیسی زبانی است که تلفظ کلمات را به درستی ادا کرده و از کلمات شکسته کمتر استفاده می‌کنند. به منظور تقلید از این افراد بهتر است به برنامه‌های رادیویی و یا تلویزیونی انگلیسی را گوش کرده و تماشا کنید و سعی کنید از آنها تقلید کنند. ممکن است هنگام گوش دادن به برنامه‌های رادیویی و یا تلویزیونی، تک تک کلمات را متوجه نشوید اما گوش دادن ادامه دهید و ناامید نشوید.
  • هفتمین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی این است که زبان انگلیسی را تنهایی تمرین کنید. درحقیقت یکی از مهم‌ترین دلایلی که نمی‌توانیم اشکالات تلفظی خود را رفع کنیم این است که از اشتباه کردن در جمع می‌ترسیم. بنابراین به منظور از بین بردن این ترس، سناریویی را ترتیب داده که در آن در حال صحبت کردن با فردی غریبه هستید که برای اولین بار او را می‌بینید. در مکالمه با این فرد سعی کنید از تمام توانایی‌های خود استفاده کرده و خجالتی نباشید.
  • هشتمین راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی این است که فردی را به عنوان دوست زبانی خود در نظر بگیرید. منظور از دوست زبانی برای بهبود تلفظ این است که برای فردی علاقه‌مند به زبان انگلیسی، پیام‌های صوتی ارسال کنید و از او نیز بخواهید که همین کار را انجام دهد و پیام شما را نیز تصحیح کند. تصحیح شدن توسط یک دوست، تأثیر زیادی بر از بین بردن اشکالات تلفظی خواهد گذاشت. شما نیز پیام‌های او را تحصیح کنید زیرا باعث تثبیت شدن آنچه می‌دانید خواهد شد.
  • نهمین راهکار برای بهبود تلفظ زبان انگلیسی این است که به استرس‌های موجود در کلمات دقت کنید. تلفظ درست، تنها به معنای ایجاد یک صدای درست نیست بلکه باید به بالا و پایین شدن صدا حین تلفظ (Intonation) و استرس‌ها (قوی‌تر تلفظ کردن بخشی از کلمه) نیز توجه کرد. بنابراین برای تلفظ یک کلمه، استرس‌ها و Intonationهای مربوطه را مورد بررسی قرار دهید و بعد از اطلاع از محل استرس‌ها با رعایت آنها در شعر خواندن، بلند صحبت کردن و… دانش خود را در این زمینه تثبیت کنید.
  • آخرین راهکار برای بهبود تلفظ زبان انگلیسی نیز آهنگ خواندن است. بدین منظور باید ترانه‌های مشهور انگلیسی را به خاطر سپرده و همراه خواننده بخوانید. همراهی کردن با خواننده موردنظر به شمار کمک می‌کند که علاوه بر تقلید تلفظ او از تمرین کردن نیز لذت ببرید.

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم که برای بهبود تلفظ انگلیسی راهکارهای متعددی وجود دارد که برخی از آنها را ذکر کردیم. اگر شما هم در بخش تلفظ زبان مشکل دارید بهتر است از دفعه بعد یک یا چند راهکار برای بهبود تلفظ انگلیسی را امتحان کنید و تأثیر آن را ببینید.

منبع: